کد خبر: ۴۳۵۳۲
۱۰:۱۳ -۱۹ مرداد ۱۴۰۱
خسارت تصادف با حیوانات به وسیله بیمه شخص ثالث قابل پرداخت است. زمانی که شما در حال رانندگی در شهر یا جاده‌های برون‌شهری هستید، ممکن است با احشام برخورد کنید و این تصادف صاحب آن حیوان را دچار خسارت کند. در چنین شرایطی می‌توان با استفاده از بیمه شخص ثالث و تهیه کروکی، خسارت صاحب آن حیوان را پرداخت کرد.

بیمه تصادف با حیوانات چیست؟

نشان تجارت - تصادف با حیوانات در شهر، روستا، جاده یا جنگل اجتناب‌ناپذیر است و این احتمال وجود دارد که برای همه ما پیش بیاید. شاید فکر کنید که در تصادف با حیوان، انسان آسیبی نمی‌بیند و آن حیوان بیچاره است که کشته می‌شود؛ به ویژه اگر حیوان هم ولگرد و بدون صاحب باشد. در صورتی که همیشه چنین چیزی درست نیست. بیشتر حیوانات دارای صاحب هستند. در این حالت، آن حیوان جزو اموال فرد بوده و باید خسارت آن را بپردازید؛ اما آیا بیمه تصادف با حیوانات وجود دارد یا خیر؟

بیمه تصادف با حیوانات چیست؟

خسارت تصادف با حیوانات به وسیله بیمه شخص ثالث قابل پرداخت است. زمانی که شما در حال رانندگی در شهر یا جاده‌های برون‌شهری هستید، ممکن است با احشام برخورد کنید و این تصادف صاحب آن حیوان را دچار خسارت کند. در چنین شرایطی می‌توان با استفاده از بیمه شخص ثالث و تهیه کروکی، خسارت صاحب آن حیوان را پرداخت کرد.

چگونگی استفاده از بیمه تصادف با حیوانات اهلی و وحشی

بعد از تصادف با حیوانات وحشی و اهلی، یک مأمور از سمت راهنمایی و رانندگی در صحنه وقوع حادثه حاضر می‌شود و کروکی را می‌کشد. ضمن اینکه بررسی دقیق صحنه از جمله تعداد یا نوع حیوانات توسط مأمور بررسی می‌شود. همه این موارد تأثیر بسزایی در مقدار خسارت پرداختی بیمه تأثیر دارد. راهنمای کامل تصادف با حیوانان و پوشش آن در بیمه خودرو را در این جا بخوانید: https://bimeh.com/mag/animal-accident-insurance/

بعد از مشخص شدن اطلاعات اولیه و تشکیل پرونده، با بررسی‌های ثانویه اداره دامپزشکی شهر و همچنین حلال و حرام بودن گوشت آن حیوان و تعداد و نوع  آن، میزان خسارت به طور دقیق‌تری مشخص خواهد شد.

ارزش اصلی حیوانات و احشام مختلف در تصادف چگونه محاسبه می‌شود؟

بیمه تصادف با حیوانات ارتباط زیادی با نوع آن حیوان یا احشام دارد. به صورت کلی تصادف با حیوانات وحشی و اهلی می‌تواند شامل تصادف با حیوانات باشد:

  • حیوانات حلال گوشت
  • انواع حیوان خانگی و دارای صاحب
  • حیوانات بدون صاحب و ولگرد خیابانی

بیمه شخص ثالث احشام برای تصادف با  انواع حیوانات حلال گوشت

برای استفاده از بیمه شخص ثالث احشام حلال گوشت نیاز به محاسبه قیمت آن است؛ اما چگونه؟ ملاک اصلی برای تخمین میزان ارزش آن حیوان، وزنش است. به عبارتی میزان گوشت خالص و قابل خریدوفروش حیوان تأثیری بر میزان مبلغ خسارت ندارد.

اگر با حیوانی تصادف کنید که کاربری‌های متفاوت مانند باربری و مسابقه‌ای بودن داشته باشد، می‌تواند منجر به افزایش میزان خسارت شود؛ برای مثال اسب بارکش یا اسب مسابقه‌ای دو قیمت خسارت متفاوتی دارند.

استفاده از بیمه برای پرداخت خسارت تصادف

موضوع بیمه شخص ثالث و پرداخت خسارت برخورد با حیوانات خانگی با حیوانات حلال گوشت متفاوت است.  در چنین شرایطی برای محاسبه میزان خسارت تصادف با حیوان خانگی، نیاز به بررسی ارزش واقعی آن است و مبنای اصلی خسارت آن است. برای مثال اگر با یکی از انواع سگ قلاده دار خانگی تصادف کنید، کارشناس ارزش آن را تخمین می‌زند و بیمه بر اساس آن خسارت را پرداخت می‌کند. البته بیمه‌ای دیگر با نام بیمه حیوانات خانگی داریم که این نوع متفاوت است.

تصادف با حیوانات ولگرد خیابانی

تصادف با حیوانات ولگرد خیابانی

اگر با حیوان بدون صاحب و خیابانی تصادف کنید، از نظر قانونی خسارتی بر گردن شما نخواهد بود؛ اما بهتر است در چنین شرایطی و در صورت آسیب‌دیدگی آن حیوان، کمک به آن فراموش نشود و در حد توان برای بهبود وضعیتش تلاش کنید.

مدارک مورد نیاز برای استفاده از بیمه شخص ثالث حیوانات

برای استفاده از بیمه تصادف با حیوانات باید مدارک زیر آماده ارائه باشد:

  • کروکی تصادف
  • بیمه‌نامه شخص ثالث راننده مقصر و کپی آن
  • اصل و کپی گواهینامه راننده مقصر
  • تأییدیه اداره دامپزشکی شهر مربوطه برای مشخص نمودن نوع و ارزش حیوان و میزان خسارت وارد شده
  • احراز هویت برای شخص صاحب حیوان به وسیله معرفی‌نامه‌های شورای شهر
  • یک قطعه برش از خسارت

چند نکته مهم در صورت تصادف با انواع حیوان

همانطور که نوشتیم، برای پرداخت خسارت در تصادف با حیوانات می‌توانید از بیمه شخص ثالث استفاده نمایید؛ اما در صورت تصادف با حیوانات و احشام باید نکاتی را رعایت کنید که به شرح زیر هستند:

  • برای پیشگیری از تصادف با حیوانات سرعت مجاز در روستاها و جاده‌ها رعایت کنید.
  • در صورت احساس خواب‌آلودگی به رانندگی ادامه ندهید.
  • پیش از آغاز سفر از تمدید بیمه‌نامه خود اطمینان پیدا کنید.
  • بعد از تصادف با حیوانات، با احتیاط از ماشین خارج شوید از تصادف عکسبرداری کنید. برای استفاده از بیمه تصادف با حیوانات ممکن است به این عکس نیاز پیدا کنید.
  • بعد از تهیه مدرک می‌توانید ماشین را در گوشه‌ای پارک کنید و با پلیس راهورتماس بگیرید.
  • در جاده‌هایی که عبور حیوانات زده‌اند، با احتیاط رانندگی کنید.
  • در صورتی که با حیوانی دارای صاحب تصادف کردید؛ اما بین شما و او اختلافی در تعیین مقصر افتاد، حتما با افسر راهنمایی و رانندگی تماس بگیرید. علاوه بر این، در مقاله تعیین مقصر تصادفات رانندگی، اطلاعات کاملی در این خصوص نوشته‌ایم.

خرید بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه برای پرداخت خسارت تصادف با حیوانات

اگر در جاده‌های برون‌شهری یا روستایی با خودرو زیاد رفت‌وآمد دارید، بهتر است که حتماً از معتبر بودن زمانی بیمه شخص ثالث خودروی خود اطمینان داشته باشید. در حقیقت بیمه تصادف با حیوانات همان استفاده از بیمه شخص ثالث است که می‌توانید خسارات مالی وارد شده به اموال فرد را جبران کنید. اگر تاریخ انقضای بیمه‌نامه‌تان تمام شده است یا در حال اتمام است، فقط کافی است تا از طریق صفحه خرید بیمه شخص ثالث بیمه دات کام اقدام به تمدید و خرید کنید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهیار موذن
|
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
0
0
آیا در تصادف موتور با حیوانات می توان از صاحب حیوان طلب خسارت کرد ؟
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون