کد خبر: ۴۳۲۷۶
۰۹:۴۹ -۰۲ مرداد ۱۴۰۱
گرچه شاخص کل بورس دیروز رشد کرد، اما بررسی روند معاملات نشان می‌دهد امروز در آغاز معاملات نباید انتظار رشد از شاخص کل بورس را داشت.

شاخص کل بورس امروز 2 مرداد 1401

نشان تجارت - شاخص کل بورس تهران دیروز حدود ۱۶۰۰ واحد رشد کرد، اما این رشد در شرایطی ثبت شد که در ابتدای معاملات شاخص حدود ۵ هزار واحد افزایش یافته بود. اما پس از گذشت حدود نیم ساعت از معاملات، شدت عرضه‌ها در بازار افزایش یافت و شاخص بخشی از رشد خود را عقب نشینی کرد.

طبیعتا فشار فروشی که دیروز از ساعت ۹:۳۰ در بازار ایجاد شد، گرچه زیاد نبود، اما به معاملات امروز نیز کشیده خواهد شد. تعداد برابر نماد‌های مثبت و منفی در دقایق پایانی معاملات روز گذشته نشان می‌دهد که بازگشایی نماد‌های متوقف شده می‌تواند به بازار جهت بدهد.

البته طی چند روز گذشته گزارشات فصلی خوبی از سوی برخی شرکت‌ها منتشر شده که این نماد‌ها قطعا با استقبال بازار مواجه خواهند شد. اما باید دید آیا این نماد‌ها می‌توانند به کلیت بازار جهت مثبت بدهند یا اینکه فقط از خود آن‌ها استقبال می‌شود و بقیه بازار به رکود خواهند رفت.

دیروز ارزش معاملات خرد بازار سهام به ۲۳۵۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به رقم ۱۵۰۰ میلیارد تومان در روز چهارشنبه رشد بسیار خوبی داشته. اما رشد ارزش معاملات به دلیل بازگشایی برخی از نماد‌های متوقف است و به احتمال فراوان طی امروز و فردا نیز دوباره شاهد رشد ارزش معاملات خرد خواهیم بود.

بازگشایی تعداد زیادی از نماد‌ها پس از برگزاری مجامع، طبیعتا ارزش معاملات خرد را بالا می‌برد، اما زمانی می‌توان حرف از رشد واقعی ارزش معاملات خرد زد که عدد‌های بیش از ۴ و ۵ هزار میلیارد تومان در هر روز ثبت شود.

اگر رشد ارزش معاملات خرد اتفاق نیفتد، احتمالا طی چند روز نماد‌هایی که گزارش‌های فصلی خوبی داده اند مورد استقبال خریداران قرار می‌گیرند و پس از آن دوباره بازار وارد رکود می‌شود.

توجه بازار به تک سهم‌ها

البته ناگفته نماند که دیروز هم شاخص قدرت خریداران حقیقی دوباره بالای عدد یک ثبت شد و گرچه رقم ۱.۰۱ برای آن خیلی لب مرز محسوب می‌شود، اما همین که به کمتر از عدد یک نرسیده نشان می‌دهد همچنان برخی از پول‌های درشت در حال خرید هستند.

با این حال خروج ۸۰ میلیارد تومان پول حقیقی‌ها از بازار در روز شنبه، نشان دهنده این است که سرمایه گذاران حقیقی همچنان با تردید نسبت به آینده بورس نگاه می‌کنند.

امروز می‌توان انتظار داشت که در نیمه دوم معاملات و با بازگشایی تعدادی از نماد‌های متوقف، تحرکات مثبت تری در بازار مشاهده شود.

برچسب ها: نشان تجارت بورس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون