کد خبر: ۴۳۲۴۲
۰۹:۳۳ -۳۱ تير ۱۴۰۱
تجربه گردشگری همراه با ترس و ترشح آدرنالین یکی از تفریحاتی است که این روز‌ها طرفداران بسیاری دارد. جنگل جیغ که از جاذبه‌های گردشگری شهر مشهد است، از ترسناک‌ترین جنگل‌های ایران به شمار می‌رود و هرساله گردشگران بسیاری برای تجربه حس این جنگل و یافتن راز نهفته آن به این منطقه سفر می‌کنند، پس با ما در جامعه ۲۴ همراه باشید تا از راز جنگل جیغ مطلع شوید.

جنگل جیغ

نشان تجارت - مهدی توفیقی: برای بازدید از جنگل جیغ باید تقریبا به گردشگری همراه با ترس علاقه‌مند باشید زیرا در تمام نقاط جنگل و روستا‌های پیرامون آن صدای جیغ به گوش می‌رسد و این داستان تنها برای جذب گردشگر روایت نشده است.

بسیاری از گردشگران در ابتدا بر این باور بودند که صدای جیغ، یک داستان و ماجرای تخیلی است، اما پس از حضور در جنگل و شنیدن صدای ترسناک جیغ پا به فرار گذاشتند.

جنگل جیغ استان خراسان رضوی کجاست؟

جنگل جیغ از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان خراسان رضوی و پیرامون روستای سربرج و از توابع بخش طرقبه است. روستای سربرج در بخش جنوبی شهر مشهد واقع شده است و فاصله ۳۲ کیلومتری تا مرکز شهر دارد. بسته به ترافیک و ساعت حرکت، حدود ۴۰ تا ۵۰ دقیقه برای رسیدن به سربرج از مشهد باید رانندگی کنید.

همچنین فاصله جنگل جیغ تا شهر تهران حدود ۹۲۴ کیلومتر است که برای رسیدن به آن با خودرو شخصی باید حدود ۱۱ ساعت رانندگی کنید.

علت نام‌گذاری جنگل جیغ چیست؟

جنگل جیغ به علت آنکه صدا‌های عجیب مانند صدای سوت یا جیغ که در طول شب تا سپیده‌دم، در آن به گوش می‌رسد، به نام جنگل جیغ نامگذاری شده است. تمام گردشگرانی که تا به امروز به این جنگل سفر کرده اند صدای جیغ گوش خراش و هولناک این جنگل ترسناک را تایید کرده اند.

نکته حائز اهمیت در خصوص جنگل جیغ این است که صدا‌های ترسناک در هنگام غروب و تاریکی هوا در آن به گوش می‌رسد و در هنگام روز جنگل جیغ با دیگر جنگل‌های ایران تفاوتی ندارد.

در جنگل جیغ که با نام‌های جنگل سربرج و جنگل مج نیز شناخته می‌شود، گیاهان درختانی مانند درختان میوه گیلاس، گردو، سیب و چنار در پیرامون رودخانه رویده اند، همچنین حیواناتی، چون گرگ، روباه و پرندگانی چون عقاب و قرقی در این جنگل زیست می‌کنند.

راز جنگل جیغ مشهد چیست؟

در خصوص صدا‌های جیغی که در این جنگل به گوش می‌رسد، تحقیقاتی صورت گرفته است، یکی از نظریه‌هایی که پس از تحقیقات بیان شد، حمله ملخ‌ها در سال ۱۳۹۰ به این جنگل بود. این ملخ‌ها به‌دلیل وجود آب رودخانه به روستای سربرج حمله‌ور شدند که در هنگام غروب و تاریکی هوا از خود صدا‌هایی در می‌آورند که به صدای جیغ انسان شباهت بسیار دارد.

برخی از مردم محلی و گردشگران بر این باورند که صدای باد و نوع پوشش گیاهی این منطقه عامل به وجود آمدن صدای جیغ در این جنگل است. البته نکته قابل توجه این است که در اکثر شب‌های این جنگل بادی نمی‌وزد و باز هم این صدا‌ها به گوش می‌رسند.

با وجود این تحقیقات و فرضیه‌ها باز هم دلیل منطقی برای صدای جیغ این جنگل به دست نیامده است، زیرا همین فرضیه‌ها باعث به وجود آمدن فرضیه‌های جدید شده است؛ به‌طور مثال، چرا ملخ‌ها خسارتی به این منطقه وارد نمی‌کنند؟ یا اینکه قبل از سال ۱۳۹۰ که صدایی در این جنگل نبود، بادی نمی‌وزید؟

در ابتدا مردم محلی به صدا‌های جیغ توجهی نداشتند، اما به مرور و با ادامه‌دار شدن آن، دهیار روستای سربرج طرقبه تصمیم گرفت تا موضوع را بررسی کند.

پیشتر دهیار این روستا درباره منبع صدا‌های جنگل جیغ این‌طور گفته بود: «زمانی که صدا‌های جیغ باعث ترس مردم محلی شد، موضوع را به بخشداری منطقه اطلاع دادیم و آن‌ها تعدادی از کارشناسان متخصص منطقه را برای تحقیقات به جنگل فرستادند. این صدا مربوط به‌نوعی خاص از جیرجیرک است که در زبان محلی به آن «کز» یا «چز» می‌گویند. در سال‌های اخیر رودخانه این منطقه به علت بارش‌های فصلی فراوان پر آب شده است این جیرجیرک‌ها به روستا حمله می‌کنند و در درختان و میان پوشش گیاهی این منطقه زندگی می‌کنند».

«ممکن است روی هر درخت نزدیک به سه هزار جیرجیرک بنشینند. این جیرجیرک‌ها در حاشیه دو کیلومتری اطراف رودخانه و روستا پراکنده شده اند و تعداد زیاد آن‌ها باعث شده است که آواز دسته جمعی‌شان مانند صدای جیغ و زوزه به نظر برسد. این جیرجیک‌های مرموز تا چهل روز امکان زندگی دارند و پس از آن از بین می‌روند».

آیا امکان بازدید از جنگل جیغ وجود دارد؟

به گزارش جامعه ۲۴ ، تمام گردشگران می‌توانند از جنگل جیغ مشهد بازدید کنند، اما بهترین روش برای بازدید از جنگل جیغ استفاده از تور و به صورت دسته جمعی است. ماجرا و داستان‌هایی که از روستای سربرج طرقبه روایت می‌شود افسانه نیستند و واقعیت دارند، پس بهتر است اگر بیماری زمینه‌ای یا قلبی دارید و یا از صدای جیغ پراکنده در این جنگل می‌ترسید، بازدید از جنگل جیغ روستای سربج را منتفی کنید.

بهترین فصل برای سفر به جنگل جیغ

روستای زیبا سربرج که از توابع بخش طرقبه شهر مشهد است و آب و هوای این روستا همیشه چند درجه‌ای از شهر مشهد خنک‌تر است. اکثر گردشگران فصل‌های بهار و تابستان را برای بازدید از جنگل جذاب جیغ روستای سربرج را انتخاب می‌کنند، زیرا در این زمان از سال، جنگل جیغ با مناظر طبیعی و چشم نواز خود بسیار دیدنی است. نکته حائز اهمیت این است که صدای جیغ در تمام طول سال در این منطقه به گوش نمی‌رسد و برای بهتر شنیدن این صدا باید خرداد ماه به این منطقه سفر کنید و حس هیجان انگیز آن را تجربه کنید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون