کد خبر: ۴۳۲۳۰
۱۰:۴۴ -۳۰ تير ۱۴۰۱
نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه‌ی کارگری معتقداست؛ در ادامه سیاست‌های اقتصادی دولت قطعاً موج جدید بیکاری شاغلان در فصل آینده ایجاد خواهد شد.

حقوق کارگران

نشان تجارت - صاحبنظران اقتصادی قبل از اجرای حذف ارز ترجیحی خطر تعطیلی بخش بزرگی از اقتصاد را هشدار داده بودند و تأکید داشتند بدنبال ورشکستگی بنگاه‌های تولیدی به جمعیت بیکاران کشور افزوده وجمعیت فعال کشور بیکار می‌شوند.

در حال حاضر حدود ۲.۴ میلیون نفر از جمعیت فعال کشور بیکار هستند. این در حالی است که طبق گزارش مرکز آمار ایران، بهار ۱۴۰۱ نسبت به بهار پارسال، بیش از ۱۵۷ هزار نفر از جمعیت مردان شاغل کم شده است. به طوری که اعلام نتایج آمارگیری نیروی کار در بهار امسال، بیانگر جمعیت بیش از ۲۳.۵ میلیون نفری شاغلان و حدود ۲.۴ میلیون نفری بیکاران بود که بر بیکاران ۰.۴ درصد افزوده و از شاغلان ۰.۶ درصد کاسته شده بود.

قرار بود دولت پس از حذف ارز ترجیحی با پرداخت یارانه به اقشار کم درآمد و همچنین حمایت از بخش تولید مانع ایجاد مشکلات بیشتر در اقتصاد شود، اما تا کنون وعده دولت محقق نشده است.

در همین رابطه علیرضا حیدری نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه‌ی کارگری در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: زمانی که تغییر در متغیرمهمی مانند نرخ اشتغال یا بیکاری تحلیل می‌شود باید وضعیت فضای کسب و کار و اقتصاد کشورمورد بررسی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یکسری ازصنایع، مشاغل به طور مستقیم یا غیر مستقیم درگیر شدند و یکسری از اشتغال‌های موجود به حالت تعلیق موقت یا تعطیلی درآمدند.

به گفته حیدری؛ به طور مثال تعلیق فعالیت بخش بزرگی از تولید کنندگان نان فانتزی و صنعتی بدنبال حذف یارانه آرد، تعطیلی بخش‌های دیگری از جمله فست فود‌ها که به نوعی با این صنعت در ارتباط بودند را به همراه داشت.

نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه‌ی کارگری تأکید داشت: کالا‌های واسطه‌ای یا مکمل که دلیلی برای فعالیت بخش‌های دیگر در اقتصاد می‌باشد، افزایش قیمت پیدا کرده و واحد‌های تولیدی را دچار مشکل نقدینگی کرده است. همین موضوع باعث خروج بخش نسبتاً بزرگ جمعیت کارگران از زنجیره کار شده است.

وی گفت: خدمات و عرضه کالا‌های گران در بخش‌های تولیدی نیز دستخوش این تغییرات شده و کارگران فعال در این بخش نیز به دلیل تعطیلی برخی واحد‌های خدماتی ناگزیر به جمعیت بیکاران پیوسته اند.

حیدری با اشاره به شکل گیری بیکاری اجباری و اجتناب ناپذیر ناشی از حذف ارز ترجیحی گفت: سایر مشاغل که به نوعی با این نوع کالا‌ها ارتباط اشتغال پسین یا پیشین دارند تحت تأثیر تغییرات قرار گرفته اند و با توجه به دامنه گسترده نفوذ پذیری این نوع ارز (۴۲۰۰ تومانی) در عرصه تولید کالا و خدمات، انتظار خطر کاهش اشتغال و افزایش نرخ بیکاری دور نبود.

نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه‌ی کارگری گفت: سیاست اعمال شده در حذف ارز ترجیحی ضد اشتغال بود و شغل‌های موجود نیز تحت تأثیر این مدل از سیاست قرار گرفتند؛ که در نهایت مرغداری ها، دامداری‌ها و صد‌ها شغل مرتبط باهم در مدار تولید و خدمات به دلیل کاهش سرمایه در گردش و سود ناچار به تعطیلی شدند که به موجب آن کارگران در این بخش‌ها بیکار و از چرخه کار خارج شده اند.

وی تصریح داشت: جمعیت کارگران مرد در اکثر بخش‌های تولیدی، خدماتی بیشتر از جمعیت زنان می‌باشد و همین تعطیلی‌ها آمار خروج بیشتر مردان نسبت به زنان از چرخه کار را نشان می‌دهد.

به گفته حیدری؛ زمانی که دولت اعتراف به صرفه جویی هزینه ارز در اقتصاد دارد؛ نشان می‌دهد که بیشتر واحد‌های تولیدی خدماتی که به نوعی وابسته به نرخ ارز بوده اند امروز تعطیل و یا کم کار شده اند.


بیشتر بخوانید: بازنشستگان بخوانند/ خبر مهم سرپرست وزارت کار درباره حقوق کارگران


نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه‌ی کارگری گفت: باشدت بخشی به اجرای این سیاست (حذف کامل ارز ترجیحی) بدون حمایت و پرداخت یارانه به بخش تولید، فصل آینده جمعیت بیشتری از کارگران باید از چرخه فعالیت خارج شوند؛ چراکه بنگاه‌های بیشتری به دلیل عدم تأمین نقدینگی و کاهش حاشیه سود باید درهزینه‌ها صرفه جویی کنند که از تعدیل نیرو آغاز می‌کنند.

بیکاری از وضعیت موجود بحرانی‌تر خواهد شد؛ حیدری با تأکید بر این موضوع گفت: طبیعی است که بیکاران تا ابد بیکار نمی‌مانند برای همین کوچ کارگران به سمت شغل‌های کم درآمد‌تر بیشتر خواهد شد و قطعاً باید در انتظار موج جدیدی از فقیر‌تر شدن کارگران باشیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون