کد خبر: ۴۲۸۰۳
۱۴:۳۰ -۰۸ تير ۱۴۰۱
محله دارآباد یکی از محله‌های پایتخت است که بهترین آب و هوا را دارد و در منطقه یک شهر تهران واقع شده است. این محله در کوهپایه‌های رشته کوه البرز قرار دارد که از امکانات رفاهی خوب و طبیعت بکری برخوردار است. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با جاذبه‌های گردشگری محله دارآباد آشنا کنیم.

معرفی محله دارآباد تهران

نشان تجارت - مهدی توفیقی: محله دارآباد در منطقه یک تهران قرار دارد و یکی از جاذبه‌های گردشگری پایتخت است. بسیاری از مردم تهران در ایام تعطیل به علت امکانات رفاهی و طبیعت زیبا این منطقه تعطیلات خود را در طبیعت دارآباد سپری می‌کنند.

محله دارآباد از غرب با آجودانیه، کاشانک و منطقه نیاوران و از سمت شرق با شهرک نفت و شهرک شهید محلاتی و از جنوب با اراج و ازگل همسایه است. محله دارآباد از شمال به رشته کوه‌های البرز، از جنوب با بزرگراه امام علی، بزرگراه ارتش، میدان شهدای ارتش، از شرق با خیابان هاشمی و بلوار مژدی و از غرب به خیابان سباری، خیابان البرز و خیابان هفتم شرقی ختم می‌شود.

چگونه به دارآباد برویم؟

به گزارش جامعه ۲۴، برای رفتن به محله دارآباد مسیر‌های زیادی وجود دارد که استفاده از خودروی شخصی، دسترسی با مترو و استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی از بهترین راه‌های رسیدن به محله دارآباد است.

خودرو شخصی

برای رفتن به محله دارآباد با خودرو شخصی می‌توانید از چند مسیر استفاده کنید. اگر از بخش جنوبی می‌خواهید به سمت دارآباد بروید، بهترین مسیر برای شما، بزرگراه امام علی است که در رشته کوه‌های دارآباد در انتهای بزرگراه امام علی قرار دارد. همچنین بزرگراه ارتش و بزرگراه صیاد شیرازی نیز از بهترین مسیر‌های دسترسی به محله دارآباد هستند.

ناوگان حمل و نقل عمومی

ناوگان حمل و نقل عمومی در محله دارآباد به خوبی عمل می‌کند که دو پایانه نوبنیاد و پایانه تجریش دسترسی‌های خوبی را برای رفتن به محله دارآباد فراهم کرده اند، به گونه‌ای که شما می‌توانید با استفاده از تاکسی‌های خطی یا اتوبوس‌های شرکت واحد به محله دارآباد برسید.

مترو دارآباد

مترو اقدسیه، نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به محله دارآباد است. ایستگاه مترو اقدسیه که در جنوب دارآباد قرار دارد، امکان دسترسی به محله دارآباد با مترو را فراهم می‌کند.

معنی واژه دارآباد چیست؟

واژه دارآباد از یک کلمه دو بخشی با نام‌های دار و آباد تشکیل شده است که به ترتیب درخت و آبادی معنی کلمه دارآباد است. در گذشته این منطقه دارای درختان بسیار زیادی بود و به دلیل وجود دو رودخانه خروشان، محله دارآباد از بافتی جنگی با انبوهی از درختان برخودار بود و به همین دلیل به این منطقه دارآباد نامیدند؛ بنابراین معنی دارآباد، منطقه‌ای پر از دار و درخت است.

طبیعت دارآباد

طبیعت محله دارآباد از چند عنصر کلیدی تشکیل شده است. دره دارآباد، رودخانه دارآباد، کوه‌های دارآباد، مسیر کوهنوردی دارآباد، قنات‌های دارآباد، پارک ساحلی دارآباد و سیمین قلعه دارآباد، موزه حیات وحش طبیعی دارآباد و بسیاری دیگر از عناصر کوچک و بزرگ که جاذبه‌های گردشگری این منطقه را تشکیل داده اند.

قنات‌های دارآباد

محله دارآباد از گذشته تا به امروز در درون خود قنات‌هایی داشته است که اتفاقاً وجود این قنات‌ها نشان دهنده تاریخ طولانی دارآباد است. دارآباد دو قنات داشت؛ یکی از این قنات‌ها به سمت محله اقدسیه می‌رفت و برای تامین آب این منطقه کاربرد داشت و قنات دیگر محله دارآباد قناتی بود به نام قنات سید آبگوشتی که در شرق روستا واقع شده بود و تامین آب دارآباد و قسمت‌های دیگری از تهران را برعهده داشت.

کوه‌های منطقه دارآباد

رشته کوه‌های دارآباد بخش اصلی جاذبه‌های گردشگری این محله است. کوه‌های دارآباد بخشی از رشته کوه‌های منطقه توچال هستند که از دامنه شرقی توچال تا منطقه قوچک امتداد دارند. کوه‌های دارآباد دارای مراتعی با نام‌های مختلف هستند.

این مراتع از بهترین مراتع شهر تهران هستند که پوشش گیاهی خاص و منحصر به فردی دارند. از جمله این مراتع می‌توان به شهربانو کشک، کمردگور، تخت شاه، الش‌گا، چپ‌دره، کل‌نو، توپز بلند، چال مگس، بند چلچلا، فراخ‌سینه، سیر دورو، درازلش، میردلو، پهنه خرگوش‌نو، پیازچال، دره وزوا، عرق‌چینک، خوش‌چال بالا و خوش‌چال پایین اشاره کرد.

رودخانه دارآباد

رودخانه‌های خروشان دارآباد متشکل از دو شاخه است، رودخانه کهنه دارآباد و رودخانه دارآباد، نام این دو رود است که پس از ورود به محله دارآباد از سرچشمه‌های خود، در سیر دورود پایین با یکدیگر ادغام شده اند و رودخانه اصلی دارآباد را تشکیل می‌دهند.

پارک ساحلی دارآباد و پارک سیمین قلعه

در محله دارآباد دو بوستان به نام‌های بوستان ساحلی دارآباد و بوستان سیمین قلعه وجود دارد. این دو بوستان بر روی ارتفاعات محله دارآباد طراحی و ساخته شده اند و به خصوص سیمین قلعه بر روی منطقه‌ای قرار دارد که دارای آثار کشف شده تاریخی و باستانی است و یک تپه باستانی به شمار می‌رود. بسیاری از گردشگران این دو بوستان را به عنوان یک بوستان شناسایی می‌کنند، اما در واقع این بوستان‌ها دارای دو نام جداگانه هستند.

محله دارآباد در زمان قاجار

در دوران سلسله قاجار محله داراباد دچار تغییرات اساسی شد. دارآباد در این دوره به دلیل آب وهوای خوب و وجود درختان بسیار، مورد توجه درباریان قاجاری قرار گرفت و این عوامل سبب شد تا دارآباد شهرتی بیش از گذشته پیدا کند که مهترین زمان تحول در منطقه دارآباد هنگام حکومت مظفرالدین شاه قاجار بوده است. مظفرالدین شاه از بیماری آسم رنج می‌برد و اطباء آن زمان به وی توصیه کردند تا در منطقه‌ای خوش آب و هوا با طبیعتی بکر سکونت داشته باشد و چه جایی بهتر از محله دارآباد برای سکونت که از آب و هوای مطلوب و طبیعت بکر برخودار است.

مظفرالدین شاه به محله دارآباد رفت و دستور دارد تا عمارتی در آن جا بسازند، تا از شر مشکلات تنفسی رهایی یابد. سکونت مظفرالدین شاه در این منطقه، نام محله دارآباد را به شاه آباد تغییر داد، اما پس از مدتی نام دارآباد به دلیل پیشینه طولانی آن دوباره به آن برگدانده شد و به جایگاه اصلی خود بازگشت. حتی امروزه نیز، نام کاریز یا قنات دارآباد به نام قنات شاه آباد شهرت دارد. در نزدیکی عمارت مظفرالدین شاه عمارتی دیگر توسط فخرالدوله ساخته شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون