کد خبر: ۴۲۶۷۵
۲۱:۲۷ -۰۱ تير ۱۴۰۱
تنگه واشی یکی از بهترین یلاق‌هایی است که فاصله کمی با شهر تهران دارد و مقصدی جذاب برای سفر یک روزه و تفریح در دل طبیعت بکر منطقه فیروز کوه است. این تنگه و آبشار در نزدیکی شهر فیروزکوه قرار دارد و طبیعت زیبا و دست نخورده با صخره‌های به هم پیچیده، رودخانه خروشان و آبشار، از جاذبه‌های گردشگری آن است.
تنگه واشی
نشان تجارتمهدی توفیقی: طبیعت بکر، آب و هوای مطلوب و رودخانه خروشان، با آبی خنک، بازید از تنگه واشی را در روز‌های گرم تابستان برای شما بسیار دلپذیر می‌کند؛ اما این تنگه مسیری دشوار دارد که برای همه افراد مناسب نیست. در این مقاله قصد داریم تا شما را با این منطقه دیدنی نزدیک پایتخت بیشتر آشنا کنیم.

معرفی تنگه واشی

تنگه واشی یکی از بهترین مقاصد برای گردشگری در آخر هفته‌های تابستان است. این تنگه زیبا و آبشار ساواشی که در انتها مسیر تنگه قرار دارد، در نزدیکی شهر فیروزکوه قرار گرفته‌اند. پس از عبور از دو تنگه به آبشار انتهایی تنگه می‌رسید. تنگه اول «واشی» و تنگه دوم «سا» نامیده می‌شود و به علت قرارگیری آبشار بعد از این تنگه‌ها، به آبشار ساواشی معروف شده است. ارتفاع این آبشار ۱۵ متر است و حوضچه‌ای در پای آن تشکیل شده است که یکی از جذابه‌های جذاب آبشار ساواشی است.
 
در سفر یک روزه به این تنگه، می‌توانید از طبیعت دیدنی میان تنگه‌ها، دشت زیبای ساواشی که پوشش زیبای چشم نوازی دارد و منظره آبشار آن، لذت ببرید. دشت ساواشی، قلمرو عشایر سنگسری از ۱۲۰ سال پیش بوده است. تنگه واشی قدمتی تاریخی دارد و یکی از جاذبه‌های تاریخی کشور هم است که در طول مسیر تنگه می‌توانید از اثار باستانی موجود در تنگه بازدید کنید.

تنگه واشی و آبشار ساواشی کجاست؟

تنگه واشی با فاصله ۲۰ کیلومتری از شهر فیروز کوه قرار دارد که در کیلومتر ۲ جاده فیروزکوه به سمت شهر تهران یک مسیر فرعی به‌سمت روستای «جلیزجند» قرار دارد. روستا در ۱۰ کیلومتری جاده فرعی واقع شده است که دروازه ورود به تنگه واشی است.
 
با عبور از روستا و دشت‌های وسیع کشاورزی که در منطقه وجود دارد پس از آن به رودخانه‌ای می‌رسید که در طول مسیر تنگه واشی جریان دارد و آب آن از آبشار ساواشی سرچشمه می‌گیرد، اما به علت مسیر طولانی و دشوار تنگه واشی، چشم اندازی به ابشار از ورودی تنگه وجود ندارد.
 
آدرس تنگه واشی: جاده تهران - فیروزکوه، کیلومتر ۱۷ جاده 
 
در ادامه به‌ترتیب تنگه واشی، دشت ساواشی، تنگه سا و در انتهای مسیر، آبشار ساواشی واقع شده اند که برای دیدن و رسیدن به آبشار ساواشی، در اکثر قسمت‌های مسیر، باید در داخل رودخانه پیاده روی کنید. در تمام طول مسیر گیاهان دارویی کمیابی مانند «باریجه» به چشم می‌خورد که چتری شکل هستند و در صنعت داروسازی بسیار مصرف می‌شود. امام چیدن این گیاه ممنوع است و پیگرد قانونی دارد.

بهترین مسیر برای دستری به تنگه واشی

تنگه واشی و آبشار ساواشی یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر فیروز کوه است که در شرق استان تهران قرار دارد و برای تفریح آخر هفته، به خصوص فصل تابستان از بهترین گزینه‌ها است.
 
باتوجه به اینکه کجای تهران سکونت دارید، بهترین مسیر برای رفتن به سمت تنگه، شرق تهران است. یکی از دسترسی‌های مناسب به شرق تهران از طریق بزرگراه صدر و ادامه آن بزرگراه بابایی است که در ادامه مسیر جاده دماوند به اتوبان تهران-پردیس خواهید رسید و با عبور از شهر‌های بومهن و رودهن، وارد جاده فیروزکوه می‌شوید. به مسیر خود در جاده فیروزکوه ادامه دهید تا به قبل از ورودی شهر فیروزکوه برسید، از دوربرگردان استفاده کرده و در مسیر جاده فیروزکوه به سمت تهران حرکت کنید که پس از چند کیلومتر به مسیر فرعی در سمت چپ جاده می‌رسید. بعد از حدود ۱۰ کیلومتر به روستای جلیزجند خواهید رسید. برای ورود به تنگه باید تا انتهای این روستا حرکت کنید و از آنجا به تنگه وارد شوید.
 
مسیر عبور از روستای جلیزجند به‌سمت تنگه واشی، در بخش‌هایی بسیار باریک می‌شود؛ برای عبور از این مسیر‌ها باید دقت زیادی کرد. پس از گذشتن از روستا و مزارعی که در مسیر آن امتداد یافته است، به ورودی مسیر تنگه واشی خواهید رسید. از این بخش، الباقی مسیر را باید پیاده در آب حرکت کنید و برای رسیدن به آبشار در حدود یک ساعت و نیم، پیاده‌روی در آب سرد تنگه در پیش دارید؛ البته زمان رسیدن به آبشار بستگی به آمادگی جسمانی شما دارد.

فاصله تهران تا تنگه واشی چقدر است؟

شهر تهران تا تنگه واشی حدود ۱۷۵ کیلومتر فاصله دارد که طی کردن این مسیر با خودرو شخصی تقریبا دو ساعت و ۱۵ دقیقه طول خواهد کشید.
 
تنگه واشی در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده که در اکثر فصول سال، این منطقه آب و هوایی سرد دارد و تردد در آن صورت نمی‌گیرد. ضمن این‌که برای رسیدن به آبشار ساواشی باید زمان زیادی در آب پیاده روی کنید که تحمل سرمای آب در بیشتر ایام سال غیر ممکن است. حتی در ابتدا فصل بهار نیز، این تنگه دما هوا زمستان را حفظ کرده و باد‌های سرد کوهستانی تردد در آن را دشوار می‌کنند.

تنگه واشی در فصل تابستان

تنگه واشی مستعد رگبار و بارش‌های مستمر شدید است و به دلیل باریکی بخش‌هایی از مسیر تنگه، در هنگام بارش مسیر سیلابی شده و صعب العبور می‌شود.
 
بهترین زمان سفر و گردشگری به تنگه واشی در گرم‌ترین زمان‌های سال یعنی فصل تابستان است. پس بهتر است از اواخر خرداد تا اواسط شهریور ماه برای این سفر برنامه ریزی کنید. با این حال اگر قصد تردد به این منطقه در ماه‌های خرداد یا شهریور را دارید، بهتر است قبل از حرکت به سمت آن، وضعیت جوی منطقه و دمای تنگه واشی را بررسی کنید. بهترین فصل‌ها برای سفر به تنگه واشی، تیر و مرداد است.
 
برای سفر یک روزه به این تنگه، حتما باید برنامه ریزی دقیق زمانی داشته باشید. با توجه به فاصله ۱۷۰ کیلومتری تهران تا شهر فیروزکوه، به خاطر داشته باشید که حتما برای شروع سفر صبح زود حرکت کنید تا زمان کافی برای بهره بردن از طبیعت بکر و تردد تا آبشار ساواشی را داشته باشید. اگر در شهر فیروز کوه سکونت دارید، بیشتر میتوانید در این منطقه اتراق کنید.

کتیبه تاریخی تنگه واشی

در طول مسیر تنگه واشی، کتیبه تاریخی در میان راه خودنمایی می‌کند، که یادگار از دوران سلسله قاجار است. ابعاد این کتیبه سنگی در حدود ۶ در هفت متر است و یکی از سه کتیبه معروف فتحعلی شاه قاجار می‌باشد. این کتیبه قدمتی بالغ بر ۱۸۵ سال دارد و تصویر شکارگاه با منظره اسب، نیزه‌ها، شکار‌ها و پسران و نوادگان فتحعلی شاه در آن حکاکی شده است.
 
فتحعلی شاه قاجار با الگوبرداری از نقش برجسته‌های شیراز، سه هنرمند معمار، سنگ تراش و نقاش را به خلق این اثر مامور کرد. قرارگیری و ساخت این کتیبه در دل کوه، آن را از آسیب‌های طبیعی حفظ کرده است، اما متاسفانه در طول زمان گردشگران آسیب‌هایی را به این کتیبه وارد کرده اند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون