کد خبر: ۴۲۶۱۴
۰۸:۴۰ -۳۰ خرداد ۱۴۰۱
عضو کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مطرح کنید
غلامرضا نوری گفت: جایی که انحصار، رانت و کمک‌های ویژه باشد و مشتری مجبور به خرید باشد، آن صنعت بهبود پیدا نمی‌کند. به عنوان مثال وقتی کارخانه خودروسازی کشور با باز شدن سایت، آن به مدت ده دقیقه برای ثبت نام، یک و نیم میلیون نفر برای خرید خودروهایش ثبت نام می‌کنند، به این معنا است که انحصار خیلی شدید در این بخش وجود دارد.

قیمت خودرو

نشان تجارتانحصار تولید خودرو در کشور به قدری زیاد است که می‌توان از این صنعت، به عنوان صنعتی دولتی نام برد و به عقیده کارشناسان و متخصصان تا زمانی که این انحصار شکسته نشود و رقابت با دنیا برقرار نشود، وضعیت، همانی است که در حال حاضر وجود دارد و مردم مجبور به خرید و استفاده از محصولات بی‌کیفیت داخلی هستند.

غلامرضا نوری، نماینده بستان‌آباد در همین خصوص به اقتصاد۲۴ گفت: صنعت خودروی ایران به یک صنعت سیاسی در کشور تبدیل شده که دلیل آن هم، به دولتی بودن آن برمی‌گردد. در حالی که کماکان یک‌سری سهام واگذار شده، اما سبقه و نگاه‌های دولتی، مدیریت آن را دولتی نگه داشته است.

وی افزود: ما نمی‌توانیم از لفظ صنعت خودرو استفاده کنیم و باید گفت کارخانه‌های خودروسازی، چراکه اگر صنعت به معنای درست آن وجود بود، نبایستی مشکلات حال حاضر درباره خودرو وجود می‌داشت. به هر روی بنده معتقد هستم این صنعت باید کاملاً خصوصی و رقابتی شود تا مسیر رقابت با محصولات خارجی برای آن باز شود، چون در غیر این صورت هیچ‌گاه رشد نخواهد کرد.

عضو کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس با اشاره به انحصار خودروسازی در کشور، تصریح کرد: جایی که انحصار، رانت و کمک‌های ویژه باشد و مشتری مجبور به خرید باشد، آن صنعت بهبود پیدا نمی‌کند. به عنوان مثال وقتی کارخانه خودروسازی کشور با باز شدن سایت، آن به مدت ده دقیقه برای ثبت نام، یک و نیم میلیون نفر برای خرید خودروهایش ثبت نام می‌کنند، به این معنا است که انحصار خیلی شدید در این بخش وجود دارد.

نوری اظهار کرد: در این فضا، هیچ صنعتی رشد نخواهد کرد و این موضوع ربطی به افراد ندارد، چراکه این ساختار، ساختار رکود و درجازدن است و بایستی اصلاح شود. همچنین به نظر بنده، تعرفه‌ها نیز باید اصلاح شود. علاوه بر این‌ها، باید مسیر تعامل و رقابت با صنایع خودروسازی دنیا باز و برقرار شود تا بتوانیم خودرویی شایسته و در شان ایران و ایرانی تولید کنیم.

وی گفت: اگر روند به سبک و سیاق گذشته باشد، همچنان در این صنعت درجا خواهیم زد؛ بنابراین بایستی در این مسیر رقابت ایجاد شود و بساط و تفکر دولتی از این صنعت برچیده شود و بخش خصوصی واقعی، این صنعت را تحویل بگیرد. همچنین ارزش سهام سهامداران نیز حفظ و تقویت شود و خود سهامداران نقش اصلی در مدیریت این صنعت را ایفا کنند.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی با اشاره به متخصصان کشور اظهار کرد: ما افراد توانمند و متخصص و مهندسین خلاق در این بخش داریم و حتی طراحان و مهندسین ایرانی در برخی از خودروسازی‌های مطرح دنیا مشغول به فعالیت هستند؛ بنابراین ما باید بتوانیم این استعداد‌های داخلی را شکوفا کنیم، در حالی که متاسفانه بخشی از این رشته‌های صنعتی، حیات خلوت دولت‌ها، مقامات و مسئولان شده است و فامیل‌های خود را در هیات مدیره‌ها و مجموعه‌های کاری قرار می‌دهند.

وی افزود: اگر این تفکرات جمع شود و ساختار و نگاه‌ها اصلاح و به کارشناسان و متخصصین داخلی اهمیت داده شود با همین امکانات، صنعت خودرو می‌تواند سریع در کشور رشد کند. در خصوص واردات خودرو با توجه به اینکه شرط و شروط خیلی زیادی برای آن در نظر گرفته شده است، به نظر بنده، نزدیک به نشدن است و شاید نتوان نتیجه مطلوب را گرفت، اما به نظرم می‌تواند روزنه امید کوچکی برای برقراری تعامل با دنیا و شکستن انحصار تولید داخلی باشد تا تبادلات بین‌المللی در صنعت خودروسازی تقویت شود.

نوری در پایان خاطرنشان کرد: در خصوص استیضاح وزیر صمت، نظر بنده این است که هیچ استیضاحی در این مجلس به نتیجه نمی‌رسد. وقتی در مجلسی که ۲۳۰ نفر از نماینده‌ها امضاء کردند که آقای رئیسی برای ریاست جمهوری بیاید و ایشان هم آمد و رای آورد و سپس بالاترین رای اعتماد را در تاریخ مجالس به وزرا دادند، پس می‌توان نتیجه گرفت که هیچ استیضاحی اتفاق نمی‌افتد، همان‌طور که در سوالات از دولت هم دیده می‌شود که هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون