کد خبر: ۴۲۴۴۸
۱۲:۱۰ -۲۱ خرداد ۱۴۰۱
شهر رشت به‌عنوان یک از جذاب‌ترین شهر‌های ایران شناخته می‌شود، شهری که در آن اولین شهرداری و اولین کتابخانه ملی ایران احداث شد، غیرممکن است به رشت سفر کرده باشید و برای بازدید میدان شهرداری رشت و قدم زدن در آن حضور پیدا نکرده باشید.
میدان شهرداری رشت
نشان تجارتمهدی توفیقی: میدان شهرداری مربوط به دوره پهلوی است و از جاذبه‌های گردشگری شهر رشت به شمار می‌آید. این اثر در تاریخ ۲۶ آذر ۱۳۵۶ با شماره ثبت ۱۵۱۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. 

معرفی میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری رشت در اوایل سلطنت رضا شاه پهلوی (۱۳۰۴-۱۳۲۰) طراحی و ساخته شد و مجموعه آن شامل موزه پست، کاخ شهرداری و ساختمان قدیمی هتل ایران می‌شود. ساختمان شهرداری و برج ساعت آن، نماد زیبایی شهر رشت است. این بنا هنگام وقوع زلزله مهیب و ویرانگر منجیل در سال ۱۳۶۹ آسیب‌های جدی دید و چندی بعد توسط روبرت واهانیان، به‌صورت سابق تعمیر و مرمت شد.

میدان شهرداری رشت در روز

اجرای روزانه موسیقی زنده در صبح و هنگام مناسبت‌ها توسط گروه ارکستر شهرداری رشت، روبه‌روی در شهرداری، داخل محوطه میدان و در محوطه مخصوص گروه ارکستر انجام می‌شود و این تنهای یکی از ویژگی‌های فوق العاده میدان شهرداری رشت است. زنگ ساعت مجموعه نیز در هر ساعت برابر با عدد ساعت و هر نیم ساعت یک زنگ به صدا در می‌آید.

عمارت شهرداری رشت

ساختمان سفید و زیبای کاخ شهرداری در شهر رشت یکی از جاذبه‌های زیبای این شهر و از چشم‌نوازترین عمارت‌های میدان شهرداری رشت است که توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند.

عمارت شهرداری رشت در شب

قدمت ساختمان شهرداری میدان رشت حدود ۹۰ سال است و این بنا هنوز توانسته زیبایی خاص خود را حفظ کند. برای ساکنان شهر رشت که هر روز از کنار این عمارت زیبا عبور می‌کنند، ساختمانی کاملا عادی به نظر می‌رسد، اما برای مسافران که وارد شهر رشت می‌شوند یا از آن عبور می‌کنند، این بنا و تمامی ساختمان‌های میدان شهرداری چشم‌اندازی زیبا و رویایی دارند. کاخ شهرداری رشت در ۲۶ آذرماه سال ۱۳۵۶ با شماره ۱۵۱۶ ثبت آثار ملی شد. این بنا در زلزله منجیل و رودبار در سال ۱۳۶۹ آسیب محسوسی دید و دچار ترک شد که بعد از آن بازسازی شد.
 
کاخ شهرداری شهر رشت نماد این شهر است و یکی از جاذبه‌های گردشگری و چشم‌نواز شهر رشت است که هنوز نیز گروه موزیک و ارکستر آن برقرار است و گردشگران شهر رشت می‌توانند از آن بازدید کنند.

دیدنی‌های میدان شهرداری رشت

پیرامون میدان شهرداری رشت، تعدادی از دیدنی‌های شهر رشت قرار دارد که در ادامه این مقاله به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

آرامگاه ابوجعفر

زمین ساختمان بلدیه پیش از ساخت عمارت، یک تپه بود. روی این تپه نیز بقعه‌ای به نام آقا سید ابوجعفر قرار داشت که این بقعه پس از ساخت عمارت، به حیاط عمارت شهرداری انتقال یافت

هتل ایران

هتل ایران مربوط به دوره سلسله پهلوی است و در شهر رشت، میدان ضلع شمالی شهرداری واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. امروزه این هتل از دیدنی‌های شهر رشت به شمار می‌رود و میزبان مراسم فرهنگی شهر رشت است. این هتل با زیربنای ۱۸۰۰ مترمربع همراه با دیگر ساختمان‌های اداری پیرامون خود مثل ساختمان شهرداری و پست و تلگراف، مجموعه تاریخی میدان مرکزی شهر رشت را تشکیل می‌دهند.

کتابخانه ملی شهر رشت

کتابخانه ملی رشت، نخستین کتابخانه ملی ایران است و در ورودی خیابان علم‌الهدی، جنب ساختمان شهرداری رشت واقع شده است. این مجموعه در سال ۱۳۱۳ کار خود را آغاز کرد و هم اکنون دارای ۱۵۰ هزار جلد کتاب چاپی و ۱۷۵۰ جلد کتاب خطی است. 

اداره پست میدان شهرداری رشت

اداره پست میدان شهرداری یکی از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری شهر رشت به حساب می‌آید که از بنا‌های تاریخی تشکیل‌دهنده میدان شهرداری است. ساختمان پست و تلگراف شهر رشت، در ضلع شمالی میدان شهرداری در بخش مرکزی شهر قرار دارد که مربوط به دوران رضا شاه است. مساحت کلی آن ۱۹۳۰ متر مربع و به‌شکل L طراحی شده که شامل ۴ طبقه است. طبقه همکف و اوّل آن به‌شکل L است. طبقه دوم روی ورودی و قسمتی از شرق ساختمان قرار دارد و طبقه سوم نیز کلاه‌فرنگی نام دارد. این بنا بین سال‌های ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۲ ساخته شده است و در سال ۱۳۷۹، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

میدان شهرداری شهر رشت کجاست؟

میدان شهرداری از مشهورترین جاذبه‌های گیلان در مرکز شهر رشت قرار دارد. خیابان‌های منتهی به این میدان، تا فاصله حدودا چند صد متر سنگ‌فرش شده‌اند. به همین دلیل نیز، تردد ماشین در این فاصله ممکن نیست. دسترسی به این میدان از طریق خیابان‌های علم الهدی، امام و شریعتی امکان پذیر است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون