نشان تجارت - مهدی توفیقی: یکی از این دسته اتفاقات جالب درست در کشور خودمان و در جزیره کیش برای کشتی پرتقالیها رخ داده است که در ادامه قصد داریم تا شمارا با جاذبههای گردشگری و سرگذشت این کشتی آشنا کنیم.
کشتی یونانی یکی از جاذبههای گردشگری جزیره کیش به حساب میآید. این کشتی در ۴ مرداد ۱۳۴۵ در نزدیکی روستای باغو بهگل نشست و از کار افتاد. کشتی یونانی که توسط شرکت ویلیام همیلتون در سال ۱۳۲۲ در گلاسکو طراحی و ساخته شده بود بین مالکان انگلیسی و ایرانی مختلفی دستبهدست شده بود و آخرین مالک آن یک فرد یونانی بود.
وزن کشتی یونانی در هنگام ساخت ۷۰۶۱ تن و طول آن به بیش از ۱۳۶ متر بوده است. نامهای این کشتی به ترتیب (امپایر ترومپت، نچرالیست، کوروش پارسی، همدان و در آخر کولا اف) بودند. علت بهگلنشستن کشتی یونانی هنوز در هالهای از ابهام است و نقل قولهای زیادی برای آن تعریف شده است.
افراد زیادی براین باورند که این کشتیِ، کشتی پرتغالیها است که در این شهر بهگلنشسته و کشتی یونانی در شهر جزیره قشم قرار دارد، اما حقیت ماجرا این است که این کشتی متعلق به یونان بوده، که در جزیره کیش واقع شده است و در چند سال اخیر هم تبدیل به یکی از جاذبههای گردشگری جزیره کیش تبدیل شده.
همان طور که در بالا اشاره کردیم، این کشتی در سال ۱۳۲۲ توسط شرکت ویلیام هامیلتون در کشور اسکاتلند با وزن ۷۰۶۱ تن و طول ۱۳۶ متر طراحی و ساخته شده. (در حال حاضر بهدلیل پوسیدگی شدید وزن کمتری دارد) برای نخستین بار در سال ۱۹۴۳ میلادی (معادل با سال ۱۳۲۵ شمسی) وزارت حملونقل جنگ در لندن این کشتی را خرید و نام آن را امپایر ترومپت نام گذاری کرد.
پس از سه سال یعنی در سال ۱۹۴۶ این کشتی را شرکت کشتی بخار چارنت در لیورپول خریداری کرد و آن را به نچرالیست تغییر نام داد. این شرکت هم پس از ۱۳ سال استفاده از کشتی یونانی، آن را به ایرانیان در لندن در سال ۱۹۵۹ فروخت و ایران نام آن به کوروش پارسی تغییر داد. پس از شش سال در سال ۱۹۶۵، کشتیرانی ایران در خرمشهر این کشتی خرید و این بار نام آن همدان گذاشت.
پس از گذشت یک سال این کشتی برای آخرین بار به یک تاجر یونانی با نام پی فرانگولیس فروخته شد، که ایشان نام کشتی خود را به کولا اف تغییر نام داد.
تابستان سال ۱۳۴۵ هجری شمسی اهالی بومی روستای باغو با مشاهده بهگلنشستن یک کشتی بسیار بزرگ بسیار متعجب شده بودند (احتمالات و دلایلی برای این موضوع آورده شده که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت). کشتی یونانی که به جزایر ایران سفر کرده بود و در حال بازگشت بهسمت کشور یونان بود در سواحل جزیر کیش آخرین لحظات عمر خود را سپری کرده و در جزیره کیش به گل نشسته است.
پس از رخدادن این اتفاق تلاشهای بسیار زیادی برای آزاد سازی این سازه از گل انجام شد که این تلاشها ۸۰ روز ادامه داشت، اما بهدلیل وزن بسیار زیاد کشتییونانی هیچ نتیجهای حاصل نشد و فقط این فعالیتها با هزینههای بالا روبهرو بود. پس گذشت ۸۰ روز مسافران مجبور شدند تا کشتی را ترک کنند.
از طرفی بار کشتی یونانی نفت بود و ارزش بسیار بالایی داشت که بهطور کامل تخیله شد و این کشتی تا به امروز در جزیره کیش ثابت مانده است.
داستان و نقلقولهای بسیار زیادی درمورد کشتی یونانی کیش وجود دارد، به طور مثال بعضی از مردم میگویند که ناخدای این کشتی عاشق یک دختر ایرانی میشود، اما خانواده این دختر با این موضوع مخالفت میکنند روزی ناخدا با دختر قرار میگذارد تا آن را با خود به یونان ببرد تا این کشتی بهگلنشسته و این ازدواج اتفاق نمیافتد.
یکی دیگر از نقلقولهای ذکرشده این است که مالک کشتی درحال ورشکستگی مالی بسیار سنگینی بوده است، به همین دلیل با همکاری ناخدای کشتی یونانی و ملوانان این اتفاق را رقم میزنند تا بتوانند از شرکتهای بیمه خسارتهای سنگین دریافت کنند. همچنین عدهای از بومیان این منطقه نقل کردهاند که ناخدای این کشتی تحتتاثیر مشروبات الکلی بوده و این حالت باعث به گل نشستن کشتی یونانی شده است.
اما دلیل منطقیتر و محکم تری نسبت به سایر گفتهها وجود دارد و تعداد بیشتری از راویان درست بودن این موضوع را تایید کردهاند که هوا بسیار مهآلود بوده و بهدلیل نبود فانوسهای دریایی کشتی بهسمت جزیره حرکت کرده و به علت وزن زیاد و فرصت کم دیگر راهی برای نجات و بازگشت نداشته است.