کد خبر: ۴۲۰۲۳
۰۹:۵۶ -۰۲ خرداد ۱۴۰۱
مهدی آیتی گفت: در جریان انتخابات هیات رییسه، لابی‌گری و بده‌بستان می‌شود، قول‌ها و وعده و‌ وعیدها داده می‌شود. بر اساس همین‌ها هم رییس و اعضای هیات‌رییسه اعم از منشی و کارپرداز و… تعیین می‌شوند.

انتخابات ریاست مجلس یازدهم

نشان تجارت - مهدی آیتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده پیشین مجلس انتخابات هیات رییسه مجلس را بیش از آنکه عرصه رقابت بداند، عرضه لابی‌گری می‌داند. او در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» در این‌باره گفت: «انتخابات در هیات رییسه مجلس و حتی در هیات رییسه کمیسیون‌ها تماما متاثر از لابی‌های سیاسی است. این را بر اساس تجربه می‌گویم و فرقی هم ندارد که مجلس اصولگرا سر کار باشد یا مجلس اصلاح‌طلب. هم اصلاح‌طلبان و هم اصولگراها خیلی دنبال شایسته‌سالاری نیستند و اگر به مجالس قبلی هم دقت کنیم خواهیم دید که در زدوبندهای سیاسی، رفیق‌بازی و نوعی ارتباطات حزبی هیات‌رییسه‌ها شکل گرفته است.»

وی افزود: «در جریان این انتخابات‌ها لابی‌گری و بده‌بستان می‌شود، قول‌ها و وعده و‌ وعیدها داده می‌شود. بر اساس همین‌ها هم رییس و اعضای هیات‌رییسه اعم از منشی و کارپرداز و… تعیین می‌شوند. حتی در کمیسیون‌ها نیز رییس را بر اساس شایسته‌سالاری تعیین نمی‌کنند. در همین مجلس یازدهم که الان مستقر است هم اگر لیست روسای کمیسیون‌ها را تهیه کنیم، خواهیم دید که بر اساس تحصیلات و سوابق و شایستگی رییس نشده‌اند و حتی در برخی کمیسیو‌ن‌ها رییس کمیسیون اصلا تحصیلات مرتبط هم ندارد که همه اینها ناشی از لابی‌ها و زدوبندهای سیاسی است.»

آیتی در ادامه گفت: «در این مجلس هم زدوبندهای سیاسی حاکم بوده و خواهد بود. به همین خاطر فکر می‌کنم که آقای قالیباف چهار سال رییس مجلس خواهد بود. در این مجلس و با توجه به ترکیب نمایندگان، غیراز این هم انتظار نمی‌رود. بالاخره وقتی که شورای نگهبان نامزدهای آزاد و مستقل را ردصلاحیت کرده و تعداد زیادی از افراد وابسته و دوستان آقای قالیباف وارد مجلس شده‌اند؛ معلوم است که او چهار سال رییس خواهد بود و هیات رییسه را چیدمان کرده یا در کمیسیون‌های مجلس دخالت خواهد کرد. در نتیجه اصلا جا ندارد که فکر کنیم یک انتخابات آزاد برگزار خواهد شد.»

نماینده پیشین مجلس در پاسخ به اینکه با این اوصاف چرا برخی نیروهای سیاسی مثل الیاس نادران که مدتی است سکوت پیشه کرده بود، وارد میدان می‌شوند؟ گفت: «دقت داشته باشید که همیشه افرادی مثل احمد توکلی، الیاس نادران، پزشکیان، علی مطهری یا آقاتهرانی هستند که به صورت اقلیت، اپوزیسیون یا صدای اعتراض عمل می‌کنند و مطرح هستند. این افرادی که صدای انتقاد دارند قدرت لابی و کمپین سیاسی ندارند. آقایانی مثل نادران و توکلی و… یک نفر هستند و جبهه و سازمان سیاسی ندارند اما آقای قالیباف سازمان سیاسی دارد. آقای تهرانی هم اگرچه از سوی جبهه پایداری حمایت می‌شود اما چون در اقلیت هستند وزنی ندارد. لذا این افراد اگرچه خود هم می‌دانند که شاید موفق نباشند اما برای رساندن صدای اعتراض تک‌نفره خود وارد میدان می‌شوند.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون