کد خبر: ۴۲
۲۲:۲۹ -۱۲ بهمن ۱۳۹۵
مارکو فان باستن

اسطوره‌ای با دوران ورزشی محدود

در بهترین زمان ها، عمر فوتبالی کوتاه می شود. برای افراد خوش شانس که تعدادشان محدود است شاید به 20 سال برسد، اما غالبا با توجه به فشاری که روی بدن های آنها است خیلی زودتر از زمانی که خودشان دوست دارند مجبور به کناره گیری می شوند.
ورزش و جوان- در بهترین زمان ها، عمر فوتبالی کوتاه می شود. برای افراد خوش شانس که تعدادشان محدود است شاید به 20 سال برسد، اما غالبا با توجه به فشاری که روی بدن های آنها است خیلی زودتر از زمانی که خودشان دوست دارند مجبور به کناره گیری می شوند. برای یک اقلیت خیلی محدود، تصمیم به خداحافظی از دنیای فوتبال کاملا خارج از دستشان است.

با وجود این، زندگی کوتاه ورزشی به هیچ وجه به این معنی نیست که آنها ناموفق بوده اند. یک مثال برجسته از این قسم افراد که در دنیای فوتبال، مانند یک ستاره می درخشد مارکو فان باستن افسانه ای است. او بازیکنی با تکنیک و قدرت حمل توپ بالا بود، یکی از بزرگترین استعدادهای تاریخ فوتبال هلند که با قدرت بینایی بالا و توانایی کم نظیر برای گلزنی، به یکی از بهترین و ترسناک ترین مهاجمان دهه 80 و 90 میلادی تبدیل شد.

مارکو فان باستن مهاجمی با شانه های عریض و مرد میدان های بزرگ بود. او در میادین بزرگ زیادی درخشیده بود. یکی از این میادین بزرگ فینال جام ملتهای اروپا 1988 است. جایی که تیم ملی هلند در نیمه نهایی با گل دیرهنگام او توانست بر آلمان میزبان غلبه کند و در مصاف نهایی در برابر شوروی سابق نیز با یک ضربه تماشایی سبب قهرمانی هلند در این تورنمنت بزرگ شد که اولین عنوان بین المللی هلند محسوب می شد. او همچنین به عنوان آقای گل این رقابت ها برگزیده شد.

دکتر رنه مارتین (پزشک تیم ملی هلند) در مورد او می گوید: "مارکو فوتبال را مانند یک رقصنده بازی می کرد اما در نهایت مصدومیت از ناحیه مچ پا او را از دنیای فوتبال دور کرد". او در دورانی که فوتبال بازی می کرد موفق شد سه بار به عنوان مرد سال فوتبال جهان انتخاب شود و توپ طلا را از آن خود کند. علاوه بر این او به همراه تیم رویایی و پرابهت آن سالهای آث میلان موفق شد دو بار قهرمان اروپا شود.

از مارکو فان باستن به عنوان یکی از بهترین مهاجمان تاریخ فوتبال یاد می شود. میل شدید او برای به ثمر رساندن گل های آکروباتیک او را از سایر مهاجمان متمایز می کرد. قد بلند و اندام درشت او سبب می شد تا در نبردهای هوایی نیز موفق باشد و همچنین توانایی های فنی و چابکی بالا، از او یک گلزن بزرگ ساخت.
 
در سال 1999، توسط فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار فوتبال، مارکو فان باستن جزو 10 بازیکن برتر قرن اروپا انتخاب شد، همچنین همین موسسه او را در رده 12 بازیکن برتر قرن فیفا قرار داد. شبکه تلویزیونی اسکای اسپورت مارکو فان باستن را در رتبه اول ورزشکارانی قرار داد که عمر ورزشی آن ها به علت مصدومیت کوتاه شد.

مترجم: محمود ظهوری
ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون