کد خبر: ۴۱۸۲۵
۲۱:۳۶ -۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
رویداد ریورس‌پیچ صنعت معدن در اولین روز نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۲ با حمایت شبکه فن‌بازار ملی ایران و به‌همت شتابدهنده کانی بوم با حضور استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه معدن و صنایع معدنی و مدیران دولتی و خصوصی برگزار شد.

نشان تجارت - رویداد ریورس‌پیچ صنعت معدن در اولین روز نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۲ با حمایت شبکه فن‌بازار ملی ایران و به‌همت شتابدهنده کانی بوم با حضور استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه معدن و صنایع معدنی و مدیران دولتی و خصوصی برگزار شد.

این رویداد به‌منظور بررسی هرچه بیشتر نیازهای فناورانه صنعت معدن و ارائه راهکاری متناسب از سوی فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه برگزار شد.

شرکت‌ ملی مس ایران، شرکت کاوشگران صنایع معدنی راشا، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی و معاونت معدنی وزارت صمت، در این رویداد مهم‌ترین چالش‌های حوزه فعالیت خود و نیازهای فناورانه صنعت معدن را اعلام کردند و شرکت‌های دانش‌بنیان با فرصت‌های ممکن برای عرضه محصولات و خدمات فناورانه خود آشنا شدند.

از سوی دیگر فناوران حوزه صنعت در این رویداد پس از صحبت‌های فعالان معدنی راهکارهای خود را برای ارتقاء فناوری در صنعت معدن ارائه کردند. مهم‌ترین هدف از این رویداد هم‌رسانی میان فناوران و شرکت‌های معدنی بود.

رفع نیازهای فناورانه بخش معدن در گرو حمایت از فناوران

در ابتدای رویداد ریورس‌پیچ صنعت معدن، مهرداد عبادی، مدیر اجرایی شتابدهنده کانی‌بوم، ضمن معرفی رویداد گفت: در نمایشگاه اینوتکس امسال به بخش معدن و صنایع معدنی توجه ویژه‌ای شده است که نتیجه این امر تقویت ارتباط بدنه صنعت با زیست‌بوم نوآوری و همچنین تسهیل رفع نیازهای فناورانه این حوزه خواهد بود و زمینه توسعه نوآوری و حمایت از کسب‌وکارهای نوپا در این بخش را فراهم می‌کند.

وی افزود: آنچه از ابتدای شکل‌گیری سازندگاه کسب‌ و کارهای نوآورانه کانی بوم عنوان شتابدهنده تخصصی معدن و صنایع معدنی دنبال کرده‌ایم، حمایت از تیم‌های استارت‌آپی در راستای هوشمندسازی معادن و تکمیل زنجیره ارزش مواد معدنی و همچنین فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم برای توانمندسازی این تیم‌ها بوده است. امروز هم این توفیق حاصل شده است تا به عنوان کارگزار تخصصی شبکه فن‌بازار در بخش معدن و صنایع معدنی، همراه با سایر بازیگران این حوزه، بیش‌ازپیش در توسعه زیست‌بوم نوآوری معدن اثرگذار باشیم.

مدیر اجرایی کانی بوم تاکید کرد: رفع بسیاری از مسائل و چالش‌های بخش معدن کشور در گرو حمایت از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان است و طرح‌های نوآورانه و تلاش نخبگان زمانی می‌تواند ثمربخش باشد که شرکت‌های معدنی متقاضی محصولات دانش‌بنیان باشند.

وی ادامه داد: در این رویداد شرکت‌های معدنی با ارائه نیازهای فناورانه خود، این فرصت را به شرکت‌های دانش‌بنیان و تیم‌های فناور خواهند داد تا با استفاده از دانش روز، راهگشای مسائل و چالش‌های صنعت معدن کشور باشند.

وی بیان کرد: در این رویداد سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به بیان چالش‌ها و شرکت ملی صنایع مس ایران به ارائه نیازهای خود در حوزه‌های اکتشاف مواد معدنی پرداخته و مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران به بیان چالش‌ها و شرکت کاوشگران صنایع معدنی راشا به ارائه نیازهای خود در حوزه فرآوری مواد معدنی می‌پردازند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که ریورس‌پیچ صنعت معدن حلقه پیوندی میان صنعتگران و فناوران باشد و زمینه توسعه فناورانه معادن و ایجاد فرصت‌های جدید کارآفرینی در این بخش را فراهم می‌کند.

اینوتکس؛ محلی برای ارتباط زیست‌بوم نوآوری با صنعت

محمدصالح خالقی دبیر شبکه فن بازارملی ایران، گفت: نمایشگاه اینوتکس، نمایشگاه نوآوری و فناوری است. در این رویداد بازیگران اکوسیستم نوآوری کشور گردهم می‌آیند. تلاش می‌کنیم یک شبکه‌سازی، توسعه بازار و تعریف همکاری میان بازیگران اکوسیستم نوآوری کشور ایجاد کنیم.

وی افزود: نمایشگاه اینوتکس بخش‌های مختلفی دارد؛ اما یکی از بخش‌هایی که می‌توان از آن به عنوان قوی‌ترین بخش نام برد حوزه ارتباط صنعت با زیست‌بوم نوآوری است. در این رویداد شرکت‌های صنعتی و صنایع مختلف نیازهای خود را اعلام می‌کنند و نوآوران راهکارهایی برای برون رفت از چالش‌ها، توسعه شرایط پیشرفت و حل مشکلات ارائه می‌دهند.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر ایجاد یک شبکه ارتباطی قوی در نمایشگاه اینوتکس میان فناوران و نوآوران با صنایع با سرعت بیشتری انجام شده است و حوزه‌های مختلفی از صنعت کشور در نمایشگاه ارائه نیاز می‌کنند.

وی عنوان کرد: در این رویداد نیازهای فناورانه صنعت معدن توسط شرکت‌های معدنی ارائه خواهد شد و امید است با همکاری صورت گرفته با بازیگران اصلی رویداد ریورس‌پیچ صنعت معدن، تفاهم‌ها پیگیری شده و راهکارهای مناسب برای شرکت‌های معدنی ارائه شود.

دبیر شبکه فن بازارملی ایران تاکید کرد: نکته مهم این است که رویداد ریورس‌پیچ صنعت معدن مرحله آغازین تعامل شرکت‌های معدنی و فعالان زیست‌بوم نوآوری در صنعت معدن است. سازندگاه کسب و کارهای نوآورانه کانی بوم که رویداد ریورس‌پیچ صنعت معدن را برگزار کرده است، باید مسیر تعامل شرکت‌های دانش بنیان با شرکت‌های معدنی را هموارتر کند.

وی ادامه داد: اگر فناوران و شرکت‌های دانش بنیان از آخرین نیازهای فناورانه شرکت‌های معدنی و صنعت مطلع شوند، می‌توانند راه‌حل‌های مناسبی برای آن پیدا کرده و بهترین پاسخ را به این نیازها بدهند.

خالقی در پایان خاطر نشان کرد: شتابدهنده کانی بوم می‌تواند حلقه واصله نوآوران و فعالان زیست‌بوم نوآوری صنعت معدن با شرکت‌های معدنی باشد تا این همکاری‌ها منجر به امضاء تفاهم‌نامه‌ها و قرارداد‌های توسعه‌ای شود.

بخش معدن آمادگی دارد با کمک شرکت‌های ارائه‌دهنده فناوری، ظرفیت‌های توسعه‌ای را در کشور فراهم کند.

در این رویداد، رضا محتشمی‌پور، معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت بر استفاده از فناوری‌های جدید در صنعت معدن تاکید کرد و گفت: امروزه در تمامی صنایع به خصوص صنعت معدن، فناوری می‌تواند علاوه‌بر حل مشکل‌ها، بهره‌وری را نیز ارتقاء ببخشد. یکی از بخش‌هایی که صنایع معدنی به آن نیاز دارند، توسعه فناوری در حوزه انرژی است. بحران انرژی امروزه به گلوگاه صنایع معدنی تبدیل شده است.

وی با تاکید بر اینکه در چنین رویدادهایی می‌توان فناوران و نخبگان حوزه فناوری و فعالان صنعت معدن را کنار هم قرار داد، عنوان کرد: واقعیت این است که مسائل بسیاری در بنگاه‌ها و صنایع وجود دارد که ضروری است این مسائل به بهترین روش و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانش‌بنیان کشور برطرف شود.

وی افزود: تجربه ثابت کرده، شرکت‌هایی که تحت فشار اقتصادی و مشکلات منابع مالی قرار می‌گیرند، بیشتر متقاضی فناوری هستند و از فناوری‌های جدید استقبال بیشتری می‌کنند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بخش معدن این آمادگی را دارد که با کمک شرکت‌های ارائه‌دهنده فناوری، ظرفیت‌های توسعه‌ای را در کشور فراهم کند. توسعه فناوری در کشور بیشتر از اینکه نیاز به منابع مالی داشته باشد، به یک همدلی و همکاری دوسویه نیاز دارد.

رویدادهای B2B می‌تواند ارتباط سازنده‌ای میان شرکت‌های معدنی و فناوران ایجاد کند

در ادامه این رویداد، حسام مقدمعلی، معاون طرح‌های توسعه معادن و صنایع معدنی ایمیدرو ضمن اشاره به مزیت‌های رویداد ریورس‌پیچ صنعت معدن،گفت: این رویدادها و جلسات B2B یکی از فرصت‌هایی است که می‌تواند ارتباط سازنده میان شرکت‌های معدنی و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوران صنعت معدن ایجاد کند.

معاون طرح‌های توسعه معادن و صنایع معدنی ایمیدرو، گفت: موضوع دیگر توسعه زیرساخت‌های فناوری و نوآوری در معدن و صنایع معدنی است. در این قسمت نقش شرکت‌های سرمایه‌گذار و خطرپذیر‌ و یا ورود شرکت‌های بزرگ به این حوزه و امضاء با تفاهم‌نامه‌های مختلف می‌تواند امیدوارکننده باشد.

به گفته وی، یکی از موانع مهم فعالیت فناوران، تحریم‌های ظالمانه است. به دلیل تحریم‌ها تبادل تکنولوژی در برخی قسمت‌ها به کندی انجام شده و یا مغفول مانده و انجام نشده است. بخش قابل توجهی از این حوزه‌ها سرمایه‌بر و نیازمند تکنولوژی‌های خاص و و پیچیده‌ای است. تغییر روش‌های حفاری و استفاده از روش‌های نوین در آن یک سطح سرمایه‌گذاری بالایی را می‌طلبد.

وی بیان داشت: هوشمندسازی و مباحث بهینه‌سازی در امر اکتشاف با دیدگاه بهره‌گیری از الگوریتم‌های بومی به توسعه اکتشافات کمک می‌کند و باعث کاهش هزینه‌ها از جمله در حوزه حفاری می‌شود چراکه حفاری ۸۰ درصد هزینه‌های اکتشافی را شامل می‌شود و ریسک بالایی دارد.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که جای کار دارد، بحث ول‌لاگینگ یا چاه‌نگاری است. در بسیاری از نقاط دنیا هیچ گمانه‌ای را بدون ول‌لاگینگ رها نمی‌کنند. در کشورمان ابزار آن به صورت محدود وجود دارد. گاهی از توان دستگاه‌های موجود به نحو احسن استفاده نمی‌کنیم یا نرم‌افزارهای مرتبط با آن را نداریم. در مواقعی هم متخصص آن وجود ندارد و در بسیاری از مواقع هم رشته ارتباطی با کشور ارائه‌دهنده فناوری به دلیل تحریم‌ها قطع شده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: می‌توانیم به کمک شرکت‌های دانش بنیان، ول‌لاگینگ را با دقت بالا با سنسورهای خیلی پیشرفته‌تر داشته باشیم. توانمندی ساخت آن در کشور وجود دارد؛ اما نتوانسته‌ایم آن را به نتیجه برسانیم. همچنین در بحث دورسنجی، تکنولوژی‌های قابل اتکاء در جهان وجود دارد که ما باز هم با آن فاصله داریم؛ به همین دلیل نیاز است که به سمت سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها حرکت کنیم.

مقوله هوشمندسازی معادن منجر به ارزش افزوده فراوانی در این صنعت می‌شود

در زمان برگزاری این رویداد ضمن بیان نیازها و چالش‌های حوزه معدن و توانمندی‌های شرکت‌های فناور، تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت صنایع پیشرفته رضوی به عنوان نماینده آستان قدس رضوی و شرکت سنگ آهن مرکزی ایران امضا شد.

مجتبی بهنام تقدسی، مدیرعامل شرکت صنایع پیشرفته رضوی اساس این تفاهم‌نامه را ایجاد یک صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر در حوزه فناوری‌های معدن و مواد پیشرفته خواند و بیان کرد: یکی از چالش‌های اساسی درخصوص ورود فناوری به صنعت معدن و به ویژه مواد پیشرفته، عدم وجود صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر قوی است؛ لذا ایجاد یک سوپر VC تخصصی در حوزه معدن ضرورت دارد.

وی با اشاره به اینکه سوپر VC ، صندوق‌هایی با حداقل 1000 میلیارد تومان و متمرکز بر روی موضوعی مشخص هستند، اظهار کرد: تشکیل یک سوپر VC با حضور دست‌اندرکاران و بزرگان حوزه معدن و دانش‌بنیانی، تحول عظیمی را در این صنعت به دنبال دارد.

بهنام اولویت‌های اصلی آستان قدس رضوی را دو حوزه اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی و معدن و مواد پیشرفته دانست و تبیین کرد: یکی از موارد مهم و جدی در حوزه معدن، مقوله هوشمندسازی است که بسیار ارزشمند بوده و ارزش‌افزوده فراوانی را ایجاد می‌کند.

 وی خاطر نشان کرد: تشکیل صندوق مذکور، ارتباط بسیار خوبی را بین فناوران و صنعت معدن ایجاد کرده و یک چالش اساسی که عدم اعتماد صنایع معدنی بزرگ به فناوران است را مرتفع می‌کند. متاسفانه در خیلی از موارد، صنایع بزرگ به فناوران اعتماد نمی‌کنند، از طرفی فناوران جوان ما برای تبدیل ایده‌های خود به محصول و جلب اعتماد صنایع بزرگ به سرمایه نیاز دارند.

مدیرعامل شرکت صنایع پیشرفته رضوی با اشاره به نقش مهم سرمایه‌گذاران خطرپذیر در شکوفایی، تحقق فناوری در صنایع مختلف و تجاری‌سازی، گفت: امروز این اتفاق در حوزه معدن رخ داد، امیدواریم که به زودی در حوزه اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی نیز شاهد چنین رویدادی باشیم.

مجتبی حمیدیان‌، مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران نیز پس از امضای تفاهم‌نامه از همه سرمایه‌گذاران و شرکت‌های دانش‌بنیان برای توسعه فعالیت‌های دانش بنیان در بخش معدن دعوت به همکاری کرد.

در صنعت نسل پنجم، دیگر نگاه کلاسیک جایگاهی ندارد

دکتر مجید وفایی فرد مدیر مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران در ادامه رویداد ریورس‌ پیچ صنعت معدن در نمایشگاه اینوتکس۲۰۲۲با اشاره به مزیت‌ برگزاری رویداد‌های این‌چنینی و تاثیر آن بر صنعت معدن، گفت: صنایع جهان در سال ۲۰۲۲ بسیار رشد کرده‌اند. اواخر سال ۲۰۲۱عبور از انقلاب صنعتی چهارم و ورود به نسل پنجم مطرح شد که تاب‌آورتر و پایدارتر است.

وی با اشاره به اینکه در صنعت نسل پنجم، دیگر نگاه کلاسیک جایگاهی ندارد و این نوآوری است که در صنعت معنا پیدا می‌کند، اظهار داشت: عمده تحلیل‌ها و بررسی‌های شرایط صنعت معدن در سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که چالش‌های زیست‌محیطی و مسایل اجتماعی بیشترین اولویت را برای فعالان این صنعت دارند.

وفایی فرد افزود: صنعت معدن کشور برای نوآوری در بخش فرآوری یک چالش و مشکل بزرگ دارد و آن هم کمبود پژوهش در این زمینه است. سهم صنعت کشور در بخش پژوهش یک درصد است. در برخی کشورهای توسعه یافته مانند کره جنوبی سهم تحلیل و پژوهش از GDPتا ۵ درصد هم می‌رسد. البته صنعت کشور به نسبت منطقه سهم قابل قبولی در بخش پژوهش دارد. با این حال، یکی از راهکارهایی که منجر به توسعه بخش پژوهش در صنعت می‌شود، استفاده و ایجاد فرصت در زیست‌بوم نوآوری است.

وی با اشاره به اینکه ایجاد زیست‌بوم نوآوری منجر به توسعه فضای رشد صنایع می‌شود، عنوان کرد: در این فضا می‌توان پذیرای نوآوران بود و نیازهای فناورانه صنایع را پاسخ داد.

وفایی فرد با اشاره به فناوری‌های توانمندسازی مورد تأکید و حامی صنعت نسل پنجم آنها را این گونه برشمرد: تعامل اختصاصی انسان و ماشین،فناوری‌های الهام گرفته از طبیعت و مواد هوشمند، دوقلوی دیجیتال و شبیه سازی،فناوری‌های انتقال، ذخیره و تجزیه وتحلیل داده‌ها،هوش مصنوعی و فناوری‌های مربوط به کارآیی انرژی، انرژی‌های تجدیدپذیر، ذخیره و استقلال داخلی.

نوآوری اصل اساسی توسعه صنایع معدنی کشور است

مهندس بهروز رحمتی، معاون توسعه اکتشاف شرکت ملی مس ایران در ادامه ریورس پیچ صنعت معدن با تاکید بر اهمیت نوآوری در معدن و صنایع معدنی، گفت: وجود شتابدهنده‌هایی مانند کانی ‌بوم می‌تواند فرصت مناسبی برای رشد استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه شرکت ملی صنایع مس ایران سومین شرکت بزرگ بورس ایران است، اظهار داشت: این شرکت با ارزش بازار بیش از ۱۲ میلیارد دلار حدود یک و هفتم دهم میلیارد دلار از ارز کشور را در سال ۱۴۰۰ تامین کرده است. همین موضوع اشاره به بزرگی و اهمیت جایگاه شرکت‌های بزرگ معدنی دارد.

وی ادامه داد: کشورمان روی بزرگترین کمربندهای مس قرار دارد. بررسی‌های نشان می‌دهند ذخایر مس پاسخگوی نیاز کشور تا ۱۵۰ سال آینده هستند، درحالی‌که برخی منابع معدنی عمری نزدیک به کمتر از ۲۰ سال دارند. در نتیجه می‌توان با تمرکز بر روی نوآوری در صنعت مس، سهم بازار آن را در سطح جهانی بالا برد.

رحمتی عنوان کرد: شرکت ملی مس به عنوان سومین شرکت بزرگ بورس ایران در زمینه اکتشاف نیاز به نوآوری و بهره‌گیری از روش‌های نوین، فناوری‌های جدید و دانش شرکت‌های دانش‌بنیان دارد.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی ۶۴ طرح به ارزش ۱۳ میلیارد دلار در صنعت مس، تصریح کرد: نوآوری اصل اساسی صنعت معدن و قرارگرفتن آن در مسیر رشد و توسعه است. رشد صنایع معدنی می‌تواند زمینه تحول اقتصادی را فراهم کند.

باید زیست‌بوم نوآوری را به بدنه صنعت به خصوص بخش معدن نزدیک‌تر کنیم.

در پایان رویداد ریورس‌پیچ صنعت معدن، مجتبی توانگر، رییس فراکسیون اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر از برگزاری این رویداد و ایجاد باب گفتگو میان فناوران و نمایندگان مجلس گفت: مطالبه تمامی افرادی که در حوزه اقتصاد دیجیتال و نوآوری فعال و یا تصمیم‌گیر هستند این است که زیست‌بوم نوآوری را به بدنه صنعت به خصوص بخش معدن نزدیک‌تر کنیم.

وی افزود: اگر نیاز به حمایت‌ و تسهیل‌گری در حوزه رشد و توسعه نوآوری وجود دارد، مجلس شورای اسلامی آمادگی همکاری با فعالان این حوزه و تصمیم‌سازان مربوط به آن را دارد.

نماینده مردم در خانه ملت عنوان کرد: پیوند میان شرکت‌های معدنی و فناوران این حوزه با توسعه زیست‌بوم نوآوری انجام می‌شود. امید است که نمایشگاه اینوتکس و رویدادهایی مانند ریورس‌پیچ صنعت معدن با ظرفیت‌های بیشتری فعالیت کنند.

وی ادامه داد: در مجلس شورای اسلامی نزدیک به ۴۵ جوان نخبه وجود دارد که از دل همین شرکت‌های دانش بنیان و فناوران و استارت‌آپ‌ها بیرون آمده‌اند. این گروه چالش‌های حوزه نوآوری را به خوبی درک می‌کنند و به آن اشراف کامل دارند.

توانگر تاکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان، فناوران و نخبگان می‌توانند از این فرصت مناسب بهترین بهره‌برداری را داشته باشند. باید گفتگو‌ها و تعامل‌ها میان نخبگان جوان خانه ملت و شرکت‌های دانش بنیان، فناوران و استارت‌آپ‌ها بیشتر شود. می‌توان از این ظرفیت‌ها و تعامل‌ها در حوزه‌های تحقیق و حتی نظارت بهترین استفاده را کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: برخی مصوبات در مجلس شورای اسلامی وجود دارد که به مباحثی مانند بهینه‌سازی و ... می‌پردازد. این قوانین برای شرایط کنونی کشور و فعالان علمی و نخبگانی که در صنایع فعالیت می‌کنند، بسیار مناسب است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: قانون استارت‌آپ‌ها که در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است، قانونی بسیاری مترقی است و می‌تواند برای بازیگران زیست‌بوم نوآوری کشور شرایط مناسبی را برای ادامه فعالیت فراهم کند.

شایان ذکر است، فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند از طریق راه‌های ارتباطی کانی بوم درخواست خود را به منظور دریافت نیازهای فناورانه ارائه شده در این رویداد اعلام کنند.

در همین راستا سازندگاه کانی بوم به عنوان‌ کارگزار تخصصی بخش معدن و صنایع معدنی شبکه فن بازار ملی ایران‌ همراه شرکت‌های معدنی دارای نیاز و فناوران به منظور تبادل فناوری، همرسانی و تسهیل فرآیند همکاری خواهد بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون