نشان تجارت - هر سال با فرارسیدن ۱۲ اردیبهشت، روز معلم در سراسر کشور گرامی داشته میشود و در عین فرصتی پیش میآید تا مشکلات معلمان بار دیگر در بوته بررسی قرار گیرد.
روز معلم امسال اما متفاوت از دو سال گذشته است، دو سالی که با دوری دانش آموزان از سر کلاس درس و برگزاری کلاسهای آنلاین سپری شد و معلمانی که با تمام سختیها، کلاس درس را تعطیل نکردند؛ اما حالا دوباره به مدرسه و سر کلاسهای درس بازگشتهاند.
به مناسبت روز معلم با یک معلم گفتگو کردیم تا از سختیهای شغل خودش و همکاران حقالتدریسش برایمان بگوید. حمیدرضا حضرتی معلمی با بیش از ۲۰ سال سابقه تدریس و مدیریت مدارس در خصوص سختیهایی که معلمان با آن دست به گریبان هستند به جامعه ۲۴ گفت: کلیت موضوع این است که ما سربازان ساختاری هستیم که کلیت این ساختار در حال حاضر منسوخ شده است و ما ناچار هستیم همچنان در این ساختار کار کنیم. ساختار آموزش و پروش ما به نوعی الگوبرداری شده از کشور فرانسه یا کشورهای مشابه آن است و این الگوبرداری هم معیوب بوده و خیلی از استانداردهای آموزشی در آن رعایت نشده است.
وی ادامه داد: یکی از رنجهای ما معلمان این است که در این ساختار منسوخ شده هر چقدر به جلو گام برمیداریم میبینیم از هدف دورتر شدهایم چرا که ما هم در این ساختار باید اقداماتی انجام دهیم، اما در نهایت به این نکته میرسیم که ما هر کاری انجام دهیم خطا است.
حضرتی عنوان کرد: یکی از نقدهایی که به معلمان میشود آن است که تمام مسئولان و تصمیمگیرندگان کشور، زمانی در مدارس دانشآموز شما بودهاند و شما به آنها آموزش ندادهاید که وقتی به جایگاه تصمیمگیری درباره مسایل مهم و اجرایی کشور رسیدند، تصمیمات درستی اتخاذ کنند، به عنوان مثال مسئولان درباره شرایط معلمان عملا کاری انجام نمیدهند که مسئله معلمان یکبار برای همیشه حل شود.
این معلم تصریح کرد: اما این موضوع و شیوه رفتاری مسئولان به دلیل نخواستن یا فراموش کردن یا از سر بی توجهی به آموزش آنها از طرف معلمها نبوده است بلکه معلمها کارها و آموزشهایی که فکر میکردند صحیح است را انجام دادهاند، اما گرفتن تصمیمات اساسی و اصولی به انصاف، نگرش کلان و استراتژیک کل فرد مسئول و نگاه جامعه برمیگردد.
حضرتی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مسائلی که در این دو سال اخیر با وجود همهگیری کرونا معلمان را با آن درگیر کرده بودند، مساله تدریس به دانش آموزان در فضای مجازی بوده است. این اتفاق در وضعیتی رخ داد که معلمان برای چنین شرایطی آموزش ندیده بودند، اما امروز با توجه به رصدها و مشاهداتی که انجام شده معلمهای کشور در آموزش مجازی از دنیا جلوتر هستند.
وی افزود: در این دوسال معلمها توانستند روشی را که میشود آموزش مجازی را در آن پیش برد، پیدا کنند، این را از این جهت میگویم که معلمهای ما توانمند هستند و مهمترین چیزی که معلم میتواند به دانش آموز یاد دهد روشمندی حل مسئله است و معلمان در این مدت نشان دادند که توانستند این کار را انجام دهند.
این معلم اظهار کرد: یکی از رنجهای معلمها به شبکههای مجازی برمیگردد، گاهی ویدئوهایی درباره یادگیری دانش آموزان، تدریس معلمها و یا آموزش توسط مادری که تجربه معلمی ندارد منتشر میشود که دستمایه خنده سایرین میشود، اما ما معلمها به این ویدئوها نمیخندیم. ما ناراحت میشویم از رنجی که دانش آموز یا والدین او میبرند.
حضرتی عنوان کرد: مساله دیگر این است که در همین فضای مجازی خطاهایی که برخی از معلمان انجام دادهاند نشان داده میشود، خطاهایی که قطعا قابل توجیه نیست، اما ناراحتی همکاران من این است که خطای یک معلم به جامعه معلمین تعمیم داده میشود و همین موضوع سبب میشود تا کلیت کار و هدف معلمها دیده نشود.
وی افزود: در چند دهه اخیر اتفاقات زیادی رخ داده است از جمله تصمیمات خلق الساعه که در ساختار آموزش و پروش گرفته میشود. به عنوان مثال در دهه ۷۰ ساختار آموزش تغییر کرد و نظام دبیرستان از چهار ساله به سه ساله و یک سال پیش دانشگاهی تغییر یافت، اما در اوایل سال ۹۰ دیدیم که ناگهان دبستان از پنج سال به شش سال تغییر کرد و این موضوع تبعات بدی به همراه داشت.
این معلم توضیح داد: در دهه ۷۰ با تغییر در مقطع دبیرستان برخی مدارس به بلافاصله ناچار به این شدند که ۲۵ درصد نیروهای خود را تعدیل کنند و در آن زمان آسیبهای زیادی به بخش بزرگی از جامعه معلمان وارد شد.
حضرتی اظهار کرد: یکی دیگر از مشکلات معلمان حقالتدریس، عدم تامین مالی آنهاست مثلا در حال حاضر آموزش و پرورش برای امتحانات نهایی دچار معضلات بسیاری است برای مثال حق الزحمهای که برای تصحیح برگه امتحانی به یک دبیر پرداخت میشود مبلغی حدود ۱۸۰۰ تومان است که این مبلغ با حدود ۱۴ ماه تعویق به معلم پرداخت میشود. وقتی زحمات معلمان دیده نشده و آنها از نظر مالی تامین نباشند به سراغ آموزشگاهها و کلاسهای آموزشی خصوصی رفته و وقتشان را برای مبلغ پایینی که با ۱۴ ماه تاخیر به او پرداخت شود نمیگذارند.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش در این شرایط به دبیر میگوید برگههای امتحانی درسهای دیگر مثل شیمی و فیزیک و... را هم تصحیح کند تا بتواند مبلغ بیشتری به معلم پرداخت کند. یا به یک کارمند اداری میگویند که برگههای امتحانات ادبیات را تصحیح کند و استفاده از چنین روش خطرناکی به خصوص در امتحانات نهایی خطرناکتر هم خواهد شد.
این معلم در ادامه گفتگو با جامعه ۲۴ با اشاره به شرایط سخت معیشتی برخی از معلمان و عدم حمایت از آنها گفت: بعضی مدارس به معلمان میگویند که در سال فقط میتوانیم حقوق شما را ۲۰ درصد افزایش دهیم و این ۲۰ درصد افزایش حقوق به کف قانون کار نمیرسد. در اینجا مدارس با مشکل مواجه میشوند و برای رفع این مشکل میگویند که قرارداد شما را ۲۶ روزه میبندیم و ۲۶ روز بیمه میشوی، اما باید ۳۰ روز کار کنید و معلمان هم به ناچار این شرایط را میپذیرند، پذیرفتن این قراردادها در بلند مدت آسیبهای زیادی را برای این افراد ایجاد خواهد کرد.
حضرتی در پایان خاطرنشان کرد: در کنار این موضوع در فصل تابستان با دایر نبودن مدارس به این معلمها حق الزحمهای تعلق نمیگیرد در نتیجه بیمهای هم برای آنها پرداخت نمیشود و بعضا به دلیل برگزاری امتحانات در خرداد ماه به جای قرارداد ۹ ماه در سال قرارداد ۸ ماه بسته میشود و این اقدامات فشارهای زیادی را برای معلمهای غیر دولتی حقالتدریس وارد خواهد کرد.