کد خبر: ۴۱۲۰۰
۱۱:۴۵ -۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
علی رجایی، فعال حوزه لوازم خانگی گفت: با وجود افزایش ۱۵ درصدی قیمت کولر گازی در ابتدای امسال؛ اما به دلیل افزایش تقاضا و گرمای هوا، کولر گازی باز هم گران می‌شود.

افزایش قیمت کولر گازی

نشان تجارترصد بازار کولر گازی در آستانه فصل گرما نشان می‌دهد ارزان‌ترین قیمت این کالا در بازار ۱۵ میلیون تومان است و تا به دست مصرف کننده برسد و نصاب آن را نصب کند، ۱۶ میلیون تومان برای مردم آب می‌خورد. این در حالی است که مردم از کیفیت کولر گازی‌های بازار ناراضی اند.

«من خودم یک مغازه دار هستم. برخی شرکت‌های ایرانی بدترین خدمات رو میدن و اصلا جوابگو نیستند. برای نصب کولر یک هفته طول میکشه یا برای تعویض موتور سوخته دو ماه طول می‌کشه تا عوضش کنن.» این صحبت یکی از مخاطبان اقتصاد ۲۴ است که از گارانتی کولر گازی ازسوی برخی شرکت‌های ایرانی گلایه‌مند است.

افزایش ۱۵ درصدی قیمت کولر گازی در ابتدای سال

یک فعال حوزه لوازم خانگی به اقتصاد ۲۴ گفت: قیمت کولر گازی شرکت‌های مختلف مانند ایران رادیاتور، هایسنس و جی پلاس از ابتدای سال ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داشتند.

علی رجایی ادامه داد: یک سری از کولر‌های گازی با برگ سبز قانونی وارد می‌شوند و یک سری غیرقانونی. به طور مثال «ایوولی» هم قانونی وارد شده و هم غیرقانونی. در هر حال هیچ قطعه‌ای از کولر گازی حتی یک پیچ آن در ایران تولید نمی‌شود؛ بلکه از چین وارد می‌شود. اکثر قطعات کولر گازی از شرکت «مدیا»؛ یعنی بزرگ‌ترین سازنده کولر گازی در چین وارد می‌شود.

فریب گارانتی کولر‌های گازی را نخورید!

این توزیع کننده لوازم خانگی گفت: کولر‌های گازی داخلی در حالی در بازار با گارانتی به فروش می‌رسد که مردم از ضمانت نامه‌ها ناراضی اند.

رجایی ادامه داد: کولر گازی یک کالای پردردسر برای شرکت‌ها جهت ضمانت کردن است، چون مستقیم با برق فشار بالا کار می‌کند، امکان حادثه در آن زیاد است. سال گذشته در میان مراجعان داشتیم که پنل یک کولر گازی آتش گرفته بود و نه شرکت گارانتی کننده مسئولیت آن را قبول می‌کرد و نه اداره برق.

وی ادامه داد: از طرفی کولر گازی زمانی روشن می‌شود که هوا گرم است. یعنی زمانی است که مردم نیاز به آن دارند و زمانی که این کالا خراب شود، شرکت‌ها زمان تعمیر کولر را زمانی قرار می‌دهند که شما عطای آن را به لقایش ببخشید و به سراغ تعمیرکار بروید. به عبارتی از گارانتی محصول خود شانه خالی می‌کنند.

ارزان‌ترین کولر گازی ۱۶ میلیون آب می‌خورد

این فعال صنعت لوازم خانگی در مورد قیمت ارزان‌ترین کولر گازی در بازار به اقتصاد ۲۴ گفت: معمولا از کولر گازی ۲۴ هزار برای خانه‌ها استفاده می‌شود. در حال حاضر بی کیفیت‌ترین کولر گازی یعنی کولر گازی «جنرال مکس» در بازار ۱۵ میلیون تومان به دست مصرف کننده می‌رسد. نصب آن نیز هزینه جداگانه‌ای نزدیک به یک میلیون تومان برای مصرف کننده دارد و در نهایت یک کولر گازی ۱۶ میلیون تومان برای مردم آب می‌خورد.

رجایی ادامه داد: کولر گاز‌های ۲۴ هزار ایرانی مثل اسنوا، دوو، مدیا و پاکشوما بالای ۲۱ میلیون تومان هستند. این در حالی است که کولر گازی‌های موجود در بازار بی کیفیت اند.

نارضایتی مردم از کیفیت کولر گازی‌های موجود در بازار

این فعال حوزه لوازم خانگی با بیان اینکه بی کیفیتی قطعات موجب کیفیت پایین کولر گازی شده است، گفت: بیشتر قطعات کولر گازی از شرکت «مدیا» در چین وارد می‌شود و این شرکت به سفارش تولیدکنندگان قطعات با کیفیت مختلف تولید می‌کند. شرکت‌هایی ایرانی مشتری قطعات بی کیفیت اند.


بیشتر بخوانید: افزایش سرسام آور قیمت کولر گازی/ ۱۰ برابر شدن قیمت‌ها در ۳ سال


رجایی ادامه داد: ۴ سال پیش که برند‌های خارجی در ایران بودند حجم قاچاق یک سی ام الان بود. کالای قاچاق در بازار به ندرت دیده می‌شد، ولی الان از هر ۱۰ کالا ۷ کالا قاچاق است، زیرا مردم راغب بودند به خاطر گارانتی جنس خارجی را بخرند. زیرا آن زمان کالا‌های خارجی گارانتی خوب داشتند. اعتباری که گلدیران و سام سرویس دارند برای آن زمان است. اعتباری که ضمانت نامه در صنعت لوازم خانگی دارد مربوط به آن دو شرکت است. این دو شرکت باعث شدند ضمانت نامه ارزش پیدا کند، ولی در کالا‌های ایرانی بعد از تحریم‌ها و ممنوعیت‌ها اعتبار خود را از دست داد.

وی ادامه داد: کولر گازی گران می‌شود. طبیعی است امسال ما نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته باشیم. در خارج کشور ۱۰ درصد قیمت جهانی کالا افزایش یافته است؛ بنابراین کولر گازی تا برج ۶ ارزان نمی‌شود.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون