کد خبر: ۴۱۱۰۹
۲۲:۲۵ -۲۷ فروردين ۱۴۰۱
غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی*

سیدابراهیم رئیسی در جمع هنرمندان

نشان تجارت - در نشست افطاری رییس جمهور با تعداد اندکی از جامعه هنرمندان کشور مطالبی گفته شد که یادداشت زیر در پاسخ به بخشی از اظهارات متناقض و ارائه آمار‌های سراسر اشتباه است:

بانی تداوم و تشدید فضای رنجش و عذاب مردم در شرایط موجود صرفا رئیس دولت سیزدهم و اعضای کابینه بدون علم و تجربه آن هستند.

به استناد گزارش رسمی مرکز آمار ایران، نه در شهریور ۱۴۰۰ نرخ تورم دوازده‌ماه ۶۰ درصد بوده و نه در اسفند ماه ۱۴۰۰، نرخ تورم ۴۶ درصد!

مستندات آقای رئیسی چیست؟

آقای رئیسی، دولت روحانی را علت اصلی گرانی‌ها دانسته است، اما این سوال را پاسخ نمی‌دهند که چرا تورم تا قبل از سال ۹۷ کاهشی و از سال ۱۳۹۷ به بعد روند افزایشی را طی کرده است؟!

اگر بخاطر ناکارآمدی دولت قبل بوده است، چرا در دولت اول آقای روحانی، تورم از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۶ به ترتیب با نرخ‌های ۳۲.۱ درصد، ۱۴.۸ درصد، ۱۱.۳ درصد، ۶.۸ درصد و ۸.۱ درصد کاهش یافته و به ویژه برای اولین بار در دو سال متوالی (۹۵ و ۹۶) نرخ تورم کشور یک رقمی بوده است؟

آیا دلیلی غیر از فشار‌های تحریمی خارجی و فشار اقتدارگرایان تندروی داخلی برای عدم توفیق در برجام و افزایش فشار بر مردم و ناراضی تراشی برای پیروزی تصنعی در انتخابات ۱۴۰۰ با کارشکنی‌های ممتد و چوب لای چرخ گذاشتن‌ها، خود دلیل عدم مهار تورم در سال‌های اخر دوره دوم دولت روحانی بود؟

و البته تا روزی که تیم برجامی این دولت در بازار وین در حال خرید است و پشت میز مذاکره نیست این مشکلات برای دولت سیزدهم شدیدتر ظهور و بروز خواهد کرد؛ و تورم‌های نجومی را کشور شاهد خود بود. تورم‌هایی که توپ و تشر بر آن کارساز نیست و بلکه جسورانه‌تر سفره‌های مردم را تهی و خالی می‌کند.

جناب آقای رئیس‌جمهور در حاشیه دیدار با هنرمندان فرمودند:
۱. چهار سال تورم بالای ۴۰ درصد و رشد اقتصادی نزدیک به صفر علت اصلی گرانی‌هاست.
۲. اتخاذ تصمیمات مهم پولی و مالی در این مدت موجب شد که تورم دوازده‌ماهه از حدود ۶۰ درصد در شهریور ۱۴۰۰ به ۴۶ درصد در اسفند ۱۴۰۰ برسد؛ یعنی بیش از ۱۳ واحد درصد کاهش داشته است! موفقیت دولت این است که ظرف هشت ماه توانسته تا حدی جلوی سیل تورمی گذشته را بگیرد!

با تاسف و تعجب فراوان، کلیه آمار‌های ارائه‌شده توسط رئیس‌جمهور به استناد گزارش‌های مرکز آمار ایران که طبق قانون، تنها مرجع رسمی انتشار آمار‌هاست، نادرست و غیردقیق و با عرض پوزش غلط و اشتباه است!

اعلام آمار‌های نادرست از سوی رئیس‌جمهور به مردم، لطمات جبران‌ناپذیری به جایگاه اجتماعی و سیاسی بالاترین مقام رسمی قوه مجریه وارد می‌کند. متاسفانه اطلاعات و علم اقتصادی و اجرایی رییس جمهور بسیار کم و عدم اشرافیت بر چنین مطالبی کاملا مشهود است و نیاز به مشاوران ارشد اقتصادی از دانشگاه‌های معتبر و کار اجرایی کرده بیش از پیش احساس می‌شود.

حال این پرسش مطرح می‌شود که چه کسی این آمار‌های نادرست و غیردقیق را در اختیار رئیس‌جمهور قرار داده است؟

به استناد گزارش رسمی مرکز آمار ایران، نه در شهریور ۱۴۰۰ نرخ تورم دوازده‌ماه ۶۰ درصد بوده و نه در اسفند ماه ۱۴۰۰، نرخ تورم ۴۶ درصد!

مستندات آقای رئیسی واقعا چیست؟

چرا رئیس جمهور در گذشته گیر کرده و با فرض پذیرش همه اطلاعات نادرست و مخدوشی که از سوی ایشان ارائه می‌شود سوالی که بی‌پاسخ می‌ماند این است که: چه زمانی دولت سیزدهم نهایتاً پاسخگوی عملکرد خودش خواهد بود؟

از زمان روی کار آمدن آقای رئیسی حدود چهار هزار نفر از مسند‌های مدیریتی و اجرایی به بهانه واهی بانی وضعیت آن روز برکنار و عزل و خانه نشین و بعضا به ناچار بازنشسته شدند کسانی که عمدتا از ایثارگران و جانبازان و آزادگان و خاندان معظم شهدا و آدم‌های متشرعی که هر کسی رییس دولت باشد برای حلال بودن حقوقشان تمامی دستورات دولت را مو به مو اجرا می‌کردند، بودند و هیچ نقشی در سیاست‌گذاری کلان کشور نداشته و صرفا مجری محض بودند و اتفاقا جامعه هدفشان از آن‌ها راضی بوده و هیچ مشکلی نداشتند و به صرف انتصاب مدیریت در دولت قبل خانه نشین شدند و این اقدام دولت سیزدهم به هولوکاست مدیریتی تشبیه شد؛ و موتور حرکت کشور به یکباره متوقف شد و اتفاقا در دولت انقلابی بعضا از افرادی مثلا در مسند استانداری استفاده شد که حتی یک شب برای انقلاب بی‌خوابی نکشیده‌اند و از خوانین منطقه خودشان هستند و یا در مسند ملی به کار گرفته شده که مدارک تحصیلی‌شان مشکل داشته و هیچ پاسخی برای ثروت انبوه شان و از کجا آورده‌ای؟ را ندارند و ویلا‌های چندین میلیاردی‌شان در ییلاقات ماسال معلوم نیست از کجا آمده است؟ اما عزیز دولت سیزدهم هستند؛ و اتفاقا برای رد گم کردن و حواس پرتی شعار مبارزه با فساد را بیش از دیگران فریاد می‌کشند!

از بیانات آقای رئیسی مشخص است علیرغم ژست مردمی فاصله زیادی از مردم داشته و دارد. گرانی‌ها افسار گسیخته دیگر نیست بلکه افسار پاره کرده و سرکش و وحشی شده است؛ و بزرگترین مشکل و توفیق وزرا فعلا مهار قیمت بادمجان شده است! و متاسفانه رییس جمهور از کنترل تورم سخن می‌گوید؟!

چرا اطرافیان رییس جمهور بوی اطلاعات غلط می‌دهند؟ با مراجعه به سایت مرکز ملی آمار ایران تمامی آمار‌های تورمی وجود دارد و دقیقا خلاف فرمایش آقای رییسی صرفا در این چند ماه تقریبا تمامی کالا‌های اساسی رشد تصاعد هندسی دارند؟!

مگر کسی نیست به این دولت بگوید در هر خانه‌ای حداقل دو فارغ التحصیل ارشد بیکار باهوش مسلط بر فضای مجازی و توانمند در گشت و گذار در صفحات وب وجود دارد که هر حرف مسئولین در کسری از ثانیه راستی آزمایی می‌شود؟

رییس جمهوری که قرار بود از فعل ماضی استفاده نکند کلا در زمان ماضی گیر کرده و بیرون هم نمی‌آید!

مردم قاضی خوب و منصفی هستند وضعیت بازار و ادارات و سازمان‌ها و مدیران بی‌سواد و بی‌تجربه و افزایش نفاق و ریا و تظاهر و تشدید افتراق اجتماعی و افزایش فقر و فساد و بیکاری و متلاشی شدن خانواده‌ها و به فنا رفتن اخلاق اسلامی و دینی و اجتماعی فعلا نتیجه حدود نه ماه عملکرد دولتی است که فاقد هرگونه برنامه‌ای است و کشور رها شده است و آقای رئیسی هنوز در فضای انتخاباتی مانده است و کسی نیست به ایشان بگوید به خدا قسم انتخابات تمام شده و به دست تقدیر رئیس جمهور شده‌اید و اتفاقا دیگر رییس قوه قضائیه نیستید و به جای دستور دادن باید گزارش عملکرد به ملت بدهید مردم از بداخلاقی و تخریب گذشتگان نفرت دارند. برای مجلس حداقلی هم بستن اینترنت و اسیر کردن سگ و گربه و تعداد بچه ناقصی که در کودک همسری‌ها به دنیا می‌آید مهم‌تر است و کاری به کار ملت مظلوم ندارد.

مشاورین و اطرافیان آقای رییسی صرفا به دنبال انتقام از دولت قبل و توزیع غنایم هستند و کاری به کار مردم ندارند. آقای رئیسی به هوش باشد زمان در حال سپری شدن است و ملک و ملت کارنامه می‌خواهند.

آقای رئیسی باید اختلاف شخصی‌اش را با آقای روحانی حل یا در تاریخ دفن کند و به امور کشور داری بپردازد. این حجم گله مندی از رییس دولت قبل شبیه لجبازی‌های کودکانه است. گفتار درمانی و نوشتار درمانی دیگر جواب نمی‌دهد. انتظار می‌رود آقای رئیسی در گزارشی که دفعه بعد به مردم ارائه می‌دهد شفاف لیست وعده‌ها و اقدامات انجام شده را به ملت ارایه و گزارش دهد. البته صدا و سیما که در دولت گذشته میکروفن را در حلق مردم فرو می‌کرد تا از شرایط موجودشان گله کنند و به لطف گل و بلبلی کشور نه گزارشی از گرانی‌ها پخش می‌شود و نه فیلم و مستندی از گاندو‌های دروغین ساخته می‌شود. صداوسیما لطف کند مجری منصف مردمی انتخاب کند که سوالات در دل و ذهن مردم از رییس جمهور پرسیده شود نه سوالاتی که نهاد ریاست جمهوری تهیه می‌کند؟! و آقای رییسی از اینترنت و گیم نت‌هایی که قرار بود با سرعت خارق‌العاده فعال شوند بگوید که حالا از سرعت اینترنت آنگولا هم کند‌تر شده است و بگوید قول داده بودند کارخانه‌ای تعطیل نمی‌شود و حال که هیچ کارخانه تعطیل شده‌ای احیا نشد و آن همه بر روی پوپلین و ایران الکتریک مانور دروغین داده شد توضیح دهند چرا ایران تایر با ۱۲۰۰ کارگر در این شب‌های ماه مبارک رمضان تعطیل شد. خواهشا لیستی از قیمت هر کالایی که دولت انتخاب می‌کند و‌ تفاوت قیمت شهریور ۱۴۰۰ تا فروردین ۱۴۰۱ را به مردم ارائه کند و البته که منظورمان خودرو است! و مایحتاج عمومی و ضروری مردم حتما تفاوت قیمت‌هایش گزارش شود؟! و در رابطه با ساخت سالی یک میلیون واحد ارزان قیمت رئیس دولت هر زمان صلاح دانست خودش گزارش ارائه دهد؟!

و آخرین توصیه: مطابق تمامی شاخص‌ها پاک‌ترین و سالم‌ترین دولت بعد از انقلاب دولت آقای خاتمی بود و آقای رئیسی برود از تجربیات دولت خاتمی بدون بغض استفاده کند و اتفاقا مردم‌داری را از ایشان بیاموزید که سعی و تلاش داشت معاندین را مخالف و مخالفین را منتقد و منتقدین را موافق کند، ولی در دولت سیزدهم دولتمردان دقیقا بر عکس جریان آب شنا می‌کنند و موافقین را منتقد و منتقدان را مخالف و مخالفین را معاند درست می‌کنند.

من آنچه شرط بلاغ است با تو می‌گویم تو خواه از سخنم پند گیر و خواه ملال!

ولی دولت بداند خیلی زود دیر می‌شود.

خدایا در این شب‌های عزیز ماه مبارک رمضان خودت به داد این ملت برس / الهی آمین

*نماینده دوره نهم و دهم مجلس شورای اسلامی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون