کد خبر: ۴۰۳۰۵
۲۱:۰۳ -۲۳ اسفند ۱۴۰۰
«ایمان سامی» با نام کاربری «ماریا»، زن اینفلوئنسر ۲۰ ساله اهل کردستان در آستانه «روز جهانی زنان» در اربیل عراق به دست برادرش به قتل رسید. او که در شبکه‌های اجتماعی خود به دفاع از حقوق زنان می‌پرداخت، عاشق آواز نیز بود و گاهی ویدیو‌هایی از آواز خواندن خود منتشر می‌کرد.

قتل ناموسی

نشان تجارت - «ایمان سامی» با نام کاربری «ماریا»، زن اینفلوئنسر ۲۰ ساله اهل کردستان در آستانه «روز جهانی زنان» در اربیل عراق به دست برادرش به قتل رسید. او که در شبکه‌های اجتماعی خود به دفاع از حقوق زنان می‌پرداخت، عاشق آواز نیز بود و گاهی ویدیو‌هایی از آواز خواندن خود منتشر می‌کرد.

سبک زندگی او در فضای مجازی، هنجار‌های جامعه کردستان را زیر سوال می‌برد و شاید در دنیای واقعی برایش غیر‌ممکن بود. ماریا که در ۱۲ سالگی مجبور به ازدواج شده بود، در سال‌های اخیر بار‌ها مورد آزار و اذیت همسرسابق و خانواده‌اش قرار گرفته بود.

بیشتر بخوانید: خشونت علیه زنان به دلیل حفظ آبرو گزارش نمی‎شود/ دولت و مجلس توجهی به لایحه تامین امنیت زنان ندارند

انجام سامی، برادر ۱۸ ساله‌ی ایمان گفته به دلیل اینکه خواهرش «آبروی خانواده خود را برده بود» او را به قتل رساند. این صحبت‌های انجام سامی بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت که به دنبال آن، پلیس او را در کرکوک بازداشت کرد. برادر ایمان سامی در نهایت با سلاح کمری و به گفته‌ی خودش با شلیک «۷-۸ گلوله» او را به قتل رساند. این صحبت‌های انجام سامی بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت که به دنبال آن، پلیس او را در کرکوک بازداشت کرد.

ایمان سامی در تیک تاک بیش از پنجاه هزار دنبال کننده داشت و در پست‌های خود سنت‌های جامعه را زیر سؤال می‌برد؛ او به دفاع از حقوق زنان می‌پرداخت و علائق عشقی خود را بی پرده به زبان می‌آورد. گفته می‌شود ایمان سامی به خوانندگی علاقه داشت، و دوستانش کاری از او که به تازگی در استودیو ضبط شده بود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده اند. یکی از دوستان ایمان سامی در گفتگو با رسانه‌های کردستان عراق گفته که ایمان در نوجوانی بدون رضایت خود ازدواج کرده و یک سال بعد طلاق گرفته بود. از این جهت و به دلیل تهدید شدن از سوی برادرش نتوانسته بود به خانه‌ی پدری بازگردد و مستقل زندگی می‌کرد.

قتل ایمان سامی به دست برادرش در حالی صورت گرفته که اخیراً نهاد‌های مدافع حقوق زنان در کردستان عراق نسبت به بالا رفتن آمار خشونت علیه زنان و زن کشی در این منطقه هشدار داده اند. یک عضو پارلمان کردستان عراق گفته از آغاز سال جدید میلادی ١١ زن در این منطقه به دلایل مختلف کشته شده اند. همچنین طبق آمار مرکز مبارزه با خشونت علیه زنان، در سال گذشته‌ی میلادی، ۲۴ زن در این منطقه کشته شده، ۶۲ زن خودکشی کرده و ٧٨ زن خود را آتش زده اند. فعالان حقوق بشر می‌گویند حکومت اقلیم کردستان عراق این مسأله را جدی نگرفته و نهاد‌های امنیتی این منطقه نتوانسته اند امنیت جامعه زنان را تضمین کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون