کد خبر: ۳۹۹۵۰
۰۹:۳۰ -۱۵ اسفند ۱۴۰۰
تقاضای مردم در آستانه شب عید برای خرید کیف و کفش در حالی کاهش چشمگیری داشته که علیرضا جباری، دبیر اتحادیه کفش ماشینی خبر از افزایش ۱۰ تا ۵۰ درصدی قیمت کیف و کفش به دلیل گرانی مواد اولیه و اقلام ریز و درشت مورد نیاز برای تولید داد.

قیمت کفش در آستانه شب عید

نشان تجارت - پای گرانی در کفش تولیدکنندگان بازار کیف و کفش رفته و در حالی که چشم امید تولیدکنندگان به بازار شب عید است، اما مردم به دلیل کاهش قدرت خرید و گرانی کیف و کفش ترجیح می‌دهند برخلاف گذشته با همان کفش و کیف سابق خود، عید را جشن بگیرند.

عرضه کیف و کفش بر تقاضا پیشی گرفت

دبیر اتحادیه کفش ماشینی و لاستیکی تهران به اقتصاد ۲۴ گفت: وضعیت بازار کیف و کفش خوب نیست و با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، مشکلات اقتصادی، کرونا و گرانی، عرضه کیف و کفش بسیار بیشتر از تقاضاست.

جباری با بیان اینکه تقاضای کفش و کیف کاهش چشمگیری داشته، ادامه داد: کاهش تقاضا به خصوص در شهرستان‌ها بیشتر به چشم می‌آید.

گرانی مواد اولیه، قیمت کفش را بالا برد

دبیر اتحادیه کفش ماشینی و لاستیکی تهران با اشاره به اینکه به دلیل کاهش تقاضا ازسوی مردم و مشکلات مالی و بدهی‌ها و چک‌های تولیدکنندگان، چشم فعالان این صنعت به روز‌های آینده است که وضعیت بازار بهتر شود، گفت: هرچند دو سال است که بازار کرونازده کیف و کفش دچار کاهش تقاضا شده، اما امسال تقاضا کاهش چشمگیری نسبت به شب عید سال گذشته داشته است.

به گفته جباری، جهش قیمتی در بازار کیف و کفش همانند سایر بازار‌ها نسبت به سال گذشته ادامه دارد، زیرا در تولید کفش و کیف از اقلام بسیار ریز و درشتی استفاده می‌شود که تماما دچار گرانی شده اند و به تبع این افزایش قیمت تاثیر خود را بر قیمت کفش گذاشته است.

گرانی ۱۰ تا ۵۰ درصدی کفش در آستانه عید ۱۴۰۱

دبیر اتحادیه کفش ماشینی و لاستیکی تهران گفت: تورمی که در همه مواد اولیه تولید کفش رخ داده، بهای کفش را بالا برده و شاید در برخی اقلام تا ۵۰ درصد بالا رفته باشد. این گرانی را در همه مواد اولیه اعم از رویه کفش، چرم مصنوعی و فوم، بند، واکس، برچسب و خرج کار‌هایی که در تمام قسمت‌های کفش استفاده می‌شود شاهدیم.

جبارزاده ادامه داد: این افزایش قیمت موجب گرانی ۱۰ تا ۵۰ درصدی انواع کفش شده است.

واردات رسمی کفش نداریم

دبیر اتحادیه کفش ماشینی و لاستیکی تهران با بیان اینکه فعلا واردات کفش متوقف است، به اقتصاد ۲۴ گفت: البته هیچ گاه نمی‌توانیم مرز‌ها را ببندیم و واردات کفش را متوقف کنیم. به هر صورت مردم سلایق مختلف دارند و نمی‌توانیم خواست مردم را در نظر نگیریم.

جباری ادامه داد: اگر قرار است کفش خارجی از کشور‌های مختلف به صورت رسمی وارد شود باید کفش‌های باکیفیت و در سطحی باشد که تولید کفش داخلی در آن سطح وجود ندارد تا در وهله نخست ضرر و زیانی به تولید داخل نخورد و در وهله دوم تکنولوژی‌های جدید تولید کفش وارد کشور شود. زیرا اگر واردات کفش همیشه متوقف باشد تولیدکنندگان از دایره رقابت عقب خواهند ماند.

واردات کفش بد نیست به شرط‌ها و شروط‌ها

دبیر اتحادیه کفش ماشینی و لاستیکی تهران گفت: با واردات کفش مشابه تولید داخل به کل مخالفیم، زیرا جز ضرر و زیان به تولید داخلی چیز دیگری نیست.

جباری ادامه داد: از طرفی واردات کفش‌های بی کیفیت و بدون شناسنامه خارجی زیر قیمت کفش‌های داخلی هم تولیدکنندگان را متضرر می‌کند و هم مردم را، زیرا عمر این کفش‌ها کوتاه است و کیفیت لازم را ندارند.

تعطیلی بسیاری از واحد‌های تولید کفش

دبیر اتحادیه کفش ماشینی و لاستیکی تهران گفت: ما مخالف واردات کفش باکیفیت خارجی نیستیم، زیرا باعث رشد صنعت کفش داخلی خواهد شد البته آن هم با زیرساخت‌هایی که از قبل فراهم و برنامه چیده شود.

جباری با بیان اینکه امروز تولیدکنندگان فشار عجیب و غریبی را تحمل می‌کنند، ادامه داد: این فشار به ویژه برای تولیدکنندگانی که دستی در صادرات دارند بیشتر محسوس است. دولت باید برای تولیدکنندگانی که باعث رونق صنعت کیف و کفش هستند تسهیلات در نظر بگیرد و برای صادرات کاغذبازی‌ها و بروکراسی‌ها را تسهیل کند. با وضعیت موجود این صنعت، بسیاری از تولیدکنندگان مجبور شده اند واحد تولیدی خود را تعطیل کنند.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون