کد خبر: ۳۹۸۴۸
۲۰:۵۳ -۱۱ اسفند ۱۴۰۰
شهریار حیدری گفت: قبل از برجام، ما یک روندی داشتیم و البته داریم و بعد از برجام هم در جریان قانون راهبردی مجلس ما میزان غنی‌سازی مشخصی داریم و به آژانس بین‌المللی هم اعلام کرده‌ایم. اگر تحریم‌ها لغو شود و ما به برجام برگردیم، طبیعتاً بخشی از این غنی‌سازی‌ها به توافق می‌رسد و ما قطعاً در این رابطه، انعطاف به خرج می‌دهیم، ولی اقدام اصلی و راهبردی، ترغیب و تشویق برای لغو تحریم‌ها است.

شهریار حیدری

نشان تجارت - محمد آیتی: بیش از یک ماه است که مرتب اخباری از توافق احتمالی ایران با طرف‌های برجام به گوش می‌رسد به‌طوری‌که چندی پیش، سخنگوی دولت هم گفت توافق خوب در دسترس است. هفته‌ها در حال سپری شدن است و چند صباحی دیگر تا پایان سال ۱۴۰۰ باقی نمانده است و به نظر می‌رسد اگر توافقی هم حاصل شود باید انتظارش را در سال ۱۴۰۱ کشید، هرچند جنگ روسیه با اوکراین هم در ادامه روند مذاکرات بی‌تاثیر نیست و شاید این موضوع، کار را مورد چالش جدی قرار دهد.

از طرفی، در همین مجلس و در زمان روی کار بودن دولت دوازدهم «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» وضع شد تا با نظارت مجلس، توافق حاصل شود، حال پرسش این است که همه نمایندگان مجلس از جزییات مذاکرات باخبرند؟

شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌گوید: جزییات مذاکرات به صورت آنلاین و لحظه به لحظه به ما نمی‌رسد، ولی یک کمیته در دولت تشکیل شده که در آن اشخاص مختلفی حتی از مجلس عضو هستند.

وی گفته وحید جلال‌زاده رییس فعلی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به همراه مجتبی ذوالنوری رییس گذشته این کمیسیون، عضو این کمیته در دولت هستند و از طریق این دو همکار، گزارش جلسات به سمع و نظر نمایندگان می‌رسد. این کمیته، کمیته تصمیم‌گیری موضوعات برجام است و دستگاه دیپلماسی با محوریت وزارت خارجه پیگیر این تصمیمات هستند.

حیدری تصریح کرد: شرط و راهبرد‌های ایران در درجه اول، لغو همه تحریم‌ها است و این موضوع برای ما اولویت دارد. ما خواستار این هستیم که همه تحریم‌ها، یک‌جا لغو شوند، ولی طرف مقابل هم صحبت‌هایی دارد. ما در این رابطه، انعطافی نداریم، چون برداشتن همه تحریم‌ها، راهبرد و سیاست نظام جمهوری اسلامی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: آقای باقری که سرتیم مذاکره‌کننده هستند و از طرف کمیته رایزنی می‌کند، یقیناً باید راهبرد‌های جمهوری اسلامی را پیش بگیرد. راهبرد دوم، ما راستی‌آزمایی در خصوص برداشتن تحریم‌ها و برگشت به برجام است.

وی در ادامه بیان کرد: چگونگی اجرای این راهبرد، بستگی به توافقات برجام دارد که در چه زمانی و مرحله‌ای و مدتی انجام می‌شود. تاکید ما بر این است که در سریع‌ترین زمان صورت بگیرد. مگر اینکه مجلس در زمانی که ضرورت دارد روی به تعدیل بیاورد که در حال حاضر هیچ ضرورتی برای تعدیل وجود ندارد.

نماینده قصرشیرین گفت: طبق توافق صورت گرفته بعد از برگشت تیم مذاکره‌کننده باید جزییات جلسات به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اعلام شود و هر چند وقت یک‌بار با دعوت کمیسیون، وزیر امور خارجه در صحن علنی مجلس حاضر می‌شود و آخرین وضعیت وزارت امور خارجه با تاکید به برجام گزارش می‌شود. این کار‌ها به این جهت است که همه نمایندگان از محتوای جلسات باخبر شوند. از طرفی، وقتی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از وزیر دعوت می‌کنیم، در تابلو اعلانات کمیسیون، موضوع را اعلام می‌داریم و هر نماینده‌ای مختار و آزاد است که در کمیسیون حضور و اظهارنظر کند، ولی حق رای ندارد.

حیدری در پاسخ به اینکه پس از توافق مشخص خواهد شد که غنی‌سازی ایران به چه میزان خواهد رسید؟ گفت: قبل از برجام، ما یک روندی داشتیم و البته داریم و بعد از برجام هم در جریان قانون راهبردی مجلس ما میزان غنی‌سازی مشخصی داریم و به آژانس بین‌المللی هم اعلام کرده‌ایم. اگر تحریم‌ها لغو شود و ما به برجام برگردیم، طبیعتاً بخشی از این غنی‌سازی‌ها به توافق می‌رسد و ما قطعاً در این رابطه، انعطاف به خرج می‌دهیم، ولی اقدام اصلی و راهبردی، ترغیب و تشویق برای لغو تحریم‌ها است.

منبع: رویداد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
1
0
پس چی شد این احیای برجاااااااااااااام؟؟؟؟؟؟؟
کرامت سلیمی
|
Lithuania
۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
0
0
به جای نوشتن این گزارش های بیهوده ، تکراری و پر از تناقض در باره موضوع سلاح هسته ای ترتیب یک مصاحبه را با بنده بدهید تا با ادله وشواهد محکم و قانع کننده  ثابت کنم سلاح هسته ای مطلقا وجود خارجی ندارد و یک خالی بندیست
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون