کد خبر: ۳۹۶۴۸
۰۹:۱۳ -۰۷ اسفند ۱۴۰۰
در پی ادامه روند چند نرخی بودن قیمت تایر‌ها در بازار، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر دلیل شکل‌گیری نرخ‌های متفاوت برای تایر‌ها در بازار را ارزش گذاری کالا توسط توزیع کنندگان دانست و گفت: تولید کننده علی رغم گرانی مواد اولیه موظف شده لاستیک را با نرخ مصوب به توزیع کننده تحویل دهد، اما در نهایت فعالان بازار تعیین کننده نرخ تایر می‌باشند نه دولت!

قیمت لاستیک

نشان تجارت - با نزدیک شدن به ایام تعطیلی نوروز بیشتر خانواده‌ها برای سفر با خودرو خود برنامه ریزی کرده اند. از این رو بازار تایر بیش از گذشته گرم‌تر شده است. اما چند نرخی بودن قیمت لاستیک خودرو در بازار موجب سردرگمی خریداران این محصول شده است.

دلیل این چند نرخی بودن قیمت تایر را از مصطفی تنها سخنگوی انجمن تولید کنندگان تایرجویا شدیم. تنها در گفتگو با انتقاد از شرایط سخت تولید کنندگان لاستیک گفت: قیمت تایر برای تولید کننده عادلانه نیست و هیچ صرفه اقتصادی ندارد. در تمام زنجیره تولید نرخ‌ها آزاد و بدون نظارت و اعمال قیمت‌های دستوری نرخ گذاری می‌شود. چرا دولت فقط در محصول نهایی مسئول قیمت گذاری دستوری است؟

وی ادامه داد: از نظر تولید کنندگان لاستیک، هیچ سیاست جدیدی در راستای حمایت از این صنعت اجرا نشده است.

به گفته تنها؛ باید زنجیره ارزش در صنعت تایر سازی تحت کنترل باشد تا نتیجه آن هم قابل کنترل شود و یا اینکه تعیین قیمت در زنجیره تولید از ابتدا تا تولید نهایی تایر رها سازی و آزاد شود.

سخنگوی انجمن تولید کنندگان تایرگفت: دست تأمین کنندگان مواد اولیه، قطعات و ماشین آلات برای تعیین قیمت باز است و هیچ نظارتی بر آن‌ها نیست. اما فشار را به تولید کننده نهایی تایر وارد می‌کنند و دولت در برابر شرایط ایجاد شده هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد.

وی ادامه داد: در این صورت افزایش قیمت از تولید کننده به حلقه بعدی که توزیع کننده می‌باشد منتقل می‌شود، اما در همین مورد هم دولت سختگیری‌هایی را دارد و مانع ایجاد گرانی در بازار می‌شود.

تنها تأکید داشت: در نتیجه تولید کننده ضربه گیر تورم است. تورم از جیب تولید کنندگان تایر نوسان گیر می‌شود و تولید کننده موظف شده که این فشار را به حلقه بعدی یعنی توزیع تایر در بازار انتقال ندهد. با این سیاست دیر یا زود صنعت تایر از هم پاشیده می‌شود!

سخنگوی انجمن تولید تایر با طرح این سوال که دلیل گرانی و چند نرخی شدن قیمت تایر در بازار چیست؟ گفت: عده زیادی از توزیع کنندگان تایر در بازار کالایی دارند که برای آن ارزشی متصور هستند و با آن ارزش و متأثر از قوانین بازار، تایر قیمت خود را پیدا می‌کند و بیش از مجوز به فروش می‌رسانند. تنها بخش کوچکی از توزیع کننده با نرخ‌های مصوب آن هم به دلیل کنترل بازرسان، تایر را توزیع می‌کنند.

وی ادامه داد: نتیجه این نوع قیمت گذاری ها، چند نرخی شدن تایر در بازار است. موضوعی که خود دولت هم می‌داند، اما برخورد قهری جهت کنترل قیمت را تنها با تولید کننده تایر دارد!

تنها یادآور شد: تولید کننده با نرخ‌های آزاد و نوسان قیمت تایر را تولید می‌کند و با قیمت تعیین شده کالا را به بازار تحویل می‌دهد. برای ادامه چرخه تولید بازهم نیاز به مواد اولیه دارد در این زمان مجدد مواد اولیه را گران‌تر از گذشته خریداری می‌کند، اما با همان قیمت مصوب دولتی، تایر را به توزیع کننده تحویل می‌دهد.

به گفته تنها؛ سوال اصلی اینجاست؛ در سال تولید کننده چندین بار اقدام به خرید مواد اولیه و تهیه سایر الزامات تولید مانند سرویس و تعمیر دستگاه‌ها و ... دارد و هر بار قیمت‌ها با افزایش چشمگیر مواجه می‌شود؛ اما چرا باید با همان قیمت مصوب که در طی سال اعلام شده به توزیع کننده تحویل دهد؟ دولت هیچ محاسبه‌ای بر تورم تولید ندارد؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا تصمیم خودسرانه توزیع کنندگان جهت گرانی تایر متأثر از کمبود عرضه تایر است؟ گفت: تا به حال هیچ کمبودی برای عرضه تایر به بازار نبوده است. اما اگر شرایط تأمین مواد اولیه با همین شرایط ادامه داشته باشد به دلیل کمبود نقدینگی و محدود بودن توان زیاندهی، احتمال کاهش تولید و در نتیجه کاهش عرضه به بازار وجود دارد.

سخنگوی انجمن تولید کنندگان تایرگفت: ادامه این شرایط و سیاست‌های شعاری حمایت فشار اقتصادی را به سرمایه گذاران بیشتر خواهد کرد واحتمال خروج سرمایه گذاران از بورس بشدت قوت می‌گیرد.

وی گفت: تمام تمرکز دولت بر روی قیمت نهایی تایر است در حالی که تولید کنندگان به دلیل نوسان و گرانی قیمت مواد اولیه در حال از هم پاشیدن هستند.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گوناگون