کد خبر: ۳۷۷۰۱
۱۰:۴۳ -۱۰ دی ۱۴۰۰
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد
نوری گفت: تولیدات کشاورزی ایران از خیلی از محصولات وارداتی سالم‌تر است و من به عنوان کارشناس در این حوزه این را با اطمینان می‌گویم.

برگشت محصولات کشاورزی ایران

نشان تجارت - محمد آیتی: چند صباحی است که برگشت محصولات کشاورزی ایران از دیگر کشور‌ها سر و صدای زیادی به پا کرده است و این نگرانی در بین مردم ایجاد شده که اگر این محصولات با مشکل روبروست، در آینده در داخل کشور عرضه نشود.

اینکه اساساً موضوع چه بوده و ایراد متوجه چه کسانی است را از غلامرضا نوری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس جویا شدیم.

او گفت: متاسفانه یکسری پروسه‌های اداری از سمت وزارت جهادکشاورزی و صمت به کشو‌های مقصدی که با آن‌ها مراوده داریم به موقع انجام‌نشده و یا به صورت دستورات توجه‌نشده و عملی‌نشده باقی مانده است، وگرنه اینطور نیست که محصولات ما آلوده و غیرقابل مصرف باشند.

نوری تصریح کرد: فرم‌هایی هست که می‌گوید در فلان محصول از چه سموم و از چه کود‌هایی استفاده شده است که این‌ها باید خیلی زودتر برای کشور مقصد ارسال می‌شد.

نماینده بستان آباد اظهار داشت: آنگونه که ما اطلاع داریم کشور‌های مقصد براساس پیمان‌نامه‌های فیمابین، همه موارد را به ایران اعلام کرده‌اند و ما باید این قوانین را کامل به کشاورز‌ها اعلام می‌کردیم و بعد از آن هم به کشور‌های مقصد اطلاع می‌دادیم که مثلاً ما از فلان سموم و کود در حال استفاده هستیم که آن‌ها در جریان باشند، چون بعضی مسائل از سمت کشور‌های خارجی معطوف به این بوده که شما از سمومی استفاده کرده‌اید که به ما اعلام نکرده بودید؛ نه اینکه نباید از این سموم استفاده می‌کردید، بلکه باید قبل از استفاده به ما اطلاع می‌دادید.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: ما به هر میلیمتر کود و سمی که به محصولات می‌زنیم بالاخره آن محصول از حالت ارگانیک خارج می‌شود و از سلامت در حال فاصله گرفتن است. محصولی ارگانیک است که هیچ کود و سمی برای آن استفاده نشود، ولی ایران چنین تولیداتی ندارد و کلاً کمتر از دو درصد محصولات در دنیا ارگانیک هستند. پس با این حساب همه کشور‌های دنیا در حد نرمال از کود و سم استفاده می‌کنند.

نوری در ادامه عنوان کرد: بر اساس آمار ایران، در مجموع در استفاده از سم و کود مصرفی برای تولید محصولات نباید هیچ چیز نگران‌کننده‌ای در کشور مصرف شود. در اتفاق پیش‌آمده، موضوع مهم ارتباطات و روند اطلاع‌رسانی و پیگیری و کار‌های اداری وزارت صمت و جهاد کشاورزی با کشور‌های مقصد بوده که به درستی و کامل صورت نگرفته است.

وی اظهار داشت: از نظر حقوقی باید دقیق بررسی شود که کوتاهی از جانب چه کسی بوده؟ دولت یا وزارتخانه یا کشاورزی که به او اعلام شده و قوانین را رعایت نکرده است؟ که ما در حال کار و بررسی روی این کوتاهی‌ها هستیم.

نوری یادآور شد: تولیدات کشاورزی ایران از خیلی از محصولات وارداتی سالم‌تر است و من به عنوان کارشناس در این حوزه این را با اطمینان می‌گویم. ممکن است یک مورد مصرف نادرست انجام گرفته باشد، ولی در کل مصرف این محصولات برگشت‌خورده را مسئله‌دار نمی‌بینم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در کل ما باید به سمت کاهش مصرف سم و کود برویم و تا می‌توانیم هرچه کمتر از این مواد استفاده کنیم. از سوی دیگر، مبادلات فرم و اسناد و مدارک با کشور‌های مقصد در حال انجام است تا کم و کسری‌ها اصلاح شده و اشکالات رفع شوند.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون