کد خبر: ۳۷۵۰۴
۱۱:۴۹ -۰۴ دی ۱۴۰۰
نماینده گرگان گفت: امروز معادن زیادی در کشور وجود دارند که اگر استخراج درست و علمی صورت بگیرد و در ادامه بتوان مواد به دست آمده را فرآوری کرد، دیگر خیلی نیاز به فروش نفت آن هم در این شرایط سخت تحریم نداریم.

رمضانعلی سنگدوینی

نشان تجارت - رمضانعلی سنگدوینی، نماینده گرگان در خصوص مشکل خام‌فروشی که همیشه در اقتصاد کشور ایران وجود دارد، گفت: متاسفانه تفکر خام‌فروشی، دهه‌هاست به خورد تصمیم‌گیران کشور رفته است و صحبت یک سال و دو سال اخیر هم نیست.

وی افزود: جلوگیری از خام‌فروشی تنها یک شعار نیست، بلکه تغییر نگاه و تفکر است که هرچند باید صورت بگیرد، اما جا انداختن این فرهنگ، زمان‌بر هم هست.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: تک‌تک مسئولان موظفند جلوی خام‌فروشی را بگیرند؛ آن هم در هر شرایطی، چون ادامه این روند ناامیدکننده یعنی جلوگیری از ایجاد و شکل‌گیری زیرساخت‌های کشور.

سنگدوینی اظهار داشت: هزینه‌های جاری کشور بسیار بالاست و زمانی که خام‌فروشی صورت می‌گیرد، درآمد حاصل از آن، صرف هزینه‌های جاری از جمله حقوق کارمندان دولت می‌شود؛ این رویکرد بدترین اتفاق برای اقتصاد ایران با این همه منابع خدادادی است.

نماینده استان گلستان با اشاره به اینکه اگر توان فرآوری مواد استخراج‌شده معدنی را نداریم، باید و حتماً به سمت جذب سرمایه‌گذار برویم، گفت: با این تصمیم می‌توان صنایع پایین‌دستی را هم راه انداخت و از ظرفیت‌شان به نحو احسن استفاده کرد.

سنگدوینی یادآور شد: امروز معادن زیادی در کشور وجود دارند که اگر استخراج درست و علمی صورت بگیرد و در ادامه بتوان مواد به دست آمده را فرآوری کرد، دیگر خیلی نیاز به فروش نفت آن هم در این شرایط سخت تحریم نداریم. اگر استخراج از معادن به بهترین شکل باشد، آن‌گاه نفت را هم می‌توانیم برای ایجاد زیرساخت‌های کشور صرف کنیم، یعنی با صادرات مواد استخراج‌شده می‌توان بخش عمده‌ای از هزینه‌های جاری کشور را پرداخت کرد و با شکل‌دادن زیرساخت‌ها، سرعت قابل ملاحظه‌ای در به گردش درآوردن چرخ‌های اقتصاد داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هر حوزه‌ای، یک متولی اصلی دارد. وزارت صمت، متولی قرارداد با افرادی است که توان استخراج معادن را دارند. همه می‌دانیم که دولت توان تصدی‌گری ندارد و همین تصدی‌گری در دهه‌های گذشته باعث شده از نقش نظارتی خود هم جا بماند. پس نسخه شفابخش این است که بخش خصوصی بیش از پیش وارد عرصه شود تا آینده بهتری برای همگان رقم بخورد.

منبع: کانی مگ

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون