کد خبر: ۳۷۴۷۵
۱۱:۱۶ -۰۳ دی ۱۴۰۰

وقتی پای کپی برداری به کارخانه‌های لوازم خانگی باز می‌شود

یک فروشنده لوازم خانگی با بیان اینکه لوازم خانگی ایرانی اکثرا مشابه یکدیگرند، گفت: بازار لوازم خانگی کشش افزایش قیمت ندارد، زیرا در بازار خریداری نیست و کالا به وفور وجود دارد.

لوازم خانگی

نشان تجارت - علی رجایی گفت: قیمت لوازم خانگی در دو ماه اخیر تغییری نداشته، چون بازار در رکود مطلق است و حتی برخی لوازم خانگی را می‌توانید زیر قیمت کارخانه از بازار تهیه کنید.

لوازم خانگی در بازار، ارزان‌تر از کارخانه

این فروشنده لوازم خانگی با بیان اینکه به دلیل رکود در بازار، بسیاری از توزیع کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی به فروش چکی و ارزان‌تر از قیمت کارخانه روی آورده اند، گفت: به طور مثال فروشنده‌ای که تلویزیون را ۷ میلیون تومان به صورت چکی از تولیدکننده لوازم خانگی خریده، در بازار ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به صورت نقدی فروخته تا با وجود ضرر، مبلغ آن را برای سرمایه در گردش استفاده کند.

رجایی ادامه داد: وقتی بازار در رکود است و فروشنده بعد از خرید از کارخانه، نمی‌تواند کالا را بفروشد، مجبور می‌شود برای اینکه نقدینگی خود را تامین کند و پاسخگوی چک و هزینه هایش باشد زیر قیمت کارخانه آن را بفروشد.

خریداری در بازار لوازم خانگی نیست

این فعال بازار لوازم خانگی با ذکر یک مثال توضیح داد: شرایط رکودی بازار و نبود خریدار، مغازه دار را مجبور کرده به ضرر تن دهد و کالای خود را ارزان‌تر از کارخانه بفروشد.

رجایی ادامه داد: من نیز برای خرید تلویزیون با یکی از تولیدکنندگان وارد مذاکره شدم که قیمت آن را ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به ازای یک دستگاه اعلام کردند، اما توانستم همان تلویزیون را با قیمت ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از بازار تهیه کنم.

نارضایتی خریداران لوازم خانگی از اسنوا

این فروشنده لوازم خانگی در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه با توجه به نارضایتی خریداران از برند اسنوا، تجربه کار شما با این برند چیست، گفت: اسنوا در حال حاضر تنها به برندشاپ هایش کالا می‌دهد.

رجایی ادامه داد: سال گذشته که هنوز با نمایندگانش کار می‌کرد به دو صورت کالا می‌فروخت. تحویل چند ماهه و کالای فیزیکی که دو روز بعد تحویل می‌شد. هرچند کالای فیزیکی با وعده تحویل چند روزه اعلم می‌شد؛ اما تا ماه‌ها کالا تحویل نمایندگان نمی‌شد. این برند اسفند سال ۹۹ اعلام کرد که تنها به فروشگاه‌هایی که برندشاپ اسنوا یا دوو باشد کالا می‌دهند. گویی بازار را دور می‌زنند و فقط به مصرف کننده می‌دهند.

جشنواره‌های فروش لوازم خانگی همچنان بدون مشتری

این فعال بازار لوازم خانگی در مورد جشنواره‌های فروش لوازم خانگی گفت: این جشنواره‌ها ۱۰ تا ۱۵ درصد مصرف کننده را به خرید ترغیب می‌کند و وسوسه برانگیز نیست، زیرا کالایی که فروش داشته باشد احتیاج به جشنواره ندارد.

رجایی با بیان اینکه مشکل اصلی در بازار رکود است، افزود: در حال حاضر لوازم خانگی به وفور در بازار هست، زیرا وقتی بازار وارد رکود می‌شود انباشت کالا به وجود می‌آید. به طور مثال شرکت مادیران قبلا برای تحویل کالا مقدار مشخصی را تعیین می‌کرد، ولی الان هر تعداد سفارشی داشته باشیم تحویل می‌دهند.

پرفروش‌ترین یخچال‌های ایرانی

این فروشنده لوازم خانگی گفت: در مورد یخچال‌های دوقلو، دوقلو‌های امرسان، هیمالیا و دیپوینت فروش بیشتری نسبت به سایر برند‌ها دارند. در مور ساید بای ساید هم ساید‌های دوو، هیمالیا و امرسان پرمشتری هستند.

رجایی ادامه داد: در مورد ماشین لباسشویی نیز پاکشوما سهم بیشتری در بازار ماشین لباسشویی‌های ایرانی دارد.

طراحی مشابه لوازم خانگی ایرانی

به گفته این فروشنده لوازم خانگی، در بازار لوازم خانگی با اینکه تولیدکنندگان زیادی فعالیت دارند، اما تنوع کالایی وجود ندارد.

رجایی افزود: الان در بازار یخچال‌های دوقلوی ایرانی مشابه یکدیگرند و تفاوتی در طراحی ندارند. ماشین‌های لباسشویی هم شبیه اند. همه ظرفشویی‌ها چینی اند و هیچ کدام صاحب تکنولوژی و صاحب یک طراحی منحصر به فرد نیستند. گویی همه کپی دیگری اند.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
گوناگون