کد خبر: ۳۷۳۷۷
۱۸:۰۱ -۳۰ آذر ۱۴۰۰
در آجیل‌ها ماده خطرناکی به نام آفلاتوکسین وجود دارد که در واقع یک نوع سم است. این سم به دلیل شرایط نامناسب نگهداری آجیل‌ها به وجود می‌آید.

آجیل

نشان تجارت - یک متخصص تغذیه می‌گوید بهتر است آجیل در هر موقعیتی از جمله شب یلدا به صورت خام مصرف شود نه بوداده.

دکتر فریبا کوهدانی مختصص تغذیه و رژیم درمانی در آستانه شب یلدا در گفتگو با جام جم آنلاین عنوان کرد: در آجیل‌ها ماده خطرناکی به نام آفلاتوکسین وجود دارد که در واقع یک نوع سم است. این سم به دلیل شرایط نامناسب نگهداری آجیل‌ها به وجود می‌آید، در واقع دانه‌هایی در آجیل به وجود می‌آید که ما معمولا آن را به شکل کپک مشاهده می‌کنیم.

کوهدانی گفت: این کپک‌ها در بسیاری از موارد قابل رویت با چشم نیستند. آفلاتوکسین عوارض بسیار خطرناکی به همراه دارد؛ از جمله افزایش خطر سرطان کبد.

این متخصص تغذیه افزود: مسئله نحوه نگهداری از دانه‌های روغنی بسیار اهمیت دارد. درباره آجیل‌هایی که کیفیت نامطلوبی دارند با محموله‌هایی از آجیل صادراتی روبرو هستیم که شرایط نگهداری خوبی نداشته اند.

وی اذعان داشت: بسیاری از کشور‌ها وقتی می‌خواهند محصولی را وارد کشور خود کنند کنترل دقیقی بر روی آن دارند. باید حتما در رابطه با نگهداری از این محصولات دقت زیادی وجود داشته باشد، یعنی از زمانی که این محصولات از باغ برداشت می‌شوند تا به دست مصرف کننده برسند. باید همه چیز در نظر گرفته شود تا مشکلات مربوط به آجیل کاهش پیدا کند.

کوهدانی یادآور شد: معمولا وقتی آجیل به صورت طولانی مدت بماند مزه تندی می‌دهد. به عبارت دیگر روغن موجود در آن اکسیده شده و این خیلی خطرناک است.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: وقتی که روغن در معرض شرایط نامطلوب قرار گرفته باشد مشکلاتی را برای سلامت مصرف کننده به وجود می‌آورد.

وی تاکید کرد: آجیل را از مکان‌های معتبر خریداری کنید. توصیه دیگر من این است که آجیل‌ها را به صورت خام مصرف کنید. نمک اضافه‌ای که به آجیل زده می‌شود برای سلامتی ضرر دارد و باعث دریافت بالاتر نمک برای بدن می‌شود.

کوهدانی ادامه داد: این نمک اضافی به خصوص برای افرادی که سالمند هستند و فشار خون و بیماری قلبی دارند مضر است.

این متخصص رژیم درمانی اظهار داشت: نکته دیگر درباره آجیل‌های مانده این است که اگر به آن نمک بزنند آن حالت ماندگی آجیل «گم» می‌شود. به همین دلیل اگر ما آجیل خامی که طعم خوبی هم دارد مصرف کنیم می‌توانیم اطمینان بیشتری داشته باشیم که مشکلات آجیل مانده را ندارد.

کوهدانی گفت: یادمان باشد آجیل‌ها علیرغم اینکه منابع بسیار با ارزش غذایی هستند در تامین چربی و پروتئین بدن ما نقش دارند، ولی مصرف بی رویه آن‌ها باعث افزایش وزن می‌شود. تعدیل در مصرف آجیل توصیه می‌شود.

کوهدانی بیان داشت: آجیل در دراز مدت باعث چاقی می‌شود. اما در موقعیت‌های خاصی مثل شب یلدا مصرف کنندگان آجیل در کشور افزایش پیدا می‌کنند و همان یک شب هم ممکن است مصرف زیاد آن باعث مشکلات گوارشی در فرد بشود.

وی تصریح کرد: یکی از میوه‌هایی که در شب یلدا مصرف می‌شود انار است که میوه بسیار خوب و ارزشمندی به شمار می‌رود. این میوه که رنگدانه‌های قرمز مفیدی دارد اثرات بسیار خوبی هم بر بدن میگذارد.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی افزود:، اما نباید فراموش کرد که مصرف بی رویه میوه مفیدی مثل انار هم مضر است. به عنوان مثال انار در بیماران دیابتی ممکن است افزایش قند خون را رقم بزند.

وی گفت: در طولانی مدت نیز افرادی که این میوه‌های خوب را زیاد مصرف می‌کنند مشکلاتی مثل کبد چرب پیدا می‌کند.

وی در پایان گفت: سعی کنیم خوراکی‌های شب یلدای ما از مغزها، آجیل‌ها و میوه‌ها باشد و شیرینی‌ها را به اندازه متعادل مصرف کنیم. از پرخوری هم باید اجتناب شود.

منبع: بوق خبر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون