کد خبر: ۳۶۷۵۳
۱۲:۲۱ -۱۲ آذر ۱۴۰۰
نماینده تبریز می‌گوید دولت روحانی به خاطر اینکه گزکی از دولت آقای احمدی نژاد به دست بیاورند، اطلاعات و راه‌های دور زدن تحریم را به FBI و CIA لو دادند.

احمد علیرضابیگی

نشان تجارت - محمد آیتی: تا چند روز دیگر، سیدابراهیم رئیسی اولین لایحه بودجه دولتش را به مجلس تقدیم می‌کند، این در حالی است که حرف و حدیث‌های پیرامون لایحه بودجه‌ای که هنوز ارائه نشده، زیاد است. از میزان فروش نفت و قیمت دلار تا دخل و خرجی که همچنان به هم نمی‌خورد و کمترین میزان افزایش حقوق کارمندان همگی تنها بخشی از موارد مبهم و بحث برانگیز لایحه بودجه ۱۴۰۱ است.

علیرغم اینکه رییس سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرده که لایحه بودجه ۱۴۰۱ ربطی به مذاکرات احیای برجام ندارد، عده‌ای معتقدند برخی آمار و ارقام احتمالی و تصمیمات در نظر گرفته شده در لایحه بودجه سال آینده، غیرواقعی و البته برای جلوگیری از کسری بودجه است.

در نظر گرفتن فروش یک میلیون و سیصد هزار بشکه نفت در لایحه بودجه سال آینده آن هم در دورانی که همچنان تحریم‌های حداکثری به قوت خود باقیست، غیرمنطقی به نظر می‌رسد. از طرفی، منتقدین افزایش قیمت گاز را دست بردن دولت در جیب مردم می‌دانند و همینطور ادامه رویه فروش اوراق قرضه را از دیگر موضوعات قابل قلمداد می‌کنند.

حال باید به انتظار نشست و دید مجلس به مانند دوران رای اعتماد به وزرا، شرایط را ویژه و حساس خواهد دید و با نگاه تعاملی، لایحه بودجه دولت را به تصویب خواهد رساند یا شاهد اختلاف این دو قوه بر تصویب بودجه خواهیم بود؟

احمد علیرضابیگی نماینده تبریز معتقد است تولید و فروش یک میلیون و سیصد هزار بشکه نفت در دولت سیزدهم کاملاً شدنی است.

باید در صنعت نفت سرمایه‌گذاری کرد

او گفت: در حال حاضر، اساسی‌ترین سرمایه‌گذاری که در کشور باید صورت بگیرد در صنعت نفت است. باید چاه‌های نفت خودمان را به جایی برسانیم که میزان یک میلیون و سیصد هزار بشکه نفت در روز تولید شود. از این‌رو گزارش وزیر نفت هم حکایت از این موضوع دارد.

عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور افزود: در دولت آقای احمدی نژاد با وجود تحریم‌ها ما توانستیم نفت بفروشیم و این سابقه در کارنامه نظام است. در دولت آقای روحانی، آن‌ها به خاطر اینکه گزکی از دولت آقای احمدی نژاد به دست بیاورند، اطلاعات و راه‌های دور زدن تحریم را به FBI و CIA لو دادند. ضمناً قرار نیست وقتی می‌توانیم این میزان نفت را صادر کنیم، بیاییم و مسیر خود را به غرب بگوییم؛ تیم کنونی هم تقریباً همان تیمی است که دوره آقای احمدی نژاد این کار را کردند.

ایران به اندازه چین مصرف گاز دارد

وی در واکنش به افزایش قیمت گاز با هدف پوشش کسری بودجه نیز گفت: این کار با هدف تبیین الگوی مصرف انجام می‌شود. مصرف گاز ما سرسام‌آور است، یعنی کشوری با ۸۰ میلیون جمعیت اندازه چین مصرف گاز دارد. پس باید تا حدی مراعات مصرف‌کننده را کرد و از آن بیشتر، مصرف‌کننده باید قیمت واقعی آن را پرداخت کند. البته روند منطقی این است که در جغرافیای مختلف کشور یک سیاست را در پیش نگیرند، مثلاً در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، مردم تا فروردین مصرف گاز دارند که این موضوع طبیعتاً در جنوب کشور نیست. اینکه عده‌ای می‌گویند این افزایش برای جلوگیری از کسری بودجه است را قبول ندارم، زیرا مبلغ آن قابل ملاحظه نیست.

فروش اوراق قرضه میراث ناصواب دولت روحانی است

نماینده تبریز در واکنش به ادامه روند فروش اوراق قرضه که از آن به عنوان فروش بیت‌المال یاد می‌کنند، گفت: فروش اوراق قرضه یک رویه ناصوابی بود که از دولت آقای روحانی به ارث رسیده است. کار به جایی رسیده که پرداخت اقساط که به دوش دولت سیزدهم افتاده، رقمی در حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان در ماه است. به هر حال چاره‌ای نیست، از مردم پول گرفتند و باید سود آن را پرداخت کرد.

عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور اظهار داشت: قطعاً بودجه ۱۴۰۱ بودجه‌ای انقباضی است. وجود ۹ هزار ردیف بودجه بسیار زیاد است که باید به ناچار برخی از آن‌ها را حذف کنیم چرا که غیرواقعی و البته غیرمنطقی است. ما باید بر اولویت‌ها و منابعمان متمرکز شویم و امیدوارم لایحه بودجه تا ۱۵ آذر به دست مجلس برسد.

منبع: رویداد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون