کد خبر: ۳۶۵۸۲
۱۱:۳۰ -۰۸ آذر ۱۴۰۰
یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است؛ تازمانی که هر فردی بدون تخصص برای بازار سرمایه نسخه بپیچد و دولت تنها با وعده این بازار را حمایت کند، شرایط بورس کشور وخیم‌تر خواهد شد و مردم از واقعیت‌های این بازار دور می‌مانند.

بازار بورس و سرمایه

نشان تجارت - در بیشتر روز‌های معاملاتی سال بازار سرمایه شاهد خروج پول‌های حقیقی است. از این رو در هفته‌های اخیر سهامداران به صورت هیجانی در حال فروش سهام خود از این بازار هستند و طبیعی است زمانی که بازار سرمایه طی یک سال گذشته تجربه روند نزولی شدیدی داشته و فقط در برخی مواقع وارد مدار صعودی شده است، خروج پول از بازار صورت بگیرد.

ضرر و زیان‌های ناشی از شوک‌های وارد شده به بورس نگرانی جدیدی را برای سهامداران خُرد ایجاد کرده است. هر چند به تازگی محمد خدابخشی نایب‌رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از پیشنهاد پرداخت وام ۵۰ تا ۱۰۰ میلیونی به سهامداران خُرد در قبال قرارگرفتن سهام به‌عنوان وثیقه خبر داد. اما برخی کارشناسان ارائه چنین پیشنهادی را بدون پایه و اساس علمی و نشأت گرفته از تخیلات افراد می‌دانند.

پیمان حدادی کارشناس بازار سرمایه درپاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه این پیشنهاد‌ها می‌تواند تنش بازار را کاهش دهد، گفت: قصد افرادی که چنین طرح‌ها و پیشنهاد‌هایی را برای بازار سرمایه ارائه می‌دهند، بولد کردن نامشان است. افراد در هر منصبی از ارائه پیشنهاد‌های غیر منطقی به بازار سرمایه خودداری کنند.

وی تصریح داشت: دربحث مناظره‌های انتخاباتی، اکثر نامزد‌ها وعده راه اندازی صندوق جبران ضرر و زیان سهامداران را داده بودند که این موضوع به نتیجه نرسید چراکه این وعده‌ها غیر قابل اجرا وتخیلی است.

حدادی ادامه داد: قبل از اعلام چنین پیشنهادی بهتر بود به چند مورد توجه می‌شد. اول اینکه هیچ گاه ضرر و زیان سهامداران به یک اندازه نیست و سنجش میزان خسارت و در مقابل، پرداخت وام آن به سهامداران یکسان و به یک اندازه نخواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه تأکید داشت: نکته دوم اینکه منبع تأمین پول جهت پرداخت وام به سهامداران متضرر نامشخص است. دولتی که با توجه به سقف بودجه به سختی توان پرداخت حقوق کارکنان خود را دارد، چطور و از کجا می‌تواند مبالغ پرداخت وام خسارت به سهامداران را تأمین و تقبل کند!

حدادی با اشاره به وضعیت بورس نکته سوم را توضیح داد؛ اگر مردم از این بازار سود کرده بودند آیا به دولت وام پرداخت می‌کردند؟ این نوع پیشنهاد با توجه به ابهامات و غیر منطقی بودن به هیچ عنوان عملیاتی نخواهد شد.

پرداخت تسهیلات به این روش خلق نقدینگی و در نتیجه خلق تورم می‌کند. این کارشناس با تأکید بر این مطلب ادامه داد: قطعاً ارائه تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی به سهامداران متضرر پس از مدتی بر اساس افزایش نرخ تورم از جیب دریافت کنندگان این تسهیلات خارج می‌شود. این سیکل علاوه بر اینکه کمکی به زیان دیدگان این بازار نمی‌کند، بحران‌های جدید در بخش کنترل تورم را ایجاد می‌کند.

حدادی در پاسخ به این سوال که آیا چنین طرح و پیشنهادی در سایر کشور‌ها تجربه شده است، گفت: ذات بورس ریسک پذیر (هم سود و هم ضرر) است. در کشور‌های توسعه یافته مردم پول را مستقیم وارد بازار نمی‌کنند. بلکه از طریق سبد گردانی وصندوق‌های سرمایه گذاری به طور غیر مستقیم اقدام به خرید سهام می‌کنند.

وی تصریح داشت: در چنین حالتی مردم یا زیان نمی‌کنند و یا زیان‌ها به طور ناچیز و خُرد می‌باشد. دقیقاً این موضوع در کشورما به طور معکوس در حال اجراست.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در سایر کشور‌ها دولت‌ها بدنبال توسعه و رشد بازار سهام هستند و آن‌ها در صدد جبران خسارت‌های وارد شده به سهامداران این بازار نیستند. در واقع دولت‌ها به کلیات بازار کمک می‌کنند نه سهامداران!

حدادی می‌گوید: دولت باید به عنوان سرمایه گذار اصلی با کمک بانک‌ها و شرکت‌های زیر مجموعه خود اقدام به خرید سهام کند. این روش از بُعد روانی و تزریق نقدینگی حمایت جدی از بازار سرمایه است.

وی تأکید داشت: البته پس از یکی دو سال که بازار به تعادل رسید و قیمت سهام‌ها رشد کرد، دولت اقدام به فروش همین سهام‌ها می‌کند که این چرخه علاوه بر حمایت و تأمین نقدینگی در بازار سرمایه، موجبات افزایش اعتماد سهامداران خُرد و کلان به بورس را فراهم می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: نسخه پیچی افراد بدون تخصص و ادامه وعده‌های بی نتیجه دولت ها، شرایط بورس کشور را وخیم‌تر خواهد کرد. چراکه مردم با وعده و طرح‌های عجیب و غریب از مسیر اصلی فعالیت در بازار سرمایه دور مانده اند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گوناگون