کد خبر: ۳۶۴۵۸
۱۵:۳۰ -۰۴ آذر ۱۴۰۰
یک دکتری تخصصی تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد حساسیت‌ها بیماری هستند، شوخی‌بردار نیستند و گاهی ممکن است به قیمت جان فرد تمام شوند.

حساسیت‌های فصلی

نشان تجارت - دکتر سیدضیاءالدین حسینی مظهری درباره نقش تغذیه در کاهش حساسیت‌های فصلی افراد گفت: بر مبنای کدبندی‌های اتحادیه اروپا ۱۲۳ هزار نوع آلرژن در هوا، مایعات و غذا و همینطور افزودنی‌هایی، چون طعم‌دهنده‌ها، رنگ‌دانه‌ها و ... وجود دارد و نمی‌شود به صورت مفرد به عده‌ای از مواد غذایی اشاره کرد که این‌ها حساسیت برانگیز هستند.

وی ادامه داد: افرادی که زمینه آلرژی دارند باید به این توجه کنند که در تغییرات فصل مخصوصا بهار و پاییز و زمستان بیماری‌های ویروسی، و حساسیت‌های زمینه‌ای افراد با همدیگر تجمیع می‌شود و شدت بروز حساسیت‌ها خیلی بیشتر از زمانی می‌شود که فصل عوض نشده است.

این مواد غذایی حساسیت‌برانگیزتر هستند

عضو هیات علمی دانشکده پزشکی علوم پزشکی ایران افزود: تجربه نشان داده است که برخی از مواد غذایی حساسیت برانگیزتر هستند؛ شامل ماهی‌ها، تخم‌مرغ، بادام زمینی و در میوه‌ها توت فرنگی یا نارنگی، غذاهایی، چون فست‌فودها، طعم‌دهنده‌ها و رنگ‌دانه‌ها و غذا‌های مانده می‌توانند حساسیت برانگیز باشند. اما حساسیت در قبال بادام زمینی بسیار حساسیت خطرناکی است.

مدرس و عضو هیات مؤسس مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی اظهار داشت: برخی از افراد به بادام و برخی به آجیل حساسیت دارند؛ بنابراین باید خودشان مراقب باشند که اگر زمینه حساسیتی قبلا وجود داشته، حالا با تغییر فصل و تغییر دما، از حالت تعادل خارج نشوند. چون در زمستان برودت هوا، آلودگی‌ها و انباشت ریزگرد‌ها می‌تواند با سایر عوامل حساسیت‌برانگیز تجمیع شده و اثرات بدتری را برای مبتلایان پدیدار کند.

چاقی و افزایش ابتلا به انواع حساسیت‌ها

حسینی مظهری درباره ارتباط چاقی و ابتلا به حساسیت‌های فصلی گفت: اصولاً چاقی یک بیماری خزنده است که خود می‌تواند زمینه‌ساز خیلی از بیماری‌ها شود. چاقی عامل التهاب در بدن است. افرادی که آسم دارند، افرادی که مبتلا به آپنه یعنی قطع تنفسی در شب هستند، افرادی که در قبال ویروس‌ها مقاومت کمتری دارند و ... این وضعیت‌ها بیشتر در افراد چاق و فربه خیلی بیشتر نمود پیدا می‌کند و از این جهت اولین اقدام قبل از شروع فصل‌ها این است که با یک برنامه متناسب با سن و جنس و وضعیت فیزیولوژیکی، تغذیه خود را از نظر تعادل، تناسب و تنوع تقلیل دهند.

بنیانگذار و قائم مقام انستیتو ژنتیک با بیان اینکه اگر ما از تغذیه متناسب، متعادل و متنوع بهره بگیریم، سیستم ایمنی بدن‌مان همانند ارتش یک کشور، از تمامیت بدن دفاع می‌کند، گفت: متاسفانه ما از هر جهت سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار می‌دهیم، از طریق بدخوری، سوءتغذیه و .... سوءتغذیه هر گونه عدم تعادل در ۵۰ ریزمغذی و ۲۰ متابولیک است؛ بنابراین ما باید سبک زندگی مناسب‌تری داشته باشیم تا سیستم ایمنی بدن هم قوی شود. خواب در شب یکی از مهم‌ترین عوامل تقویت‌کننده سیستم ایمنی، سم‌زدا، بازساز و ترمیم‌کننده است. متأسفانه شب زنده‌داری‌ها و روزخوابی‌ها با گسترش طول مدت تاریکی در افراد افزایش پیدا می‌کند و بنا به قانون ساعت بیولوژیک، به پرخوری و مصرف مواد قندی و هله هوله علاقه پیدا می‌کنیم و به این ترتیب سیستم ایمنی بدن تضعیف می‌شود.

با این مواد غذایی با حساسیت‌های فصلی بجنگید

عضو هیات مدیره و مؤسسین انجمن فنیل کتونوری در پاسخ به این سوال که کدام مواد غذایی به پیشگیری از ابتلا به انواع حساسیت‌های فصلی کمک می‌کنند، گفت: باید به گذشته خود توجه کنیم، جای سفره‌های سنتی و آن تنقلاتی که در فصل سرما عرضه می‌شد را هله هوله، پفک، چیپس و شکلات و شیرینی گرفته است. در حالیکه شلغم چه به صورت خام چه پخته یکی از منابع بسیار ارزشمند است، لبوی قرمز جزو غذا‌هایی فراسودمند است، باقالی پخته و ... این غذا‌های سنتی بسیار ارزشمند است. هرچه که از دامان طبیعت دور نشویم به سلامتی ما کمک می‌کند. این مواد کمک‌کننده افرادی هستند که دارای حساسیت فصلی‌اند.

حسینی مظهری گفت: نوع غذا‌هایی که در زمستان‌ها بسیار خوب است، برش و سوپ و آش‌هایی است که با مخلوطی از حبوبات و سبزیجات پخته شده‌اند. این‌ها هارمونی از مواد غذایی هستند که می‌توانند ۱۳ ویتامین و ۱۶ مواد معدنی و ۲۰ اسیدآمینه و هزاران آنتی اکسیدان را جهت خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد در اختیار مصرف کننده قرار دهند.

این دکتری تخصصی تغذیه افزود: آش و آبگوشت و غذا‌های سنتی ما مانند کوکو‌های مختلف سیب‌زمینی، شامی و کتلت و .. با کمترین هزینه بیشترین ستاده را از نظر نیاز‌های میلیارد‌ها سلول در اختیار بدن قرار می‌دهند، اما متاسفانه فرزندان ما از تمام این غذا‌های سنتی حیات‌بخش بری شده‌اند و هر کدام یک شماره اشتراک دارند تا غذایی را که بر وفق مرادشان است، با یک تلفن و از طریق چابک‌سواران موتوری تهیه و با انواع و اقسام فست‌فود‌ها و نوشابه‌ها خود را مسموم‌تر کنند و سلامتی‌شان را به خطر بیاندازند. به جای آش‌های حیات‌بخشی که با کشک و ماست و کلم و هویج و ... درست می‌شوند که حتی ضد سرطان هم هستند، سراغ این مواد به درد نخور می‌روند.

حساسیت ممکن است به قیمت جان فرد تمام شود

عضو هیات مدیره انجمن علمی تغذیه کودکان ایران با تاکید بر اینکه خود حساسیت، بیماری است و مشکلاتی را برای فرد حساس چه از نظر تنفسی و چه آبریزش بینی و چشم ایجاد می‌کند، گفت: مسأله حساسیت شوخی‌بردار نیست. هر لحظه‌ای که بدن با چیزی که آن را دشمن تلقی می‌کند رویه‌رو می‌شود، اثرات تهاجمی بدن به آن ماده زیادتر شده و هیستامین زیادی ترشح می‌شود که ممکن است به حدی گسترده شود که به شوک‌های مرگ‌آفرین تبدیل شوند. اگر حساسیتی که فرد به آن دچار شده، به گردش خون یا به سیستم تنفسی صدمه بزند، گاهی یک ذره غفلت و عدم خنثی‌سازی سیستم بدن در مبارزه با آن آلرژن، ممکن است به قیمت جان فرد تمام شود.

حسینی مظهری خوددرمانی را یکی از بدترین و خطرناک‌ترین اقدامات در این زمینه دانست و گفت: این آنتی هیستامین‌هایی که گاهی تجویز می‌شوند ضمن خنثی‌سازی حالت عصبانیت سیستم ایمنی بدن، اثرات خطرناکی هم دارند، چون هر فردی در قبال هر ماده ضد حساسیتی، ممکن است به خود آن ماده هم حساسیت داشته باشد.

چوی بر پیشگیری قبل از درمان تاکید کرد و گفت: ما نباید فرصت‌های طلایی پیشگیری از بروز بیماری‌ها را از دست بدهیم. هر بیماری یک فرصتی را طی می‌کند و در این بین فرصت‌هایی طلایی هستند که می‌شود هر بیماری را در نطفه خفه کرد، حتی سرطان را؛ بنابراین به جای هزینه‌هایی پر زرق و برق باید هزینه‌ای برای سلامت خود نیز قبل از بیماری و هزینه‌های زیاد بیمارستان و ... انجام داد. تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد، اگر به موقع پیشگیری کنید.

منبع: بوق خبر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون