کد خبر: ۳۴۶۵۵
۱۸:۲۳ -۱۳ مهر ۱۴۰۰

سگ و گربه

نشان تجارت - سگ یکی از حیواناتی است که در اساطیر و مذاهب برخی از جهانیان نیز مورد احترام قرار گرفته و جنبه‌های نمادین یافته است. سگ همچنین در دین زرتشتی و میان ایرانیان باستان ارزش و جایگاه ویژه‌ای داشته است.

به موجب اخبار قدیم و مورخان یونانی، چون استرابو و هرودوت و دیگران میان کاسپی‌ها سگ از احترام و تقدس فوق‌العاده‌ای برخوردار بوده و مقام حقوقی، چون انسان داشته است. همچنین از بیست هزار سال پیش برای نگهبانی، همراهی در شکار و مراقبت از انسان به خدمت انسان در آمد و اکنون حیاطش کاملا وابسته به انسان است، آنگونه که با عبور از دشت و بیابان خالی خود را به اطراف روستا و شهر می‌رساند تا به اصطلاح پاسبان منافع انسان باشد‌ و لقمه نانی بدست آورد.


بیشتر بخوانید: عقیم‌سازی سگ و گربه‌های شهری، رسالتی بزرگ اما سنگین


گربه حیوان دیگری که از ده هزار سال پیش بدست مصریان برای نگهداری از مواد غذایی از طبیعت جدا شد و تقریبا در همه جای دنیا به عنوان حیوان اهلی و شهری حضور دارد.

متاسفانه تا به اکنون تصورات نادرستی همچون بیماری‌زا بودن این دو گونه اهلی و عامل بیماری خواندن آن‌ها باعث آسیب و ظلم فراوان در حق این موجودات دوست داشتنی، شده است. به طور مثال، خرافات اینکه موی گربه باعث سقط جتین می‌شود! و... موجب به خطر افتادن جان این حیوان‌ها شده است.

‎توکسوپلاسموز (Toxoplasmosis)

توکسوپلاسموز (Toxoplasmosis) یک بیماری انگلی شایع با عامل توکسوپلاسما گوندی (Toxoplasma gondii) است. بسیاری از حیوانات خون گرم شامل حیوانات خانگی، حیوانات مزرعه، پرندگان و انسان‌ها می‌توانند به T. gondii آلوده شوند.

گربه‌ها میزبان قطعی انگل توکسوپلاسما گوندی هستند، و انگل چرخه زندگی خود را در گربه‌ها تکمیل می‌کند. این بدان معنی است که آن‌ها تنها حیواناتی هستند که اووسیت انگل را (شکل مقاوم انگلی است که در محیط بیش از یک سال زنده می‌ماند)، از طریق مدفوع خود دفع می‌کنند، و سایر گونه‌های حیوانی را به این روش آلوده می‌کنند.

و اما سگ‌های اهلی و شهری

آن‌ها هم وضعیت بهتری از گربه‌ها ندارند چرا که تصورات نادرست نسبت و عدم‌شناخت از این حیوان وفادار موجب آزار و اذیت و حتی مرگ این موجودات دوست‌داشتنی شده است.

با اینکه همین سگ‌های محیط اطرافمان تربیت‌پذیری خوبی دارند و اصولا به جز سگ‌های فوق‌تخصصی زنده‌یاب و تجسس که معطوف به شرایط و تربیت ویژه‌ای هستند، عمده سگ‌ها هوش خوبی داشته و از عهده وظیفه خود برمی‌آیند باز هم شهروندان به جای سرپرستی و نجات یک سگ بلاصاحب به خرید نژاد‌های وارداتی می‌پردازند.

با اینکه سگ‌های به اصطلاح بومی سراسر کشور اصیل ایرانی نبوده و دارای نژدا‌های ترکیبی اروپایی ماند دوبرمن، ژرمن، و… هستند قابل ذکر هست که نژاد‌های سگ اصیل ایرانی همچون سالوکی، قَدرجونی و سَرابی، به قدری کمیاب شده‌اند که تجارت و تکثیر آن‌ها در خارج کشور به‌خصوص کشور ترکیه رونق زیادی یافته است.

*مدیرعامل موسسه هستی‌بانان ایرانیان

برچسب ها: نشان تجارت سگ گربه
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون