کد خبر: ۳۴۲۷۹
۰۹:۲۸ -۰۴ مهر ۱۴۰۰
نوسانات زیاد بورس سرمایه‌گذاران خرد را نگران کرده و هیچ‌کس مطمئن نیست وضعیت بورس تا پایان سال چگونه خواهد بود؛ در این میان برخی کارشناسان امیدوار هستند و نوید سبزپوشی بورس را می‌دهند.

بازار بورس و سرمایه

نشان تجارتهفته گذشته بازار سرمایه یک هفته طوفانی را پشت سر گذاشت. بورس روند منفی داشت و شاخص کل بورس محدوده یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد را از دست داد و به یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد رسید. اما بازار سرمایه توانست در ابتدای هفته جاری قدری به مدار افزایشی بازگردد و از سرخ پوشی درآمد.

در این میان موارد متعددی برای افت شاخص سهام عنوان می‌شود، اما مهم‌ترین آن به‌مساله رفع تحریم‌ها ایران باز‌می‌گردد. به‌نظر می‌رسد نگاه اهالی تالار شیشه‌ای به‌ انجام یک توافق هسته‌ای و کاهش نرخ دلار در واکنش به‌ آن، منجر به‌ خروج قابل‌ توجه نقدینگی از بازار شده است. فضای موجود در بازار سهام در ادامه این تحولات با بهت و تعجب همراه شده است.

هفته گذشته صنایع بورسی به صورت گردشی با تحرکات مثبت همراه شدند و در یک روز شاهد روند مثبت چندین گروه نبودیم. همچنین ارزش معاملات بورس هم هفته گذشته به صورت میانگین در محدوده پنج هزار میلیارد تومان قرار گرفت.

شاخص هم‌وزن هم در روز‌های گذشته روند منفی را ثبت کرد. عملکرد ریزشی این شاخص در هفته گذشته نشان داد جریان نقدینگی در گروه‌های کوچک بازار قابل قبول نبوده و این گروه‌ها در بیشتر روز‌ها تحرکات منفی را داشتند.

اما کارشناسان برای بازار هفته جاری روندی متعادل را پیش‌بینی می‌کنند. اکثر کارشناسان متفق‌القول بر این باورند که گروه پالایشی گروه پیش‌رو در بازار این هفته خواهد بود. این دسته از تحلیلگران معتقدند، هیجان تا حد زیادی تخلیه شده است و انتظار می‌رود بورس بازان به‌تدریج با نگاه واقعی‌تر به‌ معاملات سهام بپردازند.

به نظر می‌رسد، قیمت سهام بدون‌ توجه به‌ مولفه‌های بنیادی با افت قیمت مواجه شد و انتظار می‌رود این هیجان به‌ زودی رفع شود و معاملات وارد روند منطقی شوند. در این میان افزایش احتمال حرکت سیاستگذار به‌ سوی حذف نرخ ۴۲۰۰ تومانی دلار که زمزمه‌های آن در چند هفته گذشته به‌گوش می‌رسید نیز به‌افزایش تقاضا در بسیاری از صنایع بورسی منجر خواهد شد، ضمن اینکه توجه به‌ ثبات نرخ دلار در محدوده فعلی عامل تهدید در بازار خواهد بود.

افزایش شاخص بورس در ۶ ماهه دوم به دو میلیون واحد

مصطفی صفاری کارشناس بورس در گفتگو با رویداد‌۲۴ چشم انداز بورس را مثبت ارزیابی می‌کند و می‌گوید: باتوجه به اینکه دولت تازه مستقر شده و مدیران عامل اکثر شرکت‌های بورسی و دولتی همگی در حال تغییر هستند، بازار در یک وضعیت انتظاری به سر می‌برد. اما شرکت‌ها تولید فروش ۶ ماهه شان را تا یک ماه دیگر اعلام می‌کنند و هرچقدر به انتهای سال برسیم، شاخص بورس بیشتر به سمت مثبت شدن حرکت می‌کند. در ۶ ماهه دوم شاخص بورس قطعا به دو میلیون واحد خواهد رسید.

او در پاسخ به این سوال که وضعیت نرخ ارز و احتمال کاهش آن تا چه حد روی شاخص بورس تاثیرگذار خواهد بود، توضیح می‌دهد: این نکته را باید توجه کنید که شرکت‌های بورسی با نرخ ارز نیمایی کار می‌کنند و نه نرخ ارز آزاد. یعنی همین الان هم نرخ ارز محاسبه‌ای شرکت‌های بورسی حول و حوش ۲۳ هزارتومان است و نه ۲۷ هزارتومان بازار آزاد.

صفاری پیش بینی می‌کند نرخ ارز امسال کمترین عددی را که به خود خواهد دید، ۲۲ هزارتومان است و پایین‌تر از آن نخواهد آمد.

این کارشناس بورس ادامه می‌دهد: دولت فعلی با حجم نقدینگی (شبه پول و نه پول پرقدرت) بسیار زیادی رو به رو است که باید فکری به حال آن بکند. یکی از راهکار‌های مهم برای تعیین تکلیف حجم نقدینگی بورس است چراکه تورم زا نیست. حجم نقدینگی به سمت هر بازار دیگری که بخواهد حرکت کند با تورم‌های خیلی بالایی همراه خواهد بود؛ بنابراین دولت باید این حجم خطرناک نقدینگی را جایی چال کند؛ بنابراین ما در ادامه سال شاهد خواهیم بود که بخشی از نقدینگی به صورت اوراق قرضه در فرابورس جذب خواهد شد. دولت به دنبال جذب نقدینگی در بورس است و به همین دلیل هم پیش بینی می‌شود روند بازار مثبت در ادامه سال مثبت باشد.

او تاکید می‌کند: بورس در ادامه سال آن قدر با اخبار مثبت همراه خواهد بود که شاخص در برابر این اخبار نمی‌تواند بی واکنش باشد. مدیریت‌های کلان عوض می‌شود و معمولا جوان‌تر‌ها در حال گرفتن کرسی‌های مدیریتی هستند. هر جوانی هم که روی صندلی مدیریتی می‌نشیند، حداقل در آغاز کار با توسل به آموزه«جوانی و جویای نام» به دنبال این است که عملکرد خود را برای بقا روی صندلیش هم که شده مثبت نشان دهد.

این کارشناس بورس به سرمایه‌گذاران خرد توصیه می‌کند وضعیت فعلی بورس را تحمل کنند چراکه ۶ ماهه خوبی در پیش خواهد بود. هرچند که نمی‌توان نسبت به ادامه این وضعیت مثبت در میان مدت و بلند مدت خوش بینی بود، اما قطعا در بازه زمانی ۶ ماهه شاهد تحولات مثبتی در این بازار خواهیم بود.

منبع: رویداد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون