کد خبر: ۳۳۵۳۲
۱۹:۳۹ -۱۶ شهريور ۱۴۰۰
کمبود جهانی تراشه مشکلات زیادی را برای صنعت گوشی‌های موبایل ایجاد کرده و برخی سازندگان گوشی‌ها برای تامین تقاضا با چالش‌های مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند.

منتظر افزایش قیمت موبایل باشیم؟

نشان تجارتدر گزارش سايت Nikkei Asia آمده که شرکت TSMC قصد دارد قيمت تراشه‌هاي خود را در سال ۲۰۲۲ تا ۲۰ درصد افزايش دهد. بايد خاطرنشان کنيم TSMC بزرگ‌ترين سازنده‌ي تراشه‌هاي موبايل است و شرکت‌هايي مانند اپل، کوالکام و انويديا با آن همکاري دارند. از بين دلايل اين افزايش قيمت مي‌توانيم به تقاضاي بالا و چالش‌هاي مربوط به فرايندهاي توليد کوچک‌تر اشاره کنيم.

گفته مي‌شود بين اکتبر ۲۰۲۰ تا ژوئن ۲۰۲۱، هزينه‌هاي ساخت تراشه‌هاي مدياتک و کوالکام با افزايش ۶۰ و ۶۴ درصدي روبرو شده است. اين افزايش هزينه‌ها، در کنار کاهش عرضه، منجر به افزايش فشار بر روي خريداران خواهد شد. يکي از محققين شرکت Counterpoint در همين رابطه گفته که احتمالا شرکت‌ها براي جبران اين هزينه‌ها، تعداد گوشي‌هاي رده‌بالاي خود را افزايش خواهند داد. اين يعني سال آينده احتمالا تعداد کمتري از گوشي‌هاي ميان‌رده و پايين‌رده راهي بازار خواهند شد.

نکته‌ي قبل توجه اين است که در سال ۲۰۲۱ شرکت‌هاي مهمي قيمت گوشي‌هاي خود را کاهش دادند. به عنوان مثال گوشي‌هاي سري گلکسي S21 با قيمت پايين‌تر نسبت به نسل قبلي به دست کاربران رسيدند. ارزان‌ترين مدل گلکسي S20 با قيمت ۹۹۹ دلار در بازار آمريکا عرضه شد ولي قيمت پايه‌ي گلکسي S21 به ۷۹۹ دلار رسيد. با توجه به خبرهاي موجود، احتمالا براي گلکسي S22 نبايد انتظار ادامه يافتن اين روند را داشته باشيم. گوگل هم اعلام کرده که گوشي پيکسل ۶ پرو «گران‌قيمت» خواهد بود.

هنوز مشخص نيست که افزايش هزينه‌هاي چيپست تا چه حد بر قيمت گوشي‌هاي موبايل تاثير مي‌گذارد. از طرف ديگر، از رويکرد شرکت‌ها در قبال اين موضوع خبر نداريم و شايد برخي از آن‌ها تصميم بگيرند در ازاي دريافت سود کمتر، قيمت اين گوشي‌ها را ثابت نگه دارند. در هر صورت سال آينده بايد انتظار افزايش قيمت گوشي‌هاي موبايل را داشته باشيم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون