کد خبر: ۳۳۱۷۹
۰۹:۳۱ -۰۶ شهريور ۱۴۰۰
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کرد
لطف الله سیاهکلی گفت: طبیعی بود که با قطعی برق، کمی التهاب در این بازار ایجاد شود و برخی به واسطه اینکه شاید سیمان کمیاب شود به سمت خرید این کالا بروند، اما سیمان کیسه‌ای ۱۲۰ هزار تومان هیچ نشانی از منطق و نظارت دولتی ندارد.

قیمت سیمان

نشان تجارتچندی پیش، قیمت هر کیسه سیمان به ۱۲۰ هزار تومان هم رسید و همین موضوع، بحث در خصوص این کالا را داغ‌تر از همیشه کرد.

هر چند عده‌ای قطعی برق را ملاک این گرانی نامیدند، اما به نظر نمی‌رسد این حرف، توجیه منطقی برای این اتفاق باشد.

بی‌تردید افزایش بی‌رویه قیمت سیمان، باعث بالا رفتن قیمت مسکن خواهد شد و در شرایطی که توده‌های مردم با قیمت‌های چند سال اخیر هم از خریدن یک واحد نقلی عاجزند، این گرانی دیگر نمی‌تواند قابل پذیرش و تحمل باشد.

لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این باره گفت: به هر تقدیر، قطعی برق، میزان تولید سیمان را تا حدی پایین آورد، اما سوال اصلی من این است که مگر همه سیمانی که تولید می‌شود مورد مصرف داخلی قرار می‌گیرد؟ یعنی عرضه سیمان در ایران با وجود قطعی برق باز هم از تقاضا بالاتر است و از این‌رو نمی‌توان این افزایش عجیب و غریب قیمت سیمان را پذیرفت.

وی افزود: طبیعی بود که با قطعی برق، کمی التهاب در این بازار ایجاد شود و برخی به واسطه اینکه شاید سیمان کمیاب شود به سمت خرید این کالا بروند و همین موضوع روانی درصدی در افزایش قیمت سیمان تاثیر بگذارد، اما کیسه‌ای ۱۲۰ هزار تومان هیچ نشانی از منطق و نظارت دولتی ندارد.

نماینده قزوین تصریح کرد: اگر دولت و وزیر صمت واقعاً پای کار بودند امکان نداشت با این افزایش بی‌رویه قیمت سیمان روبرو شویم و حتی می‌شد کاری کرد که چند درصد افزایش به واسطه قطع برق هم رخ ندهد.

سیاهکلی در پاسخ به اینکه چرا در این بحران خبری از دیگر نهاد‌های نظارتی نبود؟ گفت: این مشکل اساساً به دولت برمی‌گردد. طبیعتاً وقتی بحران رخ می‌دهد و شکایت می‌شود دستگاه‌های نظارتی پای کار می‌آیند، ولی شروع بحران به آن‌ها مربوط نمی‌شود و اکنون که چند هفته‌ای است شاهد این بحرانیم از همه دستگاه‌های نظارتی می‌خواهم با اقتدار با متخلفان و مسببان آن برخورد کنند.

وی اظهار داشت: شاید در این بحران بین رانتخواران و برخی افراد تصمیم‌گیر، منافع مشترکی باشد که ضرورت دارد این موضوع هم با جدیت بررسی و اگر صحت داشت به مردم اعلام شود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: آشفتگی در بازار سیمان به راحتی می‌تواند در دولت جدید حل شود. یعنی پس از اینکه وزیر صمت دولت سیزدهم مشخص شد او می‌تواند فوراً و ضربتی قیمت را به سمت کیسه‌ای ۴۰ هزار تومان سوق دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قیمت کنونی سیمان بین ۶۰ تا ۷۰ درصد کاذب است. قیمت واقعی هر کیسه سیمان به طور منطقی ۲۳ هزار تومان است که ما باید در آینده نه چندان دور به این قیمت برسیم، اما در وهله اول، وزیر جدید باید قیمت را به کیسه‌ای ۴۰ هزار تومان برساند و سپس با یک برنامه‌ریزی مشخص نرخ را به کیسه‌ای ۲۳ هزار تومان کاهش دهد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون