کد خبر: ۳۲۹۱۸
۱۶:۳۹ -۲۹ مرداد ۱۴۰۰
تا اینجای کار لیست کابینه پیشنهادی ابراهیم رئیسی نتوانسته نظر اکثر نمایندگان مجلس را جلب کند و احتمالا عدم رای اعتماد به ۳ تا ۶ نفر از آن‌ها وجود دارد. نمایندگان مجلس معتقدند که کابینه پیشنهادی فاصله زیادی با شعار‌های انتخاباتی رئیس جمهور دارد.

سیدابراهیم رئیسی

نشان تجارتمحمد آیتی: از ابتدای هفته آینده کار بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی ابراهیم رئیسی در مجلس آغاز می‌شود. بسیاری از جمله مجلس تمام‌اصولگرا و نیرو‌های انقلابی تصور داشتند طبق شعار «ایران قوی» افراد سرشناس و البته کاربلدی به عنوان وزیر به مجلس معرفی شوند اما حضور برخی افراد گمنام و کم‌تجربه در کابینه پیشنهادی رئیس جمهور باعث تعجب بسیاری از جامعه شد.

حال مجلسی که تمام و کمال پیش از انتخابات حامی رئیسی بود در برابر یک آزمون بزرگ قرار گرفته است و باید در همین ابتدای امر تکلیف خود را با رییس جمهور روشن کند، زیرا کابینه ضعیف، ضربه‌ای مهلک به جریانی اصولگرایی است که هشت سال در انتظار چنین روزی بود.

۳۰ درصد کابینه پیشنهادی ضعیف است

عباس جهانگیرزاده نماینده پارس آباد گفت: نظر نمایندگان مجلس مثل نظر عموم مردم است، زیرا اطلاعات ما از کف جامعه به دستمان می‌رسد. وقتی بسیاری از مردم معتقدند برخی افراد کابینه ضعیف هستند ما هم با آن‌ها هم‌نظر هستیم.

وی افزود: تصور ما بر این بود که آقای رئیسی کابینه قوی‌تری را به مجلس معرفی کند که اینطور نشد. من به شخصه ۳۰ درصد کابینه پیشنهادی را ضعیف می‌دانم و از سوی دیگر فکر می‌کنم دو تا چهار وزیر در معرض رای نیاوردن هستند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: اینکه همه وزرای پیشنهادی رای اعتماد بیاورند اتفاق خوبی نیست و اتفاقاً تضارب آراست که باعث پیشرفت کشور می‌شود.

ترکیب کابینه محصول نگرش ناصحیح از وضع موجود

احمد علیرضابیگی نماینده تبریز نیز معتقد است: بخش قابل توجهی از مردم ایران در انتخابات شرکت نکردند و آقای رئیسی می‌بایست با انتخاب افرادی کارآمد اسباب دلگرمی مردم را فراهم می‌کرد تا اعتماد از دست‌رفته دوباره برگردد.

وی افزود: آقای رئیسی در بازدید میدانی خود از بیمارستان و داروخانه‌ها حال و روز مردم را دید و شنید، پس باید بداند که عنصر کارآمدی دولت نقش اساسی را در بهبود شرایط ایفا می‌کند، اما ترکیب کابینه پیشنهادی محصول یک نگرش ناصحیح به شرایط موجود کشور است. اگر اولویت‌ها و مشکلات عمده کشور به درستی شناخته می‌شد هیچ‌وقت چنین کابینه‌ای به مجلس معرفی نمی‌شد. از طرفی باید کابینه‌ای مدنظر قرار می‌گرفت که فقدان و خلاء عدم‌ مشارکت در انتخابات را به حداقل می‌رساند.

عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس اظهار داشت: ما به عنوان نمایندگان مردم، هرگز چشمان را به روی کاستی‌ها نخواهیم بست و هرچند ۲۵۰ نفر از همکاران من، برای حضور آقای رئیسی در انتخابات نامه‌ای را امضا کردند یا ۲۵۰ نفر از نمایندگان در جریان انتخابات نامه‌ای دیگر را امضا کردند که رقبا در جریان انتخابات به نفع آقای رئیسی کنار بروند، اما در بررسی کابینه مسامحه نخواهیم کرد.

علیرضابیگی در پایان گفت: ترکیب سیاسی دولت را خوب می‌دانم، اما ترکیب اقتصادی و فرهنگی مردود است و احتمالاً چند نفری از کابینه نتوانند رای لازم را کسب کنند.

نیمی از کابینه پیشنهادی ابراهیم رئیسی رای می‌آورد

عباس مقتدایی نماینده اصفهان گفت: بیش از ۵۰ درصد وزرای پیشنهادی با سهولت وارد کابینه خواهند شد، اما حدود نیمی دیگر، وضعیت‌شان در هاله‌ای از ابهام است و توضیحات آن‌ها و پاسخشان به سوالات نمایندگان می‌تواند تاثیرگذار باشد.

لیست کابینه رئیسی باعث تعجب و شگفتی شد

احمد نادری نماینده تهران در خصوص ارائه لیست وزرای پیشنهادی سید ابراهیم رئیسی به مجلس گفت: این لیست باعث تعجب و شگفتی برخی همکاران ما شد و البته این حس به مردم ایران و افراد انقلابی هم دست داد.

وی افزود: هرچند انتخاب افراد کابینه حق رییس جمهور است، ولی از طرف دیگر ما به عنوان نمایندگان مردم حق داریم لیست را بررسی و سپس رای دهیم و در این راستا هیچ توصیه‌ای را از هیچ نهاد قدرتی نخواهیم پذیرفت.

عضو کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: خروجی لیست آقای رئیسی در رابطه با سوابق و توانایی افراد با متر اندازه‌گیری ما تفاوت‌هایی داشت، مخصوصاً در انتخاب آن‌هایی که برای وزارتخانه‌های مهم انتخاب شدند.

نادری اظهار داشت: احتمالاً سه، چهار وزیر شرایط خوبی برای رای آوردن نداشته باشند، هرچند تا روز رای اعتماد این تعداد می‌تواند کم و زیاد شود.

جای خالی فسادستزی در کابینه پیشنهادی رئیسی

غلامرضا نوری نماینده بستان آباد می‌گوید: انتظار ما معرفی کابینه قوی‌تر بود، مخصوصاً با شعار‌هایی که پیش از پیروزی انتخابات سر می‌دادند. پنج، شش وزیر فاصله زیادی با وزیر ایده‌آل دارند و احتمالاً همین تعداد وزیر پیشنهادی در روز رای اعتماد با چالش روبرو شوند.

وی افزود: متاسفانه در بخش اقتصادی و معیشتی مردم و همچنین مهار تورم و تثبیت نرخ ارز، برنامه مدون و کوتاه‌مدتی که راه‌حل باشد از تیم اقتصادی دولت ندیدم. از سوی دیگر، شعار آقای رئیسی فسادستیزی است که در این رابطه هم من برنامه خاصی از وزرای پیشنهادی به چشمم نخورد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: به هر حال مجلس هم ملاحظاتی دارد و بعید می‌دانم هر وزیری را که نپسندد با رای منفی روبرو کند.

نوری در پاسخ به اینکه اگر مجلس به چند وزیر پیشنهادی رای منفی دهد، امکان کدورت و زاویه پیداکردن رییس جمهور با مجلس می‌رود؟ گفت: مجلس هدفش تعامل و همراهی با دولت است، اما این موضوع هم حدی دارد. هدف ما کمک است و امیدوارم اگر وزیری رای اعتماد کسب نکرد به آقای رئیسی برنخورد.

منبع: رویداد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون