کد خبر: ۳۲۸۲۳
۲۳:۱۵ -۲۶ مرداد ۱۴۰۰
گاهی به خاطر سرماخوردگی و وجود بیماری‌های موقتی دیگر، خوابیدن با دهان باز رخ می‌دهد که جای نگرانی نیست. ولی تنفس دهانی مزمن می‌تواند نشان گر وجود یک عارضه باشد که با مداخله پزشکی و آموزش تنفس از بینی قابل حل است.

خوابیدن با دهان باز چه مشکلاتی دارد؟

نشان تجارتخیلی از افراد وجود دارند که به خاطر مشکلات تنفسی یا دلایل دیگر از راه دهان نفس می‌کشند که این کار برای آن‌ها تبدیل به یک نوع عادت شده است؛ که متاسفانه اغلب این افراد از نوع تنفس خود خبر ندارند که ممکن است چه مشکلاتی پیش آید.

در حقیقت تنفس دهانی و خوابیدن با دهان باز مسئله‌ای است که باید هر چه زودتر آن را پیگیری و درمان کرد که در آینده مشکلات زیادی ایجاد نکند. باز نگه داشتن دهان در موقع به خاطر مشکل تنفسی بوده که وجود بیماری‌های مختلف از اختلال کار دستگاه تنفسی به مشکل خورده است. پس هر چه سریع‌تر باید این معضل را رفع کرد و با پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرده و در میان بگذارید.

خوابیدن با دهان باز چیست و چه مشکلاتی دارد؟

با تنفس اکسیژن مورد نیاز بدن را تامین می‌کنیم همچنین دی اکسید کربن و مواد زائد را آزاد می‌کنیم. برای تنفس کردن ۲ راه عبور هوا به ریه وجود دارد که یکی از راه بینی و دومی از راه دهان است. افراد سالم هم می‌توانند از راه دهان و هم بینی نفس بکشند که تنفس طولانی مدت از راه دهان به خصوص در موقع خواب می‌تواند عوارض جانبی زیادی داشته باشد. عوارض خوابیدن با دهان باز در سنین کودکی منجر به تغییر شکل صورت، کج شدن دندان ها، رشد ضعیف می‌شود؛ و در سنین بزرگسالی موجب بیماری لثه و بوی بد دهان می‌شود.

زمانی که انسان توانایی دم و بازدم از راه بینی و دهان را داراست که در آن اکسیژن را دریافت کرده و دی اکسید کربن آزاد می‌کند. اشخاصی که به شکل طبیعی از راه بینی نفس می‌کشند این امر موجب مرطوب و گرم نگه داشتن مجاری بینی می‌شود؛ که در این حالت افراد امکان این که از راه دهان تنفس کنند در شرایط پزشکی می‌گویند به آپنه خواب دچار شده است؛ که گاهی به خاطر سرماخوردگی و وجود بیماری‌های موقتی دیگر با تنفس دهانی رخ می‌دهد که جای نگرانی نیست. ولی تنفس دهانی مزمن می‌تواند نشان گر وجود یک عارضه باشد که با مداخله پزشکی و آموزش تنفس از بینی قابل حل است.

عوارض خوابیدن با دهان باز:

 

مشکلات دهان و دندان

با وجود داشتن بهداشت خوب دهان و دندان به غیر از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن شامل موارد دیگری هم می‌شود. مثلا روش درست تنفس می‌تواند روی بهداشت دهان و دندان تاثیر بگذارد که در حالت خوابیدن با دهان باز فک برای مدت زمان طولانی در یک وضعیت غیر طبیعی قرار می‌گیرد؛ که در این حالت دندان‌ها منجر به ساییده شدن و ایجاد آندربایت خواهد شد و پوسیدگی دندان و بیماری لثه از عوارض آن محسوب می‌شود.

تغییر شکل صورت

به خاطر تنفس از راه دهان شکل صورت تغییر خواهد کرد که در موقع خواب به خصوص در کودکان که استخوان‌های آن‌ها نرم است و هنوز رشد نکرده و شکل نگرفته امکان پذیر است. در حقیقت کودکانی که تنفس دهانی به مدت زیادی دارند ساختار صورت و فک آن‌ها ناصاف می‌شود.

کاهش آب بدن

از عوارض خوابیدن با دهان باز دهیدراته شدن بدن است که در هنگام تنفس دهانی منجر می‌شود. این عامل موجب خشک شدن دهان و مجاری تنفسی شده که فرد با کمبود آب بدن مواجه می‌شود. تامین نکردن آب کافی بدن موجب بروز معضلاتی می‌شود که تنفس دهان سبب از بین رفتن مایعات ضروری بدن و خشکی دهان می‌شود.

بوی بد دهان

یکی از عارضه‌های شایعی که در هنگام خوابیدن با دهان باز صورت می‌گیرد بوی بد دهان است. این بیماری به اسم بیماری هالیتوز شناخته می‌شود که بیشتر در بزرگسالان رایج بوده و سبب کاهش اعتماد به نفس می‌شود. تغییر روش تنفس به علاوه بوی بد دهان را می‌توان با مسائل بهداشتی مسواک و نخ دندان و نوشیدن و تنظیم رژیم غذایی کنترل کرد.

خطرناک شدن آسم

نفس کشیدن از راه دهان موجب آسم می‌شود، اما تنفس از راه دهان در طول شب علائم اسم را می‌تواند وخیم‌تر کند. هوایی که از راه دهان استنشاق می‌کنید به اندازه هوایی که از راه بینی وارد ریه‌ها می‌شود مرطوب و گرم نیست. همین امر موجب شده راه هوایی را تحریک کند و تنفس سخت‌تر شود.

گرفتگی و تغییر در صدا

یکی دیگر از عارضه‌های خوابیدن با دهان باز گرفتگی صدا است که این در اثر خشک شدن مجاری هوایی پس از تنفس دهانی در هنگام شب است. همچنین مشکل تغییر در گفتار از عوارض دیگر این حالت خوابیدن به مدت طولانی است که به مرور زمان فرد دچار خوردن دشوار می‌شود.

وخیم شدن آپنه خواب

بیماری آپنه خواب هنگامی که فرد بیمار با دهان باز می‌خوابد موجب بدتر و وخیم‌تر شدن آن می‌شود. قرار گرفتن در حالت نامناسب فک موقع تنفس دهانی خوابیدن را دشوار می‌کند که همین امر موجب شده تا اکسیژن کافی به ریه‌ها نرسد. همینطور نفس کشیدن از دهان به مرور موجب ایجاد خروپف و احساس خستگی بیشتر در موقع صبح می‌شود.

چطور می‌توان از تنفس دهانی جلوگیری کرد؟

پس از این که متوجه مشکل خود شدید هر چه سریع‌تر برای درمان و بهتر شدن این حرکت اقدام نمایید. در طول روز می‌توانید با اصلاح تنفس به نحو درست در هنگام خواب موثر و کمک کننده باشد.

قرار گرفتن سر بالاتر از بدن در موقع خواب به باز‌تر شدن مجاری هوایی و بالا نرفتن مایعات روده به داخل گلو کمک می‌کند. از خوابیدن به پشت جلوگیری کنید که این امر موجب تنفس سریع در نتیجه تنفس از راه دهان می‌شود. افرادی که مستعد و آماده نفس کشیدن از راه دهان هستند بهتر است به شکم یا به پهلو به خواب روند.

با اصلاح فرم بدن که از روش‌های موثر بوده با قرار گرفتن سر به شکل غیر معمول به طرف جلو یک موقعیت رایج بدن است که سبب تنفس دهانی می‌شود. با اصلاح فرم بدن می‌توان به تنفس از بینی کمک شایانی کرد.

اگر نفس کشیدن از دهان به انسداد مجاری بینی منجر شد. امکان دارد استفاده از داروی آنتی هیستامین یا استفاده از اسپری و ضد احتقان و همچنین مدیتیشن و یوگا برای افزایش جریان هوا از راه بینی موثر باشد.

مواد حساسیت زا و گیاهان خاکی را از اتاق خواب تان دور کنید و اگر نقص و بیماری در شما وجود دارد لازم است در مورد ان با پزشک مربوطه مشورت کنید.

استفاده از محافظ دهان در موقع خوابیدن به بسته نگه داشتن دهان کمک فراوانی می‌کند که بسیار کارآمد است.

برخی مواقع به خاطر انسداد بینی تنفس اصلاح نمی‌شود که لازم به پاکسازی بینی است.

منبع: بوق خبر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون