کد خبر: ۳۲۷۷۶
۲۱:۳۰ -۲۵ مرداد ۱۴۰۰
فوق تخصص بیماری‌های ریه گفت: تحقیقات معتبر جهانی ثابت کرده است که دارو‌های رمدسیویر و فاویپیراویر در درمان کووید ۱۹ و کاهش مرگ و میر بیماران تاثیر ندارند.

رمدسیویر و فاویپیراویر در بهبود بیماران کووید ۱۹ تاثیر ندارند

نشان تجارتمصطفی قانعی اظهار داشت: در مطالعه‌ای جهانی در ۴۰۵ بیمارستان به ۱۱ هزار و ۳۳۰ بیمار رمدسیویر داده شد که نتیجه آن این بود که در بهبود بیماران تأثیر کمی داشته و یا اصلاً تأثیری نداشته است.

رئیس شبکه تحقیقات بیماری‌های تنفسی افزود: بر اساس همین تحقیقات رمدسیویر حتی بر کاهش تعداد و بار ویروس در بیماران هم تأثیری نداشته است.

قانعی گفت: این دارو هیچ اثری هم بر کاهش مرگ ومیر بیماران کووید ۱۹ نداشته است.

این فوق تخصص بیماری‌های ریه افزود: بر اساس نتیجه مطالعاتی که در مجله معتبر نیچر آمده، فاویپیراویر هم هیچ تأثیری در کاهش مرگ و میر بیماران کووید نداشته و معلوم شده که این دارو بی تأثیر و پر عارضه بوده است.

قانعی درخصوص ترکیب دارو‌های فاویپیراویر و هیدروکسی کلروکین هم گفت: تجویز این دارو‌ها هم در بیماران متوسط و شدید فایده بالینی قابل توجهی ندارد.

رئیس شبکه تحقیقات بیماری‌های تنفسی به عوارض جانبی این دارو‌ها هم اشاره کرد و گفت: این دارو باعث وخیم شدن عملکرد کبد و کلیه‌ها می‌شود.

قانعی گفت: ویروس بیماران کووید را نمی‌کشد آنچه بیماران را می‌کشد تورم و التهاب ریه و کاهش اکسیژن است بنا بر این اکسیژن، دارو‌های ضد انعقاد و کورتیکواستروئید و دگزامتازون است که می‌تواند التهاب ریه را کم کند، اما نباید بی محابا و بی رویه و بی توجه به عفونت تجویز شود، زیرا سیتسم ایمنی را سرکوب می‌کند.

وی افزود: پزشکان باید بر اساس شواهد متقن دارو تجویز کنند و نباید طوری باشد که هر کس هرچه خواست به هر میزان تجویز کند.

منبع: بوق خبر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون