کد خبر: ۳۲۳۹۷
۲۱:۰۰ -۱۷ مرداد ۱۴۰۰
هنگامی که روی لباستان لکه اتو بر جا ماند باید هر چه سریع‌تر به فکر راه موثری باشید که بدون هیچ آسیبی آن را رفع کنید.

رفع جای سوختگی اتو از روی لباس

نشان تجارت - در موقع اتو کشیدن ممکن است برایتان پیش بیاید که توجه تان به جای دیگری برود. مثلا غذای تان بسوزد یا تلفن زنگ بزند و شما بدون توجه به این که دارید اتو می‌کشید اتو را در همان حالت روی لباس رها کنید. و وقتی که بر می‌گردید شاهد سوختگی لباس باشید.

در این جا خیلی مضطرب خواهید شد باید گفت اصلا نگران نباشید، چون راه حل‌هایی وجود دارد که می‌توان جای سوختگی اتو را رفع و مرمت کرد.

سوزاندن ناخواسته لباس اشتباهی است که خیلی ساده اتفاق می‌افتد، ولی همیشه پیشگیری بهتر است. در پارچه‌هایی که دارای پلی استر بوده با اثر سطحی قابل جبران و تعمیر هستند که اگر بافت پارچه در موقع اتو کردن ذوب و جمع شود قابل تعمیر نخواهد بود.

هنگام اتو کشیدن برخی مواقع پیش می‌آید که به خاطر بی احتیاطی یا اتوی خراب حرارت بیش از حد به لباس موجب سوختگی آن می‌شود؛ و جای اتو باقی می‌ماند که برای رفع آن اگر سوراخ نشده باشد می‌توان کاری کرد.

ولی اگر پارگی رخ دهد باید آن را دور بی اندازیم و یا از روشی دیگر برای تعمیر یا وصله کردن انجام دهیم. ولی چنانچه جای سوختگی اتو در حد یک لکه تیره به شکل برق افتادگی روی لباس خود را نشان دهد می‌توان گفت جای نگرانی نیست و قابل حل است.

زمانی که الیاف پارچه بسوزد دقت داشته باشید که لکه هایش از بین نمی‌رود و اگر تغییر رنگ دهد دیگر امیدی به بازگشت آن وجود ندارد. برخی از انواع الیاف‌ها نسبت به دیگر لباس‌ها سریع‌تر می‌سوزند و حساس‌تر هستند، ولی اگر جای لکه سوختگی کم باشد و جنس لباس پارچه از کتان یا نخ باشد با انجام دادن مراحل زیر جای سوختگی اتو رفع خواهد شد.

روش کار:

در هنگام پاک کردن جای سوختگی اتو باید خیلی سریع عمل کنید.

اتو کردن را متوقف کنید و خیلی فوری اتو را برداشته و خاموش نمایید.

بلافاصله محل ایجاد لکه را با آب ولرم آبکشی کنید.

با این کار مواد چسبنده اضافه از سطح پارچه پاک می‌شود.

توجه نمایید که هر چه سریع‌تر عمل کنید نتیجه بهتری می‌گیرید.

ابتدا برچسب مراقبت روی لباس را بخوانید تا اطمینان پیدا کنید که این روش درستی برای پاک کردن جای لک است و به لباس آسیبی نمی‌زند.

اگر امکان استفاده از مایع سفید کننده برای این لباس وجود دارد کمی از مایع را با آب رقیق کنید و لباس را تا یک ربع داخل آن بخیسانید. این راه برای تمیز شدن بهترین گزینه بوده به شرطی که درصد سفید کننده و آب درست زده شود.

می‌توانید برای انجام این مرحله از دستکش استفاده نمایید.

حواستان باشد که مایع سفیدکننده گاز‌هایی دارد که برای تنفس مضر بوده پس موقع استفاده زدن ماسک را فراموش نکنید و از ورود کودکان به آن منطقه خودداری کنید.

به جای استفاده از سفید کننده می‌توانید از یک مایع لکه بر قوی استفاده نمایید تا لباس آسیب نبیند.

اکنون می‌توانید لباس را در داخل ماشین لباسشویی بی اندازید و از پودر رختشویی قوی برحسب جنس لباس استفاده نمایید.

حالا با دمای آب و سرعت چرخش ماشین با توضیحات درج شده روی برچسب مراقبتی لباس گزینه را انتخاب کنید.

اگر از سفیدکننده در مرحله قبلی استفاده کرده اید باید آن را به تنهایی بشویید و یا فقط لباس‌های سفیدی که وایتکس روی آن‌ها اثر ندارد را باهم در ماشین لباسشویی بی اندازید.

پس شستشوی کامل لباس را چک کرده تا جای سوختگی اتو رفع شده باشد و از بین برود.

حالا آن را در جلو آفتاب پهن کرده به طوری که آفتاب اثر روشن کنندگی داشته باشد چون آفتاب برای کم رنگ شدن لک عالی است.

برای نتیجه گیری بهتر لازم است این فرآیند را دوباره تکرار کنید.

آبلیمو و سرکه سفید

رفع جای اثر سوختگی اتو را با آب لیمو تازه می‌توان شستشو داد. برای این کار لازم است یک لیمو تازه را برش داده و در قسمت سوخته شده فشار دهید تا آب آن محل سوختگی را خیس کند.

سپس قسمت لکه دار را داخل آب گرم بگذارید تا نیم ساعت بماند. بعد لباس را از ظرف در بیاورید و مثل شستشوی معمولی آن را بشویید و خشک کنید.

شستشو با سرکه سفید یکی دیگر از این ترفند هاست که برای از بین بردن سوختگی پارچه یا لباس کاربرد دارد. استفاده از یک دستمال نرم یا اسفنج که در سرکه خیسانده شده را روی محل سوختگی بگذارید. بذارید تا مدت یک ربع بماند در نهایت با آب سرد شسته و بگذارید خودش خشک شود.

نکات قابل ذکر

از روش استفاده از لیمو برای لباس‌های ابریشمی و پشمی به کار نبرید، چون امکان صدمه دیدن به پارچه وجود دارد. با این که آب لیمو در مقایسه با سفید کننده‌های تجاری بسیار ضعیف‌تر می‌باشد.

دقت کنید که فقط از سرکه سفید استفاده شود با این امکان که استفاده از دیگر سرکه‌ها با داشتن رنگ قرمز موجب به وجود آمدن لکه‌هایی می‌شود که از بین بردن او کار مشکلی است.

منبع: بوق خبر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون