کد خبر: ۳۲۲۷۱
۰۹:۴۹ -۱۵ مرداد ۱۴۰۰
سراغ حجت‌الله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع مجلس یازدهم مطرح کرد
عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: اصلاً نمی‌توان توصیه دقیقی به مردم جهت خرید یا نخریدن خودرو کرد، زیرا وضع موجود، تابع شرایط کلی کشور است و تا زمانی که فکری برای اصلاح کلان اقتصاد نشود و برنامه و مدیریت‌ها تغییر نکند، خیلی اتفاق خاصی نمی‌افتد.

علت افزایش قیمت خوردو

نشان تجارت - سه سالی است که اوضاع نابسمان بازار خودرو، وخیم‌تر از همیشه شده است و نکته حائزاهمیت این است که نه تنها هیچ دستگاهی مسئولیت این بحران را نمی‌پذیرد، بلکه برنامه‌ای هم برای جلوگیری هرچه بیشتر از این چالش وجود ندارد.

در همین رابطه، به سراغ حجت‌الله فیروزی عضو کمیسیون صنایع مجلس یازدهم رفتیم تا نظرات او را در این باره جویا شویم.

او فت: چند ایراد اساسی وجود دارد و تا رفع نشود، وضعیت همین است. یکی از این مشکلات که در حوزه مسکن و فولاد هم دیده می‌شود، این است که تولیدات ما از مصرف جامعه بالاتر است، اما همچنان بازار تنظیم نیست. دلیل اصلی آن، فضایی است که ایجاد شده تا برخی سرمایه‌های خود را با نیت دلالی و سوداگری به این سمت و سو سوق دهند.

نماینده فسا با اشاره به انتقاداتی که برخی به مجلس یازدهم دارند و می‌گویند این نمایندگان برخلاف وعده‌هایشان نتوانستند به این بازار نظم دهند، گفت: خودرو به هیچ وجه نباید کالای سرمایه‌ای باشد و باید مستقیماً به دست مصرف‌کننده برسد. اگر مکانیزم آن ایجاد نشود، هر مجلسی هم در راس کار قرار بگیرد توانایی تنظیم این بازار را ندارد.

فیروزی تصریح کرد: اکنون دو طرح در خصوص ساماندهی بازار خودرو در مجلس در حال بررسی است. یک طرح، مربوط به مجلس دهم است که شورای نگهبان به آن ایرادی گرفت و ما در حال رفع اشکال هستیم تا دوباره مورد بررسی شورای نگهبان قرار بگیرد. طرح دیگر هم، مربوط به مجلس یازدهم است که باید به صحن مجلس بیاید تا پس از رای لازم به شورای نگهبان ارجاع شود. اگر این دو طرح به قانون تبدیل شود، به‌نظرم شاهد ثبات، تنظیم و تعدیل قیمت‌ها در بازار خودرو خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: قیمت خودروهای ژاپنی در پایتخت

وی در پاسخ به اینکه چرا پس از گذشت حدود ۱۴ ماه از عمر مجلس یازدهم، همچنان نتیجه‌ای حاصل نشده است؟ گفت: من هم قبول دارم که کار کُند پیش رفته است و یکی از دلایل آن، اختلاف‌نظر برخی نمایندگان بر سر ورود خودرو به بازار بوروس بوده است. نمایندگان مخالف عرضه خودرو در بورس می‌گویند، چون تجربه‌ای در این رابطه در کشور‌های دیگر نبوده شاید کار ما را با چالش روبرو کند. من به عنوان نماینده موافق عرضه خودرو در بورس با دیگر همفکران خود در مجلس در تلاشیم تا این دغدغه همکاران را رفع کنیم تا ان‌شاالله طرح ساماندهی بازار خودرو زودتر به نتیجه برسد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس اظهار داشت: برخی سوال می‌کنند چه زمانی باید خودرو خرید؟ باید بگویم اصلاً نمی‌توان توصیه دقیقی کرد، زیرا وضع موجود، تابع شرایط کلی کشور است و تا زمانی که فکری برای اصلاح کلان اقتصاد نشود و برنامه و مدیریت‌ها تغییر نکند، خیلی اتفاق خاصی نمی‌افتد.

فیروزی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر سه راهکار برای عادی‌کردن شرایط بازار خودرو وجود دارد. اول، تنظیم‌گری و تعدیل قیمت‌ها با عرضه خودرو در بورس. دوم، باید مکانیزمی طراحی شود که دیگر برای دلالان نصرفد که خرید و فروش خودرو کنند. مرتباً راجع به این موضوع حرف زده می‌شود، اما کاری اساسی صورت نمی‌گیرد. سوم، باید اجازه واردات خودرو را در حدی معقول داد. این رویکرد، هم بازار را رقابتی می‌کند و هم پاسخگوی نیاز افرادی است که علاقه دارند خودروی خارجی سوار شوند.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گوناگون