کد خبر: ۳۱۶۱۵
۱۷:۳۷ -۰۱ مرداد ۱۴۰۰
میزان کالری قارچ پایین است و یکی از سبزیجات مقوی می‌باشد که به دلیل فیبر و پروتئین بالا باعث ایجاد حس سیری در فرد شده و از افزایش وزن پیشگیری خواهد کرد. مقدار کالری در هر ۱۰۰ گرم قارچ خام حدود ۲۲ کیلوکالری می‌باشد.

قارچ خام

نشان تجارت - یکی از خوراکی‌های کم کالری قارچ است که با مصرف آن می‌توان تا حدی وزن را کاهش داد. دارا بودن چربی بسیار پایین در کنار فیبر و پروتئین بالای این خوراکی سبب شده تا پزشکان آن را برای کاهش وزن پیشنهاد بدهند.

مصرف قارچ حدودا به دوره باستان برمی گردد، قارچ‌های خوراکی در مراکز باستان شناختی با قدمتی حدود ۱۳۰۰۰ سال در شیلی به دست آمده‌اند.

با این وجود شواهدی قابل اعتماد در مورد مصرف قارچ به چند صد سال قبل از میلاد در چین می‌رسد. مردم چین از قارچ به عنوان دارو و همینطور غذایی با ارزش استفاده می‌نمایند. همچنین رومیان و یونانیان باستان، به خصوص اشخاص طبقه اجتماعی بالا از قارچ در مصارف آشپزی استفاده می‌نموده اند.

قارچ یکی از سبزیجات پر مصرف با مزایای بسیار زیاد در سلامت می‌باشد که در اغلب موارد به خاطر بی رنگ بودن نادیده گرفته می‌شود. همواره برنامه غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ به دلیل دارا بودن مزایای بسیار برای سلامت به افراد توصیه می‌گردد. ولی چون قارچ تقریبا بدون رنگ است نباید بگوییم که مواد مغذی پایینی نیز دارد.

قارچ‌ها بسیار کم کالری می‌باشند و در عوض دارای پروتئین بالا بوده و منبع خوبی از فیبر و مواد مغذی می‌باشند. با این توضیحات متوجه می‌شویم که قارچ بسیار مفید در کاهش وزن است و با عنوان یک عامل کاهش وزن طرفداران زیادی دارد. بعضی از افراد مشهور به منظور کاهش وزن غذا‌هایی سرشار از قارچ مصرف می‌کنند و در این باره می‌گویند با مصرف این نوع غذا‌ها توانسته اند وزن کم کنند.

متخصصین در این مورد بر این باورند که چیز خارق العاده‌ای در مورد قارچ وجود ندارد، بلکه این سبزیجات به دلیل calories پایین می‌تواند جای غذا‌های پرکالری را بگیرد و در کاهش وزن و پیشگیری از افزایش آن موثر باشد. فیبر وجود در قارچ باعث می‌شود تا فرد مدت بیشتری حس سیری داشته باشد و دیرتر گرسنه شود.

قارچ خام

مقدار کالری عنوان شده برای قارچ در هر ۱۰۰ گرم قارچ خام ۲۲ کیلوکالری می‌باشد. ارزش غذایی قارچ به خاطر این است که در دسته غذا‌های کم کالری قرار دارد. در ادامه با ارزش غذایی هر ۱۰۰ گرم قارچ خام آشنا می‌شویم:

۲۲ کیلوکالری انرژی
۰/۳ گرم چربی
۵ میلی گرم سدیم
۳۱۸ میلی گرم پتاسیم
۳/۳ گرم کربوهیدرات‌ها
۳/۱ گرم پروتئین

قارچ پخته، آب پز، آب گرفته شده، بدون نمک

ارزش غذایی موجود در هر ۱۰۰ گرم قارچ پخته، آب پز، آب گرفته شده و بدون نمک به شرح زیر می‌باشد:

۲۸ کیلوکالری انرژی یا همان calories
۵/۲۹ گرم کربوهیدرات
پروتئین ۲/۱۷ گرم
۰/۴۷ گرم چربی
۹۱/۰۸ گرم آب
۲/۲۰ گرم قند
۰ میلی گرم کلسترول

قارچ تفت داده شده در ماهی تابه

ارزش غذایی هر ۱۰۰ گرم قارچ تفت داده شده در ماهی تابه به شرح زیر می‌باشد:

۲۶ کیلوکالری انرژی
۴/۰۴ گرم کربوهیدرات
۳/۵۸ گرم پروتئین
۰/۳۳ گرم چربی
۹۱/۱۰ گرم آب
۱/۸۰ گرم فیبر
۰ میلی گرم قند
۰ میلی گرم کلسترول

همانطور که دیدیم در هر وعده ۱۰۰ گرمی از قارچ چیزی بسیار کمتر از ۵۰ کیلوکالری وجود دارد و علاوه بر این دارای مقدار ناچیزی چربی و کربوهیدرات می‌باشد. در عوض مقدار پروتئین و فیبر موجود در آن به مراتب بیشتر می‌باشد. مصرف قارچ در یک وعده غذایی می‌تواند باعث سیر شدن شما شود و از چاقی پیشگیری نماید زیر این ماده سرشار از فیبر است. اما با این حال به دلیل پایین بودن کالری انرژی زیادی به بدن وارد نمی‌کنند.

ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید در قارچ

در هر وعده ۱۰۰ گرمی قارچ چیزی در حدود ۵۰۰ میلی گرم پتاسیم وجود دارد که ۱۵ درصد از نیاز روزانه را فراهم می‌آورد. پتاسیم و دریافت کافی از آن برای بدن بسیار مهم است و باعث نگه داشتن قند خون در سطح سلامت خواهد شد. اغلب افراد بالغ به سختی نیاز روزانه بدن به پتاسیم را تامین می‌کنند، از این رو با اضافه نمودن قارچ به وعده‌های غذایی در طول روز می‌توان سطح پتاسیم در بدن را تقویت نمود.

همچنین قارچ‌ها منبع خوبی از سلنیوم می‌باشند که در بین میوه‌ها و سبزیجات خیلی یافت نمی‌شود. سلنیوم باعث سم زدایی بدن می‌شود و به بهبود سیستم ایمنی، کاهش التهاب و حتی مبارزه با سلول‌های سرطانی کمک می‌نماید.

علاوه بر این ماده مغذی مهم و کم یاب دیگر که در قارچ وجود دارد ویتامین D می‌باشد. اغلب مواد غذایی عاری از این ویتامین هستند، برای دریافت این ویتامین می‌توانید از قارچ استفاده نمایید، همچنین در قارچ ویتامین‌های B و آهن به مقدار مناسبی یافت می‌شود. ضمن اینکه مواد معدنی مفید از جمله فولات، مس، منیزیم، منگنز، مس، روی، فسفر، کلسیم و سدیم در قارچ یافت می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون