کد خبر: ۳۰۹۱۳
۰۹:۵۵ -۱۶ تير ۱۴۰۰
یوپی‌اس نیمه صنعتی هم صفی شد
در روز‌های نیمه تعطیل پایتخت برخی پاساژ‌ها مانند امجد میزبان صف‌هایی مقابل مغازه‌های یوپی‌اس فروشان بود؛ مغازه‌هایی که این روز‌ها یا یوپی‌اس ندارند یا آن را صفی و آن هم به صورت سهمیه بندی و البته با قیمت‌های نجومی به فروش می‌رسانند و مسبب آن چیزی نیست جز قطعی برق.

قطعی برق عامل تعطیلی کسب و کارها

نشان تجارتیک فعال بازار لوازم الکترونیک در این رابطه گفت: طی امروز (دوشنبه) قیمت یوپی‌اس ۲۵ درصد افزایش یافت.

وی ادامه داد: برای خرید یوپی‌اس خانگی هفته گذشته به بازار سر زدم، ولی کالایی در بازار نبود. به همین دلیل خرید خود را به امروز موکول کردم. امروز که برای خرید دومرتبه به بازار مراجعه کردم، فروشنده اعلام کرد نه تنها یوپی‌اس در بازار نایاب است که به دلیل افزایش قطعی برق، مراجعه مردم برای خرید یوپی‌اس به شدت افزایش یافته است.

احتکار یوپی‌اس به دلیل افزایش قیمت

این فعال آی تی گفت: هفته پیش برای خرید یوپی‌اس خانگی که زیر هزار ولت آمپر است به بازار مراجعه کردم که کالایی نیافتم. امروز که مجدد مراجعه کردم، باز هم یوپی‌اس خانگی موجود نبود.

وی با بیان اینکه مغازه‌ها به دلیل رشد قیمت از عرضه کالا به بازار خودداری می‌کنند، گفت: بسیاری از مغازه داران، یوپی‌اس‌های خود را احتکار کرده اند تا در روز‌های آینده با افزایش بیشتر قیمت به صورت قطره چکانی و با قیمت‌های نجومی به بازار عرضه کنند.

دلیل صف بستن مقابل مغازه‌های یوپی‌اس چه بود؟

فعال بازار لوازم الکترونیک در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه آیا سایر انواع یوپی‌اس هم نایاب است، گفت: یوپی‌اس‌های خانگی که بالاتر از ۶۵۰ ولت آمپر و کمتر از ۱۰۰۰ ولت آمپر هستند به دلیل افزایش تقاضا نایاب اند و یوپی‌اس‌های نیمه صنعتی بالاتر از ۱۰۰۰ ولت آمپر هم با وجود اینکه در بازار موجودند با قیمت‌های نجومی و به صورت سهمیه بندی آن هم به صورت صفی به فروش می‌رسند.

وی ادامه داد: تنها توانستم یک یوپی‌اس ۱۲۰۰ ولت آمپر نیمه صنعتی در بازار پیدا کنم که نسبت به روز گذشته افزایش قیمت ۲۰ درصدی داشت. همین یوپی‌اس را اگر روز گذشته تهیه می‌کردم ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود در حالی که امروز ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خریداری کردم.

افزایش ۲۵ درصدی قیمت یوپی‌اس طی یک روز

این فعال آی تی ادامه داد: بسیاری از مغازه‌ها با وجود اینکه یوپی‌اس دارند، اما منتظرند تا قیمت افزایش بیشتری پیدا کند و کالا‌های خود را گران‌تر عرضه کنند.

وی گفت: امروز پس از مدتی در صف ماندن موفق شدم یک یوپی‌اس خریداری کنم، زیرا همین یک مغازه که یوپی‌اس می‌فروخت تنها یک عدد به خریداران عرضه می‌کرد.

اشکال در سامانه توزیع توسط شرکت‌های تولید کننده و واردکننده

این فعال آی تی ادامه داد: البته نباید اشکال در سامانه توزیع این محصولات توسط شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده را هم از یاد برد. توزیع به موقع و عدم دپوی اجباری (احتکار) در انبار کارخانه و واردکننده هم در گرانی و نایاب شدن این کالا‌ها موثر است و همه تقصیر‌ها را نباید متوجه فروشندگان کرد.

وی ادامه داد: موجودی انواع یوپی‌اس در بازار به شدت کم شده و برخی نوع باتری‌ها مثلا باتری‌های ۱۸ آمپر ساعت که برای ماشین‌های صنعتی و نیمه صنعتی است، نایاب است.

واردات قطعات یوپی‌اس و باتری به صورت محدود 

فعال بازار لوازم الکترونیک با بیان اینکه ثبت سفارش قطعات یوپی‌اس و باتری آن به صورت بسیار محدود انجام می‌شود، گفت: برای روشن شدن یک کامپیوتر خانگی یوپی‌اس میان ۶۵۰ تا ۸۰۰ ولت آمپر مورد نیاز است و یوپی‌اس‌های بالاتر از ۱۰۰۰ ولت آمپر نیمه صنعتی حساب می‌شوند.

وی ادامه داد: یوپی‌اس‌ها ۶۰ درصد ظرفیت اسمی خود بازدهی دارند یعنی باید یوپی‌اس ۸۰۰ ولت آمپر خریداری کنید تا ۴۸۰ وات به شما بدهد. یوپی‌اس صنعتی و نیمه صنعتی در بازار موجود، اما با قیمت نجومی به فروش می‌رسد.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون