کد خبر: ۲۹۴۱۹
۱۷:۵۲ -۱۰ خرداد ۱۴۰۰
بی‌شک عدم آموزش مهمترین عامل آب رفتن سرمایه‌های مردم در بورس بود و این اتفاق را نباید طوری جلوه داد که بورس یک بازار سیاه قلمداد شود. اگر مردم در هر گام با آموزش و مشاوره فنی وارد عرصه شوند، ضررها و چالش‌های احتمالی به حداقل خواهد رسید.

آموزش بورس

نشان تجارت - ضرب‌المثلی می‌گوید: آدم‌ها تا سال‌ها یا نان عقلشان را می‌خورند یا چوب عقلشان را.

هرچند شانس هم جزوی از زندگی است، اما باید بر سر این موضوع توافق کنیم که موفقیت در هر کاری نیاز به دانش آن دارد و تخصص، راهی جز آموزش ندارد.

از این‌رو تصمیم گرفتیم در این مقاله کمی راجع به اهمیت و راه‌های آموزش بورس صحبت کنیم.

تاریخچه بورس

بورس در دسته واژه‌های فرانسوی قرار می‌گیرد و معنایش در آن زبان، کیف پول است. خالی از لطف نیست که بدانید تاریخچه پیدایش کلمه بورس به قرن پانزدهم میلادی برمی‌گردد.

هرچند اولین بورس دنیا در قرن هفدهم و در کشور هلند کلید خورد، اما امروزه اکثر کشور‌های دنیا به اهمیت این بازار سرمایه پی بردند و ایران هم از این قاعده مستثنی نیست؛ در سال ۱۳۴۵ قانون تشکیل بورس در کشورمان به تصویب رسید و از اواسط بهمن سال بعدش، رسماً کار در این بخش آغاز شد.

با این مقدمه باید گفت: سده‌ها پیش، بنگاه‌های اقتصادی و افراد سرمایه‌دار برای آنکه کار‌های اقتصادیشان نظم و نسق بیشتری بگیرد و در ادامه فعالیت‌هایشان با ضرر‌های کمرشکنی روبرو نشود به فکر ایجاد رابطه‌ای بین سرمایه‌پذیر و سرمایه‌گذار افتادند که اکنون از آن به عنوان بورس یاد می‌کنیم.

در این فضا و تعامل، سرمایه‌پذیر و سرمایه‌گذار در سود و زیان با هم شریک می‌شوند و بهتر است بگوییم منافع آن‌ها با هم گره می‌خورد.

آموزش بورس

 

اهمیت سرمایه‌گذاری در بورس در چیست؟

دهه‌هاست که بسیاری از کشور‌های پیشرفته برای موفقیت در سپهر اقتصادی جهان، موضوع بورس را جدی گرفتند. شاید اصلی‌ترین اهمیت بورس، دریافت و تجمیع سرمایه‌های خرد مردم به منظور سرعت بخشیدن به تولید باشد. اگر این موضوع به معنای واقعی به منصه ظهور برسد و البته مسیر در پیش گرفته، منطقی و شفاف باشد، حتماً چرخیدن چرخ‌های اقتصادی سرعت به مراتب بیشتری به خود خواهد گرفت که رسیدن به این مهم، نیازمند آموزش از طریق رسانه‌های دیداری و شنیداری و مخصوصاً صدا و سیما به عنوان یک رسانه فراگیر به توده‌های مردم است؛ اگر آموزش درست و مداوم باشد و البته مدیران بالادستی هم وظیفه نظارتی خود را به خوبی انجام دهند، اعتماد جامعه برای حضور در این بازار سرمایه هم رقم خواهد خورد.

یکی دیگر از اهمیت‌های بورس که می‌تواند مدنظر قرار بگیرد این است که بسیاری از افراد، پولی در اختیار دارند که نمی‌دانند چه زمانی و به چه صورتی به منظور افزایش آن، سرمایه‌گذاری کنند. بورس به عنوان یک بازار سرمایه این فرصت را در اختیار این افراد که از انجام کار اجرایی به منظور درآمد بیشتر عاجز هستند، می‌گذارد.

از سوی دیگر، اگر فضای اقتصادی، کسب و کار و ورود ارز به کشور شرایط خوبی را سپری کند، منفعت آن به همگان خواهد رسید. پس جدی گرفتن بورس توسط دولت‌ها و مردم، راه میان‌بری برای موفقیت در اقتصاد فردی و جمعی خواهد بود.

ساماندهی سرمایه‌های کوچک با هدف اجرای اهداف بزرگ از مهمترین رسالت‌های دولت‌هاست. یادمان باشد یک دست صدا ندارد، اما هر دست وقتی در کنار دست‌های دیگر قرار می‌گیرد صدای قابل توجهی را به بار خواهد آورد؛ این یعنی کار جمعی که همگان در نتیجه آن، سهیم هستند.

آموزش بورس

 

چرا اکثر مردم ایران در بورس تجربه خوبی نداشتند؟

سال ۱۳۹۹ را باید یکی از تلخ‌ترین سال‌های اقتصادی پس از انقلاب دانست. در کنار تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی علیه ایران و شیوع ویروس کرونا که هزینه زیادی را روی دست دولت و مردم گذاشت باید اتفاقات ناخوشایند بورس را هم به آن افزود که در نهایت منجر به کاهش چشمگیر سرمایه میلیون‌ها ایرانی شد.

سوءمدیریت و عدم شفافیت مدیران دولتی در کنار بی‌اطلاعی و کم اطلاعی سرمایه‌داران این بازار، کار را به جایی رسانده که اکنون کسی حاضر نیست به راحتی قبل، در این بستر روی به سرمایه‌گذاری بیاورد که بی‌تردید این بی‌اعتمادی ضربه مهلکی به اقتصاد مملکت خواهد زد.

آموزش بورس

 

اما راه برون‌رفت از این فضا چیست؟

بی‌شک عدم آموزش مهمترین عامل آب رفتن سرمایه‌های مردم بود و این اتفاق را نباید طوری جلوه داد که بورس یک بازار سیاه قلمداد شود. اگر مردم در هر گام با آموزش و مشاوره فنی وارد عرصه شوند، ضرر‌ها و چالش‌های احتمالی به حداقل خواهد رسید.

از این‌رو سایت آموزش مجازی فرادرس به عنوان یک مرکز تولید و توزیع علم در کنار ده‌ها آموزش دیگر در حوزه آموزش بورس و تکنیک‌های آن، سابقه فعالیت دارد که با نگاهی گذرا می‌توان دریافت رضایت افراد آموزش دیده از این کلاس‌ها تا چه میزان بالاست.

دسته بندی تحلیل بازار‌های مالی

تحلیل و بررسی بازار‌های مالی به دو بخش اصلی: تحلیل فاندامنتال و تحلیل تکنیکال قابل تقسیم بندی است. افرادی که به نوعی تحلیلگران فاندامنتال قلمداد می‌شوند، کسانی هستند که سرمایه‌گذاری بلند مدت را انتخاب کردند و توجه آن‌ها بیشتر معطوف به ارزش سهام با توجه به بررسی مسائل و فراز و نشیب‌های اقتصادی و آمار‌های مالی شرکت‌ها است، اما تحلیگران تکنیکال افرادی لقب می‌گیرند که مایلند سرمایه‌گذاری‌هایشان براساس معاملات میان مدت و کوتاه مدت تعریف شود. معاملات این دسته به صورت روزانه انجام می‌شود و با توجه به کوتاه بودن مدت زمان معامله، در جستجوی روند‌هایی هستند که بتوانند بهترین پیش بینی‌ها از آینده را برای سرمایه‌گذاری کوتاه مدت داشته باشند.

پرواضح است که آموزش تحلیل تکنیکال در بورس نیاز میلیون‌ها ایرانی است که این روزها حضور در این بازار را یک ضرورت می‌دانند.

نوسان گیری در بورس چیست؟

نوسان گیری در بورس یک رویکرد معاملاتی است. فرد در این بخش با رصد قیمت‌ها و تغییرات آن، روی به سریع‌ترین تصمیم به جهت درآمدزایی بیشتر می‌آورد.

استفاده از این شیوه برای رسیدن به سود حداکثری، روشی دشوار است و ضرورت دارد مولفه‌هایی را برای موفقیت در آن، درنظر گرفت. اولین نکته حائزاهمیت در این رویکرد: شناسایی سهام مناسب است. وقتی سهام مناسب را نشانه گرفتیم، حال باید نوسانات آن را هم درنظر بگیریم و ببینیم چه لحظه‌ای برای خرید یا فروش آن مناسب است.

معامله‌گر همیشه باید در حالت آماده باش باشد و به لطف و مدد هوش و ذکاوت خود، با روانشناسی دیگر معامله‌گران، روی به بهترین اقدام در لحظه بیاورد. اگر فردی بنا دارد حضورش در بورس بلند مدت باشد، چاره‌ای ندارد جز اینکه حواسش را به نوسانات این بازار بدهد و هیچ فرصت و اتفاقی را کوچک نبیند.

باید دید نمودار‌ها چه شرایطی را دارند و از طرفی، میزان معاملات و تغییر گردش نقدینگی‌ها به چه صورت است. گاهی پول‌های ریز و درشت سرمایه‌گذاران به فراخور اتفاقات جامعه، از سمتی به سمت دیگر سوق پیدا می‌کنند؛ پس از یاد نبریم برای اینکه تاب‌آوری ما در بازار بورس بیشتر شود باید مرتباً نگاهی باز به اتفاقات این حوزه داشته باشیم و چه بسا اتفاقات پیرامونی، راه و مسیر ما را به طور کلی عوض کند.

نکته قابل توجه این است که در این رویکرد، به هیچ عنوان هیجان و احساسات نبود بر فرد غلبه کند و در اصلاح معامله‌گر نباید مغلوب تصمیمات احساسی شود.

گاهی وقتی پای صحبت عده‌ای که سرمایه خود را در بورس از دست دادند می‌نشینیم، می‌شنویم که احساس و حرف‌های غیرکارشناسی افرادی غیرحرفه‌ای، تصمیم آن‌ها را به سمت و سویی برده که جز ناکامی چیزی برای آن‌ها به ارمغان نیاورده است.

حال اگر می‌خواهید با تکنیک‌های مختلف تحلیل در بازار بورس آشنا شوید و اینکه بتوانید در این راه به درآمد بیشتر برسید، حتماً سری به سایت آموزش مجازی فرادرس که در این ماه‌ها در قالب یک دانشگاه بزرگ مجازی فعال است، بزنید و با مطالعه نظرات افرادی که پیش از شما از این آموزش‌ها بهره بردند، روی به ثبت نام بخش موردنظر خود بیاورید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گوناگون