کد خبر: ۲۸۸۵۸
۱۸:۱۰ -۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
عضو کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد
مصطفی نخعی گفت: تحریم‌های آمریکا جدا از بحث‌های منفی که برای اقتصاد کشورمان ایجاد کرده، مزایایی هم برای ایران داشته است. یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها که زیر سایه تحریم‌های آمریکا در چندین ساله گذشته رشد کرده، صنعت نفت ما است.

صنعت نفت ایران پس از برجام

نشان تجارتمذاکرات سخت و فشرده وین برای احیای برجام در جریان است و بارقه‌هایی از امید برای برگشت طرفین به تعهداتشان به‌وجود آمده است.

بی‌تردید روزی که برجام به امضا رسید یکی از امید‌های ایران، بهبود اوضاع و احوال در حوزه انرژی بود. چه به‌ لحاظ انتقال دانش و تکنولوژی و چه به‌لحاظ سرمایه‌گذاری و صادرات به‌منظور ارزآوری؛ خواسته‌ای که محقق نشد.

حال صحبت‌های احیای برجام جدی شده است و باید پرسید رویکرد ایران در برجام پیشرو مخصوصاً در حوزه انرژی می‌باید متفاوت از گذشته باشد یا اصلاً ایران نیاز به همکاری دوجانبه در این بخش دارد یا خیر؟

در همین خصوص، مصطفی نخعی عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم گفت: در ایران بحث‌های مختلفی در راستای امضای دوباره برجام و بازگشت برند‌های خارجی به اقتصاد کشور است که یکی از مهم‌ترین بخش‌های ایران، صنعت نفت می‌باشد که امروزه در دنیا شرکت‌های پیشتازی در این صنعت داریم که بنده اعتقاد دارم اگر ما می‌خواهیم در استخراج و صادرات نفت پیشرفت به‌سزایی داشته باشم، باید از تکنولوژی روز دنیا استفاده کنیم تا در روند رو به رشد خود با سرعت بیشتری حرکت کنیم.

نماینده نهبندان و سربیشه افزود: تحریم‌های آمریکا جدا از بحث‌های منفی که برای اقتصاد کشورمان ایجاد کرده، مزایایی هم برای ایران داشته است. یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها که زیر سایه تحریم‌های آمریکا در چندین ساله گذشته رشد کرده، صنعت نفت ما است. مهندسان خارجی متاسفانه پس از خروج آمریکا از برجام دست ما را در پوست گردو گذاشتند و این موضوع باعث شد که متخصصین داخلی و اعضای دانشگاهی با هم کارگروه‌هایی را تشکیل دهند و در این حوزه به‌طور ویژه فعالیت کنند که نتیجه این اقدامات، پیشرفت ما در زمینه حفاری و صادرات نفت را امروز نشان می‌دهد که ما می‌توانیم بدون کمک از کشور‌های خارجی روزانه چند هزار بشکه نفت بفروشیم.

نخعی تصریح کرد: در چند ماه گذشته و پس از مذاکرات صورت گرفته در وین، بنده به‌طور مکرر در جلسات کمیسیون انرژی به نمایندگان و همچنین به دیگر مسئولان تاکید کردم که اگر دوباره برجام احیا شد و شرکت‌های خارجی قصد بازگشت به ایران را داشتند ما باید و حتماً پیشرفت‌های علمی و کاربردی خود را در صنعت نفت مستند کنیم و به تلاش متخصصان داخلی در چند سال گذشته به‌طور ویژه نگاه کنیم، زیرا پس از برجام ما پیشرفت‌های بسیار خوبی در صنعت نفت داشته‌ایم. اگر به دانشمندان و نبخگان داخلی میدان داده شود، آنان توانایی‌های بزرگی در رشد صنعت و اقتصاد ایران دارند.

وی اظهار داشت: در دنیا تعامل علمی و تخصصی میان کشور‌های مختلف برای پیشبرد اهداف صنعتی و اقتصادی وجود دارد، پس این موضوع که ما باید با دنیا برای پیشرفت حوزه انرژی خود تعامل داشته باشیم یک امر واضح و طبیعی است، اما این تعامل نباید به منزله واگذار کردن صنعت کشور به مختصصان خارجی باشد که این اقدام وابستگی ما را دو چندان می‌کند و ما باید بستری را به‌وجود بیاوریم که بیشتر مختصصان داخلی، تکنولوژی مربوطه را یاد بگیرند که در مواقع ضروری یا برهم خودن قراردا‌های خارجی، چرخ صنعت کشور از حرکت بازنماند.

نماینده نهبندان و سربیشه در پایان خاطرنشان کرد: اگر دوباره برجام احیا شود ما می‌بایست تجربیات به‌دست آمده از برجام گذشته را جامعه عمل بپوشانیم. چند سال پیش که برجام امضا شد و برند‌های خارجی از حضور در ایران استقبال کردند ما تا حدی عجولانه و نسنجیده عمل کردیم و قرارد‌های مطمئنی را امضا نکردیم که در صورت بازگشت تحریم‌ها، این شرکت‌ها را موظف به‌کار در ایران کنیم و شتاب‌زدگی مسئولان ما باعث شد، اطلاعات مهم صنعتی و معدنی ما به‌دست بیگانگان برسد و این داده‌ها به رقبای ما و کشور‌های همسایه انتقال داده شد؛ بنابراین ما باید در صورت امضای دوباره برجام، وسواس بیشتری در امضای قرارداد‌های بین‌المللی داشته باشیم تا صنعت و اقتصاد ما پیشرفت کند.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون