نشان تجارت - در حالی در کشور معدود شرکتهایی دست به تولید کولر گازی زدند که نتوانستند در کمیت و کیفیت با نمونههای خارجی رقابت کنند؛ بنابراین تامین بازار داخل همچنان بر پاشنه صادرات میچرخد. اما این در حالی است که طبق صحبتهای رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی، تهویه مطبوع و لباسشویی، مصرف کننده برای خرید یک کولر گازی برای منزل خود باید شش دانگ حواس خود را جمع کند، زیرا قطعات، دستگاهها و کارتهای گارانتی تقلبی بازار را قرق کرده اند.
علی جمالی با بیان اینکه بازار کولر گازی به طور کامل در دست خارجی هاست، گفت: هرچند معدود شرکتهایی هم دست به تولید این کالا زدند؛ اما همچنان قطعات اصلی آن ازجمله کمپرسور و گاز از خارج تامین میشود و تنها بدنه و پنل در ایران تولید میشود.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی، تهویه مطبوع و لباسشویی با بیان اینکه مشکل اصلی در حال حاضر ورود قطعات و به ویژه کمپرسورهای بی نام و نشان به ایران است، گفت: واردکنندگان قطعات لوازم خانگی ازجمله کولر گازی باید مشخص باشند و آن را گارانتی کنند و به عبارتی واردات باید تخصصی شود و اتحادیه مربوطه بر آن نظارت داشته باشد.
جمالی با تاکید بر اینکه واردکنندگان باید پروانه بهره برداری یا از اتحادیه جواز داشته باشند، گفت: در حال حاضر هر کسی به هر طریقی واردکننده شده و هیچ نظارتی نیست.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی، تهویه مطبوع و لباسشویی در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه بیشترین شکایت واصله به اتحادیه چیست، گفت: بیشترین شکایتی که داشته ایم، مربوط به کسانی است که بدون پروانه و مجوز واردات میکنند. به عبارتی بیشترین معضل مربوط به کارتهای گارانتی تقلبی است که ما به مسئول مربوطه یعنی سازمان حمایت ارجاع داده ایم.
جمالی ادامه داد: سازمان حمایت اصلا هیچ نظارتی ندارد و تنها در اسم سازمان حمایت از مصرف کننده است؛ اما به نظر من سازمان حمایت از سرمایه دار است نه مصرف کننده، زیرا بیشتر طرف سرمایه دار را میگیرد تا مصرف کننده را.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی، تهویه مطبوع و لباسشویی با اشاره به مشکل کارت گارانتیهای تقلبی در لوازم خانگی به ویژه کولر گازی گفت: بسیاری از کسانی که خودشان را نمایندگی و یا خدمات پس از فروش معرفی میکنند مجوزهای لازم را ندارند و حتی یک دفتر نیز ندارند و یک شماره گرفته اند و از منزل کارهای خدماتی را انجام میدهند و مورد تایید هیچ شرکتی نیستند. دولت باید به اتحادیه قدرت اجرایی بدهد تا جلوی این تخلفها را بگیرد.
جمالی گفت: به جرات میتوان گفت بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کارتهای گارانتی اصل است و ۸۵ درصد تقلبی است، زیرا کسانی کارت گارانتی میدهند که خودشان واردات ندارند.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی، تهویه مطبوع و لباسشویی ادامه داد: به همان میزان که واردات رسمی کولر گازی داریم، قاچاق نیز وارد میشود. واردکنندگان شرکتی را به ثبت میرساند و قطعات ازجمله کمپرسور وارد و به نام خود ثبت میکنند. در صورتی که شما وقتی کمپرسور میخرید، باید شناسنامه و سایتی داشته باشد که اکثرا ندارند.
جمالی ادامه داد: ۲۰ درصد کمپرسورهای وارداتی برند واقعی بر خود دارند و بقیه برای خود برند میزنند. اکثر این قطعات هویت و سایت ندارند، هر کمپرسور باید یک سایت داشته باشد که مشخص باشد در کدام کارخانه و کشور تولید میشود، اما این در حالی است که اکثرا دارای هویت و شناسنامه دار نیستند و با برندهای من دربیاری در بازار موجودند.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی، تهویه مطبوع و لباسشویی با بیان اینکه یک سری تولیدیها ۱۰۰ هزار یخچال تولید میکنند، ولی ۶۰۰ هزار موتور وارد میکنند و در بازار میفروشند، گفت: در بازار لوازم خانگی هیچ کس جای خودش نیست. بازرگان، عمده فروش و خرده فروش هرکدام باید جای خودشان باشند، ولی در حال حاضر بازار بلبشو است. هر کسی خود تولیدکننده، واردکننده و تاجر و خرده فروش است.
جمالی در پایان گفت: هرچند تولیدکنندگانی همچون امرسان و ایران رادیاتور تولید کولر گازی دارند؛ اما قطعات اصلی این محصول از خارج وارد و در داخل سرهم بندی میشود و در اصل ۸۰ درصد بازار ایران با کولر گازی خارجی تامین میشود.