کد خبر: ۲۷۵۲۳
۱۶:۲۶ -۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
محمد خبری‌زاد، کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد
یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است: برای بازگشت بورس به سود دهی ابتدا دولت تکلیف خود را با این بازار مشخص کندوسپس با ارائه بسته‌های حمایتی مانع خروج نقدینگی از بازار شود.

بازار بورس و سرمایه

نشان تجارت - محمد خبری‌زاد، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید:‌به نظر می‌رسد در سال ۱۴۰۰ بازار سرمایه بازاری پر فراز و نشیب‌تر از سال گذشته باشد.

خبری زاد ادامه داد:‌ این بازارفقط به دلیل منفی بودن روز‌های سختی را نخواهدداشت. بلکه بورس تحت تأثیر متغیر‌های زیادی مانند برجام، انتخابات، توافقات و ... بحران‌های جدی تری را باید تجربه کند.

وی تصریح داشت: ۶ ماه نخست سال ۹۹ بورس بسیار سود ده و مثبت بود. حالا برخلاف سال گذشته، بورس سال خود را با روز‌های منفی و ضرر آغاز کرده و این مسیر حداقل تا ۶ ماه نخست سال ادامه دارد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه؛ نیمه دوم سال جاری نیز با توجه به روی کار آمد دولت جدید شرایط این بازار دروضعیت بهاری قرارخواهد گرفت. روز‌های قرمز شدن بورس همچنان ادامه دارد.

وی گفت: یعنی با توجه به ابهام در سیاست‌های جدید دولت شاید بورس بدون هیچ دلیل منطقی در یک روزمثبت و گاهی منفی و پُر نوسان طی شود.

ابزار‌های توسعه بورس چیست؟

خبری زاد درپاسخ به این سوال که بازار نیاز به چه برنامه‌ای جهت رونق دارد، گفت:‌ برای رونق بورس اجرای دو الی سه موضوع اساسی و کلان نیاز است. اصلاحات در حوزه نرخ بهره، اصلاحات تزریق نقدینگی به بازارو بسته‌های حمایتی از بازارمولفه‌های تسریع و تصریح بخش در این بازار پُر هیجان است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: همانطور که اشاره شد، یکی از این مولفه‌ها تعیین وضعیت بازار نرخ بهره است که این نرخ در حال حاضر بسیار بالاست. با این نرخ‌های بهره بالا خیلی امیدی به رشد بورس در ۱۴۰۰ نیست.

وی تصریح داشت: تا زمانی که اعتماد به بورس نباشد نرخ بهره‌های بانکی می‌توانند بهترین محل برای کسب سرمایه‌های مردم باشد. از این رو بورس بازهم بدون نقدینگی شرایط سختی را خواهد گذراند.

وی یادآور شد:‌ازسوی دیگر موضوع اصلاحات تزریق نقدینگی به بازاراست. زمانی که بورس نیاز به نقدینگی دارد با توجه به تزریق و تشویق برای آورده‌ها به این بازار می‌توانند مسیر رشد توسعه را تضمین کنند.

خبری زاده با تأکید بر اینکه رشد نقدینگی دردست مردم بزرگترین آفت اقتصاد محسوب می‌شود، گفت:باید شرایط بازا رسرمایه به سمتی برود که به مردم این بازار را به عنوان بازار مولد جهت سرمایه گذاری بپذیرند. موضوعی که در ۶ ماه نخست سال ۹۹ اتفاق افتاد.

به گفته این کارشناس؛ موضوع مهم دیگری که تأثیر زیادی بر بورس خواهدداشت ارائه بسته‌های حمایتی به بازارسرمایه است. باید قانون گذار با توجه به ضرورت تغییرات در وضع قوانین موجود جلوی خروج نقدینگی‌ها از این بازار را بگیرد.

خبری زاد تأکیدداشت:‌این راه تنها با تضمین حمایت دولت از بورس قابل اجراست در غیر اینصورت بازار سرمایه با هجوم خروجی نقدینگی مواجه خواهدشد.

وی گفت: فرصت‌ها و تهدیدها؛ انتخابات پیش رو، برجام، تغییرات قیمت‌های جهانی و مسائل سیاسی و ... که این‌ها هم می‌تواند موانع جدی برای رشد بورس در سال ۱۴۰۰ باشد.

به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه؛ نباید دست دردست بگذارند و منتظر توافق یا عدم توافق برجام باشند. دولت در هر شرایطی باید با حمایت واقعی از بازار مانع فرصت سوزی و خروج سرمایه‌ها از بورس شود.

خبری زاد با تأکید بر اینکه برای بازگشت بورس به روز‌های مثبت باید اعتماد مردم به بورس افزایش یابد، گفت:اگر دولت طبق یک قاعده درست و مستمر بورس را حمایت کند قطعاً سهامداران درصدد خارج کردن سرمایه‌های خود از این بازار نخواهند بود.

به گفته این کارشناس بازا رسرمایه؛ روز‌های آغازین سال برای بازار سرمایه بسیار پُرملتهب بود. ادامه این روند خطربزرگی برای بورس کشور است. قراربود سران سه قوه برمشکلات و شرایط بورس به یک اتفاق نظر برسند. متأسفانه هنوز این اقدام اجرا نشدو بورس در انتظار رویکرد جدید حمایتی است.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون