کد خبر: ۲۷۲۹۵
۱۶:۰۰ -۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
اسدالهی کارشناس بازار سرمایه می‌گوید که با دامنه نوسان نامتقارن یکی از اصول بازار سرمایه یعنی نقدشوندگی را از آن گرفتند، این درحالی هست که تمامی عوامل بنیادی برای رشد سهم محیا است.

بورس

نشان تجارت - شاخص کل بورس تهران امروز شنبه ۳ اردیبهشت ماه در اولین روز آغاز معاملات تا این لحظه تنظیم خبر با ۵ هزار واحد ریزش داشته و به مرز ۱ میلیون ۲۰۰ هزار نزدیک شده است. به غیر از نماد فملی، ما بقی سهام نماد‌های شاخص ساز منفی بودند.

حجم معاملات امروز ۲ میلیارد بود که نسبت به میانگین هفته گذشته حدود ۱ میلیارد کاهش داشته است. بیشتر سهم‌ها مانند روز‌های گذشته دچار قفل شدگی هستند و اکثر سهامداران این سهم‌ها در صف فروش قرار دارند.

دامنه نوسان بازار را رونق گرفته است

اسدالهی کارشناس بازار سرمایه، شرایط بازار را با وجود تمامی عامل‌های رشد ناشی از دلایل روانی و تصمیمات سازمان به خصوص دامنه نوسان نامتقارن می‌داند.

دامنه نوسان نامتقارن که به تازگی درصد منفی آن را به ۳ درصد افزایش دادند به عنوان مهمترین دلیل در قفل شدگی سهم‌ها مطرح شده و کارشناسان در درخواستی که به شورای عالی اقتصاد دادند به رفع دامنه نوسان برای بهبود بازار سرمایه اشاره کردند.

قرار است که در جلسه شورای عالی اقتصادی که با حضور سران سه قوا تشکیل می‌شود به موضوع بازار سرمایه پرداخته شود که در همین راستا جمعی از فعالین بازار سرمایه در نامه‌ای مشکلات بازار سرمایه را مطرح و ۸ راهکار برای خروج بازار از شرایط فعلی پیشنهاد دادند.

محمد رضا اسدالهی به بازار گفت: کسانی که در سال ۹۹ در پیچ اصلاح بازار وارد شدند و تصور نداشتن که شرایط بازار به این شکل پیش رود، در حال خروج از بازار هستند به عبارتی بازار در حال خالی شدن از کسانی است که به صورت هیجانی اقدام به معامله در بازار می‌کردند.

او می‌گوید: به دلیل تصمیمات سازمان و ایجاد دامنه نامتقارن بسیاری از افراد نمی‌توانند سهمشان را بفروشند و از بازار خارج شود و بازار دچار قفل شدگی سهم شده است.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که آیا امکان نوسانگیری و کسب سود در این بازار وجود دارد؟ گفت: در شرایط کنونی که دامنه نوسان نامتقارن است اصل نقدشوندگی بازار سرمایه زیر سوال می‌رود و در بازاری که نقدشوندگی نداشته باشد سهامدار نمی‌تواند نوسانگیری جهت سود داشته باشد.

او تصمیمات سازمان بورس به خصوص وجود دامنه نامتقارن را سبب سرکوب شدن سمت تقاضا در بازار سرمایه می‌داند و می‌گوید: ما الان مشکل معاملات در بازار داریم، صف‌های فروش در بازار وجود دارد و خریدار در بازار کم است.

اسدالهی می‌گوید: شاید ابزاری مانند دامنه نوسان و کاهش آن در کوتاه مدت برای نشان دادن کاهش ریزش شاخص کل جوابگو باشد، اما در میان مدت و بلند مدت قطعا مخرب است که پیامد‌های آن را اکنون در بازار مشاهده می‌کنیم.

این کارشناس از کسانی که وقت و دانش کافی برای تحلیل شرکت‌ها را ندارند توصیه کرد که وارد سهم‌های کوچک جهت نوسانگیری نشوند و اگر تصمیم به سرمایه‌گذاری دارند در شرکت‌های بزرگی که نسبت p/e و افق سودآوری مناسبی دارند با دید سرمایه‌گذاری بلند مدت وارد شوند.

با توجه به ریزش‌های پی در پی بازار، هنوز واکنشی از سوی مقامات بلند پایه دولت دیده نشده است این در حالی است که در سال گذشته، در پی رشد شارپی بازار شاهد اظهار نظر مسئولین دولتی حتی سیگنال‌دهی رئیس دفتر رئیس جمهور به مردم بودیم.

بازار از ابتدای شهریور ماه سال گذشته بعد از دوره ۵ ماه رشد، شروع به اصلاح کرد و الان بعد از گذشت ۸ ماه هنوز بازار بر روند منفی خود پافشاری می‌کند که تعداد زیادی از فعالین و کارشناسان بازار این اصلاح طولانی مدت را عمدی و دستوری عنوان می‌کنند.

منبع: بازار
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون