کد خبر: ۲۶۷۴۴
۱۶:۳۴ -۲۷ فروردين ۱۴۰۰
عضو کمیسیون صنایع مجلس مطرح کرد
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر آقای روحانی از روی عمد در انتخاب وزیر صمت تعلل کرده حتماً ظلم بزرگی به صنعت، اقتصاد و معشیت مردم کرده است و اگر از روی سهل‌انگاری در انتخاب وزیر صمت تاخیر داشتند، این موضوع عذر بدتر از گناه است، زیرا این بخش تاثیر مستقیم در معیشت مردم دارد و سهل‌انگاری در آن، آسیب‌های جدی به اقتصاد کشور وارد می‌کند.

وزارت بازرگانی

نشان تجارت - اغراق نیست اگر بگوییم سال ۹۹، سخت‌ترین سال اقتصادی کشور پس از انقلاب بوده است.

ابتدای این سال توسط رهبر انقلاب به‌نام «جهش تولید» نام‌گذاری شد و انتظار این بود که تولیدات داخلی با نظم و برنامه‌ریزی دقیق‌تر و به لطف و مدد سیاست‌های اقتصادی، سالی متفاوت را پشت سر بگذارند، اما شواهد این‌طور نشان می‌دهد که علیرغم ایجاد برخی زیرساخت‌ها و البته تلاش برخی تولیدکنندگان، دولت کارنامه موفقی را از خود به‌جای نگذاشت.

اینکه کشور سال ۹۹ در حوزه صنعت چه اوضاع و احوالی داشته و آیا حرکت مدیران ارشد در راستای جهش تولید بوده یا نه؟ پرسش‌هایی است که از لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم پرسیدیم.

لطف الله سیاهکلی در این باره گفت: سالی که گذشت، سالی پررونق برای صنعت کشور نبود، زیرا ما نزدیک به شش ماه از سال ۹۹ را بدون وزیر صمت سپری کردیم و متاسفانه بخش صنعت به‌واسطه این رویکرد دولت و سهل‌انگاری‌هایی که صورت گرفت، آسیب جدی و جبران‌ناپذیری را متحمل شد.

وی افزود: اگر آقای روحانی از روی عمد در انتخاب وزیر صمت تعلل کرده حتماً ظلم بزرگی به صنعت، اقتصاد و معشیت مردم کرده است و اگر از روی سهل‌انگاری در انتخاب وزیر صمت تاخیر داشتند، این موضوع عذر بدتر از گناه است، زیرا این بخش تاثیر مستقیم در معیشت مردم دارد و سهل‌انگاری در آن، آسیب‌های جدی به اقتصاد کشور وارد می‌کند.

این نماینده قزوین تصریح کرد: دولت در زمان مجلس دهم با انتخاب وزیر صمت دچار اشتباه شد و پس از روی کار آمدن مجلس یازدهم و استیضاح وزیر صمت در ابتدای کار، این هشدار را به دولت دادیم. زمانی که آقای مدرس‌خیابانی سرپرست وزارت صمت هم بودند به‌علت اینکه ایشان توانایی و تخصص اداره این وزارتخانه را نداشتند از مجلس، رای اعتماد نگرفتند، اما آقای رزم‌حسینی، وزیر فعلی وزارت صمت، اقدامات خوبی در جهت پیشرفت صنعت کشور انجام داده است. ایشان در حوزه‌های صادرات و واردات، گمرگ و اعطای تسهیلات معادن به استان‌ها ورود کرده‌اند که در این مدت زمان کوتاه اقدامات خوبی انجام گرفته است و نشان از این می‌دهد که ایشان قصد حرکت و کمک به صنعت، معدن و تجارت را دارند.

وی اظهار داشت: در ایران اگر به شرکت‌های دانش‌بنیان فرصت داده شود، آن‌ها توانایی شکست تحریم‌ها و پیشرفت صنعت ایران را دارند. در بحث تولید خودرو ما شرکت‌های خوبی برای خودروسازی و ایجاد رقابت در صنعت خودرو کشور را داریم، اما تنها دو خودروساز توانایی تولید خودرو در حجم گسترده را دارند و همین رویکرد باعث جلوگیری از ایجاد رقابت در بازار خودرو ایران شده است که وزیر صمت ایده‌های خوبی برای رفع انحصار در این بخش را به ما ارائه کرده است که امیدوارم بتواند با کمک همکارانش عملیاتی کنند که در حد حرف و شعار نماند.

سیاهکلی در پاسخ به این پرسش که با نظر رییس جمهور در خصوص تشکیل وزارت بازرگانی موافقید؟ گفت: بنده با ایشان در این موضوع موافق هستم. ما وزارتخانه‌های بسیار بزرگی و شلوغی داریم که ادغام آن‌ها حرکتی نادرست بوده است. یکی از این موارد، وزارت راه و شهرسازی است که به‌هیچ عنوان به یکدیگر مرتبط نیستند و دیگری وزارت صمت است که تشکیل شده است. پرداختن به موضوعات وسیع صنعت، معدن و تجارت کار وزارتخانه را سخت کرده است و اکنون به‌جای اینکه کار‌ها تسریع شود تا به شکوفایی اقتصادی برسیم، با بوروکراسی اداری و عقب‌افتادن شدید کار‌ها روبرو شدیم.

سیاهکلی در پایان خاطرنشان کرد: همیشه ادغام مساوی با چاپک‌سازی نیست و در این موارد، ادغامی که صورت گرفت نتیجه عکس داده است، زیرا آن‌قدر حجم کار گسترده است که تقریباً هیچ وزیری امکان اداره موفق وزارت صمت را ندارد و یکی از اقدامات مهمی که مجلس یازدهم باید در دستور کاری خود قرار بدهد تفکیک این وزارتخانه‌ها است. بسیاری از نمایندگان با تفکیک وزارت‌خانه‌ها مخالف نیستند و در چند ماه آینده این موضوع قابل بررسی است، اما موضوع مهم‌تر و حیاتی‌تر که مجلس یازدهم در اوایل سال آینده باید به‌سراغ آن برود، اصلاح ساختار بودجه است که با جلسات متعدد و تجربیات به‌دست آمده، می‌توان ساختار بودجه را اصلاح و کمک به‌سزایی به رونق اقتصاد کشور کرد.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون