کد خبر: ۲۵۹۱۳
۱۶:۰۲ -۱۳ فروردين ۱۴۰۰
آیا انتقال ویروس کرونا از حیوان به انسان صورت گرفته و یا ویروسی ساخته دست انسان در آزمایشگاه‌ها است؟

ویروس کرونا

نشان تجارت - به تازگی پژوهشی درباره خاستگاه کووید-۱۹ نشان می‌دهد که در محمتل‌ترین حالت، انتقال این ویروس از حیوان به انسان صورت گرفته و فرضیه انتشار عوامل ویروسی از آزمایشگاه «به‌شدّت نامحمتل» است.

خبرنگارانی که نسخه اولیه این پژوهش را دیده‌اند می‌گویند این پژوهش که از سوی کارشناسان سازمان جهانی بهداشت با همکاری چین فراهم شده بسیار مفصّل است و همزمان ناگفته‌های بسیاری دارد. کارشناسان در گزارش خود چهار فرضیه را، به‌ترتیبِ قوت احتمال و درباره چگونگی شیوع این ویروس مطرح کرده‌اند.

در این گزارش تصریح شده است که گرچه ویروس کرونای یافت شده در خفاش شباهت زیادی به ویروس شایع شده در جمعیت انسانی دارد، اما طی کردن فاصله ژنتیکی میان این دو گونه دست‌کم چندین دهه طول می‌کشد بنابراین لزوما جانور یا جانوران دیگری، نظیر مینک (نوعی راسو) و گربه، واسطه انتقال این ویروس از خفاش به انسان بوده اند.

دستکاری نتیجه کرونا توسط چینی‌ها

تأخیر در انتشار رسمی نتیجه پژوهش فوق به این گمان دامن زده است که چینی‌ها خواسته‌اند نتیجه‌گیری آن را دستکاری کنند مبادا مسئولیت شیوع همه‌گیری به گردن این کشور بیفتد.

کارشناسان سازمان جهانی بهداشت پژوهش اخیر را در ماه‌های ژانویه و فوریه سال جاری و عمدتاً در ووهان، مرکز انتشار ویروس کرونا در چین، انجام داده‌اند.

منبع: رکنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون