نشان تجارت - دو خودروی موجود در بازار ایران به شدت ناایمن هستند. بر خلاف این که گفته میشود پراید یکی از ناایمنترین خودروهای بازار محسوب میشود، خودروهای دیگری نیز وجود دارند که ایمنی به شدت پایینی دارند. در ادامه دو خودرو را معرفی میکنیم که ایمنی آنها بسیار ضعیف است.
این خودرو کپی ناقصی از خودرو دوو ماتیز است. کپی شدن این خودرو از ماتیز بدون داشتن دانش فنی سبب شده است ایمنی این خودرو بسیار بدتر از ماتیز باشد. دوو ماتیز در تست تصادف از موسسه اروپایی یورو ان کپ، از پنچ ستاره تنها دو ستاره کسب کرده؛ این امتیاز به خودی خود پایین است جالب آنکه یورو ان کپ اعلام کرده وضعیت ام وی ام ۱۱۰ بسیار اسفبارتر از دوو ماتیز است. مقایسه تست تصادف دو خودرو هم این عامل را به خوبی نشان میدهد.
در یک خودروی ایمن هنگام تصادف باید ستون درها کاملا شکل خود را حفظ کند، در خودرو باز نشود و سقف خمش پیدا نکند. قسمت جلوی خودرو هم طوری باید مچاله شود که نیروی تصادف گرفته شود. اما این مچاله شدن نباید سبب شود قطعات داخل کاپوت به داخل کابین راه یابند. در یک خودروی ایمن همچنین هنگام تصادف باید مواد داشبورد به گونهای باشد تا به اندام مسافران آسیب نزند.
نگاه به تست تصادف ماتیز نشان میدهد که سقف و ستون خم شده، اما درها باز نشده اند. در مقایسه با تست تصادف ماتیز، خودرو ام وی ام دارای صدمه شدیدتری به سقف و ستونها شده و در خودرو باز شده است. قطعات داخلی جلو هم صدمه شدید به سرنشینان میزند. به عنوان نمونه قطعه زیر فرمان کاملا در پای آدمک تست فرو رفته است. در مجموع میتوان گفت خودروی ام وی ام به همراه پراید نا امنترین خودروهای تولید شده در تیراژ بالا در ایران هستند.
طبق بررسی حاصل از تست تصادف ام وی ام، آسیب وارد شده به آدمک تست در ناحیه سر، گردن و بالا تنه در حد قرمزاست و خطرناکترین وضعیت را دارد.
زانتیا خودرویی است که پس از مدتی به دلیل نبود خودروی مناسب در بازار ایران به شدت مشتری پیدا کرد. این خودرو هنگامی وارد بازار ایران شده بود که تولید آن در اروپا تقریبا متوقف شده بود. زانتیا مابین سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱ در اروپا تولید شده که چندان موفق نبوده است. در میان تولیدات هم کلاس، وضعیت ایمنی این خودرو در اروپا مناسب نبود و این عامل در از دست دادن مشتریان این خودرو تاثیر گذار شد.
طبق بررسی موسسه یورو ان کپ این خودرو در تست تصادف در حدود دو ستاره ایمنی گرفته است که برای خودرویی با این سایز و در این کلاس قیمتی اصلا مناسب نیست.
شاسی خودرو در هنگام تست تصادف دچار خمش شدید شده و ستون خودرو تاب برداشته است. البته وجود کیسه هوا تا حدی آسیب وارد شده به سرنشینان را کاهش میدهد. خودرو از تصادف در کنار بسیار آسیب پذیر است و بالاتنه راننده در هنگام تصادف در محدوده قرمز یعنی بیشترین حد خطر قرار دارد.
در تصادف از جلو هم تصادف با زانتیا در محدود ضعیف یعنی خطر قرار دارد. آسیب وارد شده به پاهای سرنشینان به خصوص راننده هم در تصادف با زانتیا زیاد است. رقیب کنونی این خودرو در بازار ایران، خودروی مگان است. این خودرو نسبت به زانتیا در تست تصادف نه شاسی اش انحراف پیدا میکند و نه ستون هایش دچار خمش شدید میشود. شاید اگر در تصادف با مگان شما دچار جراحات سطحی شوید، اگر همان تصادف برایتان با زانتیا پیش بیاید احتمالا به شدت آسیب دیده و در بیمارستان بستری خواهید شد.
منبع: بیت ران