کد خبر: ۲۴۷۶۱
۱۴:۴۹ -۲۱ اسفند ۱۳۹۹
اصلاح طلبان هیچ شانسی برای برنده شدن ندارند و بهتر است که اجازه دهیم اصولگرایان در انتخابات برنده شوند.

مهدی آیتی

نشان تجارت - گفت‌‌وگوی گفتارنامه با مهدی آیتی نماینده مجلس ششم و تحلیلگر سیاسی اصلاح طلب در ادامه می‌آید:

اصلاح طلبان به فرض این که پیروز انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ شوند، دقیقاً دنبال چه امری در سیاست خارجی هستند که در دولت روحانی این اتفاق نیفتاده است؟

اصلاح طلبان به خوبی می‌دانند که رئیس جمهور قدرت و اختیارات لازم برای تصمیمات سیاست خارجی را ندارد. به این معنا که وزیر امور خارجه یکی از وزرای مهم دولت است که با تائید و نظر مقام معظم رهبری باید انتخاب شود. در نتیجه اصلاح طلبان این را بخوبی می دانند که هر اتفاق و تصمیم مهمی که بخواهد در رابطه با سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی بیفتد، باید با اجازه مقام معظم رهبری باشد. در نتیجه چندان تفاوتی نمی کند که رئیس جمهور از اصلاح طلبان باشد یا از اصولگرایان باشد. هر کسی که رئیس جمهور باشد نهایتاً باید با اجازه مقام رهبری تصمیم گیری کند و مواضع سیاسی خود را با دنیا مشخص کند. فرقی نمی کند آقای روحانی باشد یا در سال آینده فردی از اصلاح طلبان یا از اصولگرایان رئیس جمهور شود. هیچ تفاوتی در تصمیمات مرتبط با سیاست خارجی ایجاد نمی‌شود‌.

اصلاح طلبان اگر رای بیاورند، آن برنامه ای که می خواهند ارائه دهند و باید با تائید رهبری باشد چه برنامه ای است؟

اصلاح طلبان برخلاف اصولگرایان نظر روی تعامل و مذاکره دارند. اصولگرایان نظر روی مقاومت دارند و می گویند جبهه مقاومت را باید تقویت کنیم. هیچ نیازی به تعامل و گفتگو و مذاکره با آمریکا نداریم. در نتیجه اصولگرایان معتقدند جبهه مقاومت باید تقویت شود و اصلاح طلبان معتقد هستند باید وارد مذاکره شویم.

اصلاح طلبان که براین باور هستند رئیس‌جمهور بیش از ۲۰ درصد قدرت ندارد، همان هم با کارشکنی خنثی می شود؛ چرا بدون توجه به گرایشات جامعه، برای فتح پاستور تا این حد در تلاش هستند؟

به نظر من، اصلاح طلبان فقط می خواهند اعلام حضور در صحنه سیاسی داشته باشند. مطلبی که همیشه در گفتارها و نوشتارهای اصلاح طلبان وجود دارد این است که نباید دچار مرگ سیاسی شویم، باید همیشه زنده و فعال باشیم و مردم را تشویق به آمدن پای صندوق های رای کنیم. همیشه شعار اصلاح طلبان این بوده که قهر کردن با صندوق های رای به ضرر مردم تمام می شود و در نتیجه باید همیشه مردم را تشویق کنیم که پای صندوق های رای بیایند و در تعیین سرنوشت خود حضور فعال داشته باشند. اگر چه که خود اصلاح طلبان می دانند اختیارات رئیس جمهور در نظام جمهوری اسلامی بسیار کم است و رئیس جمهور بیش از ۳۰-۲۰ درصد اختیار ندارد. اگر در انتخابات شرکت نکنیم کنار زده می شویم و دچار روزمرگی و مرگ سیاسی می شویم. به عقیده من اصلاح طلبان هیچ شانسی برای برنده شدن ندارند و بهتر است که اجازه دهیم اصولگرایان در انتخابات برنده شوند. چون اگر رئیس جمهور از اصولگرایان باشد کشور کاملاً یکدست می شود یعنی دولت و مجلس و قوه قضائیه و نیروهای نظامی و جامعه روحانیت با هم یکدست از اصولگرایان می شود. وقتی تمام ارگان‌های کشور و حاکمیت یکدست شوند، احتمال این که کار راحت تر انجام شود و تصمیمات بهتر انجام شود، بیشتر می شود ولی اگر اصلاح طلبان دولت آینده را به دست بگیرند حتماً با مجلسی که الان اصولگراست درگیر می شوند و این درگیری به نفع مردم نیست. درگیری بین دولت و مجلس هیچ وقت به نفع مردم نیست بلکه انرژی را هدر می دهد. بهترین کار همین است که اصولگرایان تمام ارگان ها و ارکان نظام را به‌دست بگیرند و در ۸ سال آینده برای سرنوشت جمهوری اسلامی تصمیم گیری کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون