کد خبر: ۲۴۶۲۲
۱۲:۱۹ -۱۹ اسفند ۱۳۹۹
در حالی که تمدید محدودیت عرضه اوپک پلاس، قیمت نفت برنت را به مرز ۷۰ دلار در هر بشکه رساند، بالاترین قیمت نفت در بیش از یک سال گذشته ممکن است به احیای تقاضای جهانی برای نفت که همچنان شکننده مانده است، آسیب بزند.

قیمت نفت

نشان تجارت - پس از اقدام غیرمنتظره وزیران اوپک پلاس در تصویب عدم افزایش تولید در آوریل، قیمت‌های نفت سریعتر از روندی که بسیاری از ناظران پیش بینی کرده بودند، صعود کردند، زیرا بازار انتظار دارد در بحبوحه احیای تقاضا، با کمبود عرضه روبرو شود.

به گفته دیون رابویین از شرکت آکسیوس، نفت ۷۰ دلاری برای خریداران بازار، شرکت‌های نفتی و تولیدکنندگان اوپک پلاس که درآمد بودجه شان به نفت وابسته است، خوب است، اما برای کشور‌های واردکننده نفت مانند چین و هند و رانندگانی که مجبورند قیمت بالاتری برای بنزین بپردازند، خبر خوبی نیست. بعلاوه قیمت‌های بالاتر نفت، فشار تورمی بیشتری بر اقتصاد‌های در حال احیا از رکود ناشی از پاندمی تحمیل کرده و قیمت بسیاری از کالا‌ها و خدمات از جمله بلیت هواپیما و کالا‌های وارداتی در آمریکا را افزایش می‌دهد.

نتیجه فوری عدم تغییر سطح تولید اوپک پلاس در آوریل، بالاتر رفتن قیمت بنزین در سراسر جهان از آمریکا تا هند است. روند رشد قیمت‌های بنزین حتی پیش از تصمیم غیرمنتظره اخیر وزیران اوپک پلاس آغاز شده بود. با تصمیم اوپک پلاس برای به تاخیر انداختن تسهیل محدودیت عرضه، چشم انداز قیمت سه دلار به ازای هر گالن بنزین در آمریکا تقویت شده است.

شرکت گازبادی پس از نشست هفته گذشته اوپک پلاس اعلام کرد بهبود تقاضا برای سوخت در آمریکا از یک سو و افزایش قیمت‌های نفت از سوی دیگر، ممکن است میانگین قیمت بنزین را تا روز یادبود به بالای سه دلار در هر گالن برساند.

آخرین باری که میانگین قیمت بنزین در آمریکا سه دلار در هر گالن بود، اکتبر سال ۲۰۱۴ بود. سه سال پیش در سال ۲۰۱۸ میانگین قیمت ملی نزدیک به سقف سه دلار، در دو دلار و ۹۷ سنت ایستاد.

پاتریک دی هان، مدیر تحلیل نفت گازبادی اظهار کرد: تداوم روند محدودیت عرضه، عدم توازن رو به رشد میان عرضه و تقاضا را حفظ می‌کند و در صورت ادامه روند احیای تقاضای جهانی، باعث بالا رفتن قیمت‌ها نفت می‌شود. رانندگان آمریکایی با سریعترین روند از زمان آغاز پاندمی، بهبود تقاضا برای سوخت را پیش می‌برند و با مخالفت اوپک برای افزایش تولید، احتمال رسیدن قیمت بنزین به سه دلار در هر گالن، ۷۰ درصد پیش بینی می‌شود.

طبق آمار گازبادی، تقاضای بنزین در آمریکا روز جمعه نسبت به هفته پیش ۴.۹ درصد افزایش یافت و به بالاترین حد از زمان آغاز پاندمی رسید. تقاضا برای بنزین در آمریکا از ۲۰ فوریه کاهش هفته به هفته نداشته است.

مصرف کنندگان در هند هم با قیمت‌های بالای بنزین مواجه شده اند. این کشور که سومین واردکننده بزرگ نفت در جهان است، مستقیما به اوپک پلاس هشدار داده است تصمیم غیرمنتظره این گروه می‌تواند به احیای مبتنی بر مصرف اقتصاد‌ها ضربه زده و تقاضای مصرف کنندگان آسیب ببیند.

هند و چین – بزرگترین واردکننده نفت جهان – در واکنش به قیمت ۷۰ دلار هر بشکه نفت ممکن است خریدشان را در ماه‌های آینده کاهش دهند و روند احیای تقاضا برای نفت تضعیف شود چرا که این دو کشور پیشرانان رشد تقاضای جهانی برای نفت به شمار می‌روند.

آن لوییز هیتل از شرکت تحقیقاتی وود مک کنزی در این باره گفت: این ریسک وجود دارد که قیمت‌های بالاتر به روند احیای جهانی آسیب بزند. اما شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان-وزیر انرژی عربستان سعودی مصرانه اصرار دارد اوپک پلاس پیش از افزایش تولید باید نشانه‌های محکم از رشد تقاضا را مشاهده کند.

قیمت‌های بالا همچنین باعث تشدید فشار‌های تورمی و رشد تورم به بالاتر از سقف هدف گذاری شده از سوی بانک مرکزی آمریکا و بانک‌های مرکزی دیگر جهان می‌شود.

با اقدام غیرمنتظره اوپک پلاس، عربستان سعودی انتظار دارد محدود شدن عرضه در بازار، درآمد نفتی بالاتری را در کوتاه مدت به همراه داشته باشد و روی عدم افزایش تولید نفت شیل آمریکا حساب کرده است، زیرا این بار تولیدکنندگان آمریکایی ترجیح داده اند به جای بالا بردن تولید، سود بالاتری داشته باشند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، بالاترین قیمت نفت در ۱۴ ماه گذشته ممکن است به احیای اقتصاد جهانی آسیب بزند؛ همان شاخصی که سعودی‌ها پیش از تسهیل محدودیت عرضه می‌خواهند بهبودش را مشاهده کنند.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون