کد خبر: ۲۴۴۶۷
۱۷:۱۰ -۱۶ اسفند ۱۳۹۹
امروز شاخص کل فرابورس با ۷۹ واحد اُفت به عدد ۱۶ هزار و ۹۰۵ واحد رسید. نماد‌های رافزا و زاگرس بیشترین اثر مثبت و نماد‌های بپاس، میدکو، آریا، غصینو و صبا بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل فرابورس گذاشتند.

بازار بورس

نشان تجارت - امروز شاخص کل بورس با ۸ هزار و ۱۷۲ واحد تنزل به عدد یک میلیون و ۱۶۹ هزار واحد کاهش پیدا کرد. شاخص کل هم‌وزن نیز با ۳۲۹ واحد کاهش به عدد ۴۳۰ هزار و ۹۳۵ واحد رسید. نماد‌های شاخص‌ساز ِ فملی، فارس، فولاد، شستا، شپنا، وبملت و وپاسار بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس گذاشتند.

امروز شاخص کل فرابورس نیز با ۷۹ واحد اُفت به عدد ۱۶ هزار و ۹۰۵ واحد رسید. نماد‌های رافزا و زاگرس بیشترین اثر مثبت و نماد‌های بپاس، میدکو، آریا، غصینو و صبا بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل فرابورس گذاشتند.

در تحلیل بازار امروز توجه به موارد زیر حائز اهمیت است:

۱. امروز طبق روال قبل و با تاکید طبق دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، علی‌رغم این که صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، موظف شدند به صورت عام و نه به صورت بلوکی از بازار سرمایه خرید کنند. اما علی‌رغم وضعیت خوب قیمت جهانی نفت و قیمت جهانی کامودیتی‌ها، شاهد صف‌های فروش بودیم.

۲. قیمت نفت پس از تصویب اوپک که تصمیم گرفتند تولید نفت خود را در ماه آوریل افزایش ندهد به بالاترین رقم در ۱۴ ماه گذشته رسید. کرک اسپرد پالایشگاهی‌های ایران نیز به دنبال افزایش قیمت نفت ۶.۶۷ دلار رسید.

۳. نرخ قرارداد فیوچر اوره ماه مارس ۲۰۲۱ در سطوح ۳۹۵ دلار مبادله شد. قیمت جهانی سایر کامودیتی‌ها نیز رشد هفتگی خوبی داشتند. فولاد ۸ درصد مثبت شد. مس ۳ درصد. زغال سنگ ۳ درصد مثبت شد. محصولات شیمیایی هم ۴ درصد مثبت شد. با توجه به افزایش قیمت پلیمر‌ها در بازار‌های آسیایی، انتظار افزایش قیمت پلیمر‌ها در بورس کالا هم وجود دارد. از دیگر خبر‌ها قابل توجه، این که نرخ بهره بین بانکی هم کاهش یافت.

۴. با توجه به تمام این اتفاقات مثبت در بازار سرمایه و اتفاقات مثبت سایر بازار‌ها که بر بورس موثر است، اما امروز هم در بورس تهران شاهد صف‌های فروش بودیم و هنوز قدرت عرضه، نفس بازار را گرفته است.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گوناگون