کد خبر: ۲۴۰۸۱
۱۰:۲۰ -۰۹ اسفند ۱۳۹۹
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد
محمدتقی نقدعلی گفت: در حال حاضر تولید سیب درختی و مرکبات ما به‌مراتب چندین برابر مصرف است ولی، چون برای صادرات و واردات تدابیر اساسی و صحیحی در نظر گرفته نمی‌شود تاثیر منفی‌اش بر همگان ثابت شده است.

واردات میوه شب عید

نشان تجارت - سال ۹۹ با تمام سختی‌های اقتصادی‌اش زیر سایه کرونا در حال اتمام است و کمتر از یک ماه دیگر سال ۱۴۰۰ رقم خواهد خورد، اما همچنان نگرانی مردم از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، بی‌ارزش شدن پول ملی و پایین آمدن قدرت خریدشان به قوت باقیست.

یکی از اقلامی که در آستانه شب عید قیمش بالا مانده، «میوه» است. حال برای مردمی که چند سالی است دیگر به مانند گذشته نمی‌توانند سر سفره عیدشان آجیل داشته باشند به‌نظر می‌رسد باید حضور میوه را هم کمرنگ‌تر از همیشه در خانه‌های خود ببینند.

حال باید دید دولت در این هفته‌های باقی‌مانده تدبیری در این رابطه خواهد اندیشید؟

در همین خصوص، محمدتقی نقدعلی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: بعضی محصولات مثل موز به‌دلیل سیاست‌گذاری سوء و انحصار با تورم بالایی روبرو شد و چون موز در بین میوه‌ها تابلو است وقتی قیمتش بالا می‌رود روی بقیه میوه‌ها هم تاثیر منفی می‌گذارد و این تاثیری که اکنون شاهد آن هستیم کاملاً روانی است.

وی افزود: در حال حاضر تولید سیب درختی و مرکبات ما به‌مراتب چندین برابر مصرف است ولی، چون برای صادرات و واردات تدابیر اساسی و صحیحی در نظر گرفته نمی‌شود تاثیر منفی‌اش بر همگان ثابت شده است.

نماینده خمینی‌شهر در مجلس یازدهم تصریح کرد: این روز‌ها با وزارتخانه‌های کشاورزی و صمت در حال پیگیری و گفت‌وگو هستیم تا برای حل این مشکل، هم تخصیص ارز صورت بگیرد و هم دست بعضی از واردکنندگانی که می‌توانند محصولات را با قیمت کمتر وارد کنند باز گذاشته شود. به‌طور مثال اگر این اتفاق بیفتد می‌توان شاهد قیمت موز کیلویی ۱۱ تا ۱۶ هزار تومان بود.

نقدعلی در پاسخ به اینکه مجلس یازدهم سعی در حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی داشت و حال شما از تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات میوه صحبت می‌کنید؟ گفت: من برای بعضی از اقلام که به کشور وارد می‌شوند موافق تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی هستم مثل دارو، برخی میوه‌ها و... از این‌رو معتقدم اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی کاملاً حذف شود، بحران در این کالا‌های اساسی خود را نشان خواهد داد و شرایط برای مردم سخت‌تر می‌شود.

این عضو کمیسیون کشاورزی در پایان و در پاسخ به این پرسش که مردم می‌توانند پیش از شب عید و در کمال آرامش روی به خرید میوه بیاورند؟ گفت: این‌گونه قول‌ها را باید از مدیران مربوطه دولتی گرفت نه ما که نماینده مجلس هستیم؛ وظیفه ما نظارت و قانون‌گذاری است که حتماً با قدرت و جدیت دنبال خواهیم کرد، اما کاهش و ثبات قیمت‌ها وظیفه دستگاه‌های اجرایی است.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون