کد خبر: ۲۳۹۴۹
۱۰:۵۵ -۰۶ اسفند ۱۳۹۹
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: انتخابات، میان جریانات خودِ حاکمیت خواهد بود. این احتمال وجود دارد که در دقیقۀ نود، نظام صلاح بداند که جناب رئیسی یا آقای قالیباف رئیس‌جمهور شود. در غیر این‌صورت، آقای سعید جلیلی یا سردار محمد، نامزد‌های اصلی خواهند بود. به‌هرحال رئیس‌جمهور ۱۴۰۰، از بدنۀ اصلی حاکمیت خواهد بود.

صادق زیبا کلام

نشان تجارت - صادق زیباکلام در گفت‌وگویی به برجام، توافق با آمریکا و مسئله انتخابات پرداخته که در ادامه بخشی از آن را می‌خوانیم:

اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین دلیلِ ایران برای این‌که چرا می‌خواهد یک نرمش قهرمانانه با واشنگتن انجام دهد، مشکلات و مسائل اقتصادی است. ما هیچ اهداف بلندمدتِ تفاهم با غرب نداریم و فقط بدنبال نرمشی از جانب واشنگتن هستیم تا تحریم‌ها کاهش پیدا کنند و ایران در وهلۀ اول بتواند به پول‌های بلوکه‌شده‌اش در کرۀ جنوبی، ژاپن، چین، هند و... دست پیدا کند. در مرحلۀ بعدی هم بتوانیم حداقل یک‌میلیون بشکه نفت بفروشیم و پول آن‌را جابجا کنیم. این تنها هدف ماست.

درحالی‌که غرب بدنبال مصالحه پیرامون موشک‌سازی، فعالیت‌های هسته‌ای و حضور نظامی ما در کشورهای دیگر است. هم اروپایی‌ها و هم دولت آقای بایدن، می‌خواهند پیرامون حضور ما در لبنان، ‌سوریه و یمن هم توافقاتی صورت بگیرد. اما جمهوری اسلامی به‌هیچ‌وجه نمی‌خواهد در این زمینه‌ها مذاکره کند؛ چه رسد به دست‌یابی به یک توافق! و فقط می‌خواهد توافق اولیه‌ای انجام شود که بتواند به دارایی‌هایش دست پیدا کند.

البته اسرائیلی‌ها مثل عقاب دارند ما را، و درست‌تر گفته باشم؛ فعالیت‌های هسته‌ایِ ما را نظاره می‌کنند و بفرض هم که ما با غربی‌ها به‌توافق برسیم، و خواسته باشیم به سیاست‌های فعلی‌مان ادامه بدهیم، با اسرائیل مشکل پیدا خواهیم کرد. اگر کار به‌رویارویی نظامی بین ما و اسرائیل برسد، قطعاً آمریکایی‌ها به نفع آن‌ها مداخله خواهند کرد. امیدوارم کار به‌جاهای باریک نکشد. اگر با آمریکا به‌توافق اولیه درخصوص تحریم‌ها برسیم، ولی فعالیت‌های نظامی و هسته‌ای همچنان ادامه داشته باشد، به‌نظرم اسرائیلی‌ها ساکت نمی‌مانند.

به‌نظرم آقایان محمدرضا عارف، مصطفی کواکبیان، مسعود پزشکیان، همه دارند وقت‌شان را تلف می‌کنند. بدنۀ اجتماعی اصلاح‌طلبان، یعنی ۲۴میلیونی که به‌آقای روحانی رأی داد، در انتخابات شرکت نخواهند کرد. اصلاح‌طلبانی که اصرار دارند در انتخابات، مشارکت فعال داشته باشند، تتمه و باقی‌ماندۀ آبرو و حیثیت اجتماعی اصلاح‌طلبان را از بین می‌برند. البته نظام می‌خواهد برخی از اصلاح‌طلبان نامزد شوند، تا بگوید انتخابات آزاد هست و همه شرکت دارند.

انتخابات، میان جریانات خودِ حاکمیت خواهد بود. این احتمال وجود دارد که در دقیقۀ نود، نظام صلاح بداند که جناب رئیسی یا آقای قالیباف رئیس‌جمهور شود. در غیر این‌صورت، آقای سعید جلیلی یا سردار محمد، نامزدهای اصلی خواهند بود. به‌هرحال؛ رئیس‌جمهور ۱۴۰۰، از بدنۀ اصلی حاکمیت خواهد بود.

منبع: روزنامه آرمان

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون